پروتز دست دانشگاه آکسفورد با تنفس کنترل می شود

به گزارش نیوزتل به گزارش نیوزتل، پژوهشگران ˮدانشگاه آکسفوردˮ در پروژه جدیدی، یک پروتز دست ابداع نموده اند که میتوان آنرا با تنفس کنترل کرد.
به گزارش نیوزتل به نقل از ایسنا و به نقل از ساینمگ، پژوهشگران “دانشگاه آکسفورد”(University of Oxford)، یک پروتز جدید دست ساخته اند که با نیروی حاصل از تنفس کاربر کنترل می شود.
این دستگاه سبک وزن و ساده می تواند جایگزینی برای پروتزهای دارای سیم باشد که ابتدا در اوایل قرن نوزدهم توسعه یافتند. این پروتز بخصوص برای افرادی که خیلی جوان هستند یا به هر علتی نمی توانند از یک سیستم ناخوشایند دارای سیم استفاده کنند، مناسب می باشد.
پروفسور “جرون برگمان”(Jeroen Bergmann)، استاد بخش علوم مهندسی دانشگاه آکسفورد و از پژوهشگران این پروژه اظهار داشت: دستگاه تنفسی ما، یک گزینه جدید را عرضه می دهد که می تواند بدون محدود کردن حرکات بدن کاربر استفاده گردد. این یکی از اولین روش های طراحی جدید برای کنترل یک پروتز مبتنی بر نیروی بدن به حساب می آید که از زمان ظهور سیستم مبتنی بر سیم در بیشتر از دو قرن پیش عرضه شده است.
باآنکه چندین گزینه متفاوت پروتز وجود دارند اما در توسعه روش های جدید کنترل دستگاههای مبتنی بر بدن، پیشرفت کمی در مقایسه با پروتزهای پیچیده مبتنی بر نیروی بیرونی حاصل شده است.
پرکاربردترین پروتز اندام فوقانی، سیستم مبتنی بر سیم است که به علت هزینه های نصب و نگهداری حرفه ای، حفظ آن در محیط هایی با منابع کم، بسیار پرهزینه است.
این روش جدید، یک دستگاه جایگزین مبتنی بر انرژی بدن را برای کاربران ساکن در شرایطی عرضه می کند که هزینه، نگهداری، راحتی و سهولت استفاده، از ملاحظات اولیه در آنها به شمار می روند.
کاربران با تنظیم تنفس خود، نیروی یک توربین کوچک را تأمین می کنند که می تواند حرکات انگشت مصنوعی را به دقت کنترل کند. حجم هوای مورد نیاز برای تغذیه دستگاه، قابل دستیابی است و چرخ دنده هم سرعت عمل را تعیین می کند.
این دستگاه به سیم نیازی ندارد، سبک وزن است و می تواند برای کودکان و نوجوانانی مناسب باشد که هنوز درحال رشد هستند. در مقایسه با سایر پروتزها، پایین ترین میزان نگهداری و آموزش مورد نیاز است که به سهولت استفاده از آن کمک می نماید.
پژوهشگران برای اصلاح و توسعه این سیستم، با یک موسسه خیریه انگلیسی معروف به “لیمبو”(LimbBo) همکاری می کنند.
“جین هویت”(Jane Hewitt)، از مسؤلان لیمبو اظهار داشت: یکی از اهداف ما در بنیاد لیمبو اینست که اطمینان حاصل نماییم که فرزندان ما به هر وسیله ای که به زندگی روزمره آنها کمک می نماید، دسترسی داشته باشند. هیچ کدام از تفاوت های دو اندام، مشابه نیستند و آنچه به یک کودک کمک می نماید، امکان دارد برای دیگری مناسب نباشد. هم اکنون، گزینه هایی در مورد پروتز وجود دارند اما هنوز هم کودکانی هستند که به روش کاملا متفاوتی نیاز دارند. فقدان مفصل آرنج در خیلی از آنها، دسترسی به وسایل مصنوعی را به شدت محدود می کند. بنابراین، ما از فرصت همکاری با پروفسور برگمان جهت بررسی روش های مختلف استقبال کردیم. این یک پیشرفت هیجان انگیز برای فرزندان خیلی از ما به حساب می آید.
وی ادامه داد: ما از این پژوهش بعنوان نگاهی کاملا متفاوت برای توانمند ساختن فرزندان در برخورداری از کمک یک پروتز مانند این نمونه استقبال می نماییم. عنصر انتخاب مهم می باشد و ما از هر طرح تحقیق و توسعه ای که این امکان را فراهم آورد، به صورت کامل حمایت خواهیم کرد. ما باور داریم که گروه دانشگاه آکسفورد به واسطه مشارکت دادن ما در این بحث ها، واقعا بهترین ها را برای فرزندان ما می خواهد.
سخنگوی یک سازمان غیردولتی مستقر در هند معروف به “موبیلیتی ایندیا”(Mobility India) که با این گروه پژوهشی در مورد آزمایش کاربر همکاری می کند، اظهار داشت: پروتز تنفسی این توانایی را دارد که انتخابهای پروتز را برای کودکان و نوجوانان، بخصوص در هند و سایر کشورهای درحال توسعه که فاقد فناوری مناسب هستند، گسترش دهد.
این پژوهش، در مجله “Prosthesis” به چاپ رسید.