ناسا امروز اسپیتزر را بازنشسته می کند

نیوزتل: آژانس فضایی آمریکا(ناسا) اعلام نمود امروز (۳۱ ژانویه ۲۰۲۰) تلسکوپ فضایی ˮاسپیتزرˮ(Spitzer) را بعد از ۱۶ سال فعالیت بازنشسته خواهدنمود تا سال آینده تلسکوپ فضایی ˮجیمز وبˮ جای آنرا بگیرد.
به گزارش نیوزتل به نقل از ایسنا و به نقل از نیو اطلس، ناسا امروز تلسکوپ فضایی “اسپیتزر”(Spitzer) را بعد از ۱۶ سال خاموش می کند. این رصدخانه فضایی از زمان شروع به کار در سال ۲۰۰۳، از تصویربرداری از بعضی از قدیمی ترین ستارگان جهان گرفته تا کشف نور منعکس شده از سیارات فراخورشیدی را ممکن ساخته و اکتشافات پیشگویانه ای در مورد جهان انجام داده است.
قبل از این قرار بود “اسپیتزر” در سال ۲۰۱۸ خاموش شود، اما به سبب به تعویق افتادن پرتاب تلسکوپ فضایی “جیمز وب”(James Webb) که مقرر است جانشین “اسپیتزر” باشد، به کار خود ادامه داد. حالا با نزدیک شدن به زمان پرتاب تلسکوپ فضایی “جیمز وب” ناسا تصمیم گرفته است ماموریت “اسپیتزر” را به انتها برساند.
هر دو تلسکوپ “اسپیتزر” و “جیمز وب” طیف مادون قرمز اشعه الکترومغناطیسی را که نوری است که انسان بطور کلی نمی تواند آنرا ببیند، رصد می کنند. این امر بسیار مفید می باشد، برای اینکه اجرام زیادی در فضا مانند سیارات فراخورشیدی و ستاره های کوتوله قهوه ای وجود دارد که برای تلسکوپ های نور مرئی خیلی کم نور هستند.
دانشمندان با تلفیق داده های مادون قرمز “اسپیتزر” با تصاویر نور مرئی تلسکوپ فضایی “هابل” می توانند نمایشی کامل تر از فضا داشته باشند.

سنسورهای مادون قرمز “اسپیتزر” نیز در این ۱۶ سال به آن در تحلیل گرد و غبار میان ستاره ای کمک کرده اند. ذراتی که گرانش با گذشت زمان بسیار زیاد آنها را به هم نزدیک می کند و سرانجام ستاره ها و سیاره ها را تشکیل می دهد. تجزیه و تحلیل ترکیبات شیمیایی این گرد و غبارها به ناسا کمک کرده است که در مورد ترکیب آنها و منشاء منظومه شمسی اطلاعات بیشتری کسب کنند.
“اسپیتزر” به لطف کمک در کشف سیاره های به اندازه زمین در منظومه “تراپیست-۱”(Trappist-۱) که ۳۹.۶ سال نوری از منظومه شمسی ما فاصله دارد، توجه عموم را به خود جلب کرد. این رصدخانه فضایی شواهدی از دو سیاره در حال گردش به دور یک ستاره را تأیید کرد و سپس پنج سیاره فراخورشیدی خاکی را در این منظومه یافت.
این رصدها سبب تحولاتی در رصد فضایی شد و به مردم برای یافتن سیارات قابل سکونت امید داد. چیزی که هنوز هم دور از ذهن است، اما ممکنست آن چنان که به نظر می آید، غیرقابل تصور نباشد.

در صورتیکه امروز، بازنشسته کردن “اسپیتزر” ممکنست برای دانشمندان و ستاره شناسان روز تلخی را رقم بزند، اما تلسکوپ فضایی “جیمز وب” نوید آینده ای روشن می دهد. این تلسکوپ جدید دارای سنسورهای طیف مرئی و مادون قرمز است و از “اسپیتزر” و “هابل” حساس تر است.
تلسکوپ فضایی “جیمز وب” به ستاره شناسان کمک می نماید تا درک کنند کهکشان ها چگونه شکل می گیرند، چرا خیلی از کهکشان ها دارای ابرسیاهچاله هستند و حتی می تواند به یافتن منشا حیات کمک نماید. تلسکوپ فضایی “جیمز وب” مقرر است در تاریخ ۳۰ مارس ۲۰۲۱ به فضا پرتاب شود.