آذری جهرمی: پیام رسان های داخلی ۱۰ و نیم میلیون کاربر فعال دارند

نیوزتل: وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهار داشت: هم اکنون ۱۰.۵ میلیون مشترک پیام رسان های داخلی را به صورت فعال نصب کرده اند و این آمار هم در حال افزایش می باشد.

به گزارش نیوزتل به نقل از مهر، محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه جلسه امروز کمیسیون های امنیت ملی، اقتصادی و صنایع و معادن مجلس با وزارت ارتباطات و مدیران پیام رسان های داخلی با اشاره به بررسی ابعاد مختلف فعالیت پیام رسان های داخلی در این نشست تصریح کرد: بخشی از جلسه به این مسئله اختصاص داشت که بنا بر سندی که شورای عالی فضای مجازی در جلسات ۳۶ تا ۴۰ خود در مورد پشتیبانی از پیام رسان های بومی داشته، میزان اقدامات انجام شده در این خصوص بررسی شود.
وی اضافه کرد: در این خصوص نمایندگان مجلس از دستگاه هایی که تکالیف خویش را در موعد مقرر انجام دادند تشکر کردند و قرار شد دستگاه هایی هم که در انجام تکالیف قانونی خود تأخیر داشتند با کمک مجلس و شورای عالی فضای مجازی به آنها کمک گردد تا این بسته های حمایتی به صورت کامل پیاده سازی شود.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همینطور با اشاره به مطرح شدن دغدغه های مردم در مورد پیام رسان های بومی در این نشست خاطرنشان کرد: نمایندگان محترم دغدغه هایشان را در حوزه کیفیت سرویس های ارتباطی داخلی مطرح نمودند که نیازمند تقویت جدی است، همینطور بحث اعتماد عمومی و خدشه هایی که در این زمینه وجود دارد، عنوان شد.
آذری جهرمی ادامه داد: مسئله مخاطرات جدی ای که فضای مجازی کشور امروز در حوزه امنیت سایبری با آن مواجهند و هم مسئله استفاده زیاد از فیلترشکن ها، از جانب نمایندگان تذکر داده شد که فضای اجتماعی جامعه را با مشکل مواجه می کند، چون که با این گستردگی سایر محتواهای غیر مجاز هم در دسترس گروه های مختلف قرار گرفته است.
وی اضافه کرد: راهکارهای این مسئله بررسی گردید و تدابیری که برای حل مسئله وجود دارد، مورد بحث و بررسی قرار گرفت تا کار به خوبی پیش برود.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همینطور با اشاره به مطرح شدن مشکلات پیش روی پیام رسان های داخلی و برنامه های آینده آنها در این حوزه، اظهار داشت: بخشی از دغدغه نمایندگان در این حوزه این بود که اگر انحصار خارجی خوب نیست، انحصار داخلی هم نباید باشد و باید یک فضای رقابتی مناسب میان پیام رسان ها وجود داشته باشد.
آذری جهرمی خاطرنشان کرد: در مجموع این جلسه در ۵ محور جمع بندی داشت که مهمترین آن تشکیل یک کارگروه مشترک بین دستگاه هایی بود که در این موضوعات دخیل هستند؛
وی اضافه کرد: این کارگروه متشکل از سه کمیسیون مجلس، خود پیام رسان ها و سازمان های درگیر در این حوزه می باشد و در مجموع می توان گفت جلسه موثری بود.
آذری جهرمی تصریح کرد: هم دستگاه های اجرایی اعلام آمادگی مجلس را برای حل مسائل پیام رسان ها متوجه شدند و هم پیام رسان ها دغدغه های مردم را در این زمینه بهتر دریافت کرده اند.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مورد آمار استفاده از پیام رسان های داخلی توسط مردم اظهار داشت: پس از فرآیند مهاجرت، یک میلیون نفر کلا تلگرام را حذف کرده اند و هم اکنون هم مجموعاً هفت میلیون نفر پیام رسان های داخلی را نصب کرده اند و با عنایت به اینکه برخی افراد همزمان چند پیام رسان را دارند، در مجموع ۱۰.۵ میلیون نفر مشترک اقدام به نصب فعال پیام رسان های داخلی کرده اند و این پیام رسان ها هم ۴۲ گیگابیت بر ثانیه ترافیک کاربران را می توانند مدیریت کنند.
آذری جهرمی خاطرنشان کرد: ۲۵ درصد کاربران پیام رسان های خارجی به پیام رسان های داخلی مراجعه نموده اند و ۷۵ درصد باقی مانده هم یا همچنان در آن پیام رسان ها باقی مانده اند، یا ترجیح داده اند از دیگر پیام رسان ها استفاده کنند، اما روند استفاده از پیام رسان های داخلی با شیب خوبی در حال افزایش می باشد و با رعایت مسائلی همچون کیفیت و اعتماد، این وضعیت بهبود خواهد یافت.