پیش گیری از زوال عقل با مصرف روزانه روغن زیتون

نیوزتل: یک قاشق غذاخوری روغن زیتون در روز می تواند مغز را از مبتلاشدن به زوال عقل حفظ کند.
به گزارش نیوزتل به نقل از ایسنا و به نقل از اس اف، یک مطالعه جدید نشان میدهد که اضافه کردن روغن زیتون به برنامه غذایی بطور منظم می تواند خطر مرگ و میر ناشی از زوال عقل را تا ۲۸ درصد کم کند.
پژوهشگران در بوستون براین باورند که این روغن می تواند نقش مهمی در سلامت مغز داشته باشد.
بر طبق این تحقیق که یک ماده رایج در همه چیز از سس سالاد گرفته تا غذاهای سرخ شده را بررسی کرده، افزودن تنها نصف قاشق غذاخوری روغن زیتون در رژیم غذایی روزانه، ممکنست بتواند خطر مرگ ناشی از زوال عقل را کم کند.
باتوجه به افزایش نرخ جهانی بیماری آلزایمر و سایر اشکال زوال عقل، این یافته ها می تواند قابل توجه باشد. این گروه پیشنهاد می کنند که یک سبک زندگی سالم ممکنست به پیش گیری از زوال عقل یا کُند کردن پیشرفت این عارضه ناتوان کننده کمک نماید.
آن-جولی تسیه(Anne-Julie Tessier)، محقق فوق دکترا از دانشکده بهداشت عمومی چان در دانشگاه هاروارد می گوید: مطالعه ما دستورالعمل های غذایی با روغن های گیاهی مانند روغن زیتون را سفارش می کند و نشان میدهد که این سفارش ها نه فقط به سلامت قلب کمک می کنند بلکه بطور بالقوه موجب سلامت مغز نیز می شوند.
انتخاب روغن زیتون بجای چربی هایی مانند مارگارین(عموم آنرا تحت عنوان کره گیاهی می شناسند) و سس مایونز تجاری یک انتخاب مطمئن است و ممکنست خطر مبتلاشدن به زوال عقل کشنده را کم کند.
این نخستین مطالعه ای است که رابطه ی بین عادات غذایی و مرگ ناشی از زوال عقل را بررسی می کند. تیم تحقیقاتی پرسشنامه های غذایی و سوابق مرگ ومیر جمع آوری شده از بیش از ۹۰ هزار آمریکایی را در ضمن سه دهه تحلیل و بررسی کردند. در طول این مدت، ۴۷۴۹ شرکت کننده به سبب زوال عقل درگذشتند.
این مطالعه نشان داد افرادی که بیش از نصف قاشق غذاخوری روغن زیتون در روز مصرف می کنند، در مقایسه با افرادی که به ندرت یا هیچ گاه آنرا مصرف کرده اند، ۲۸ درصد کمتر در معرض خطر مرگ ناشی از زوال عقل قرار دارند.
علاوه بر این، جایگزینی روزانه تنها یک قاشق چایخوری مارگارین یا سس مایونز با روغن زیتون، خطر مرگ ناشی از زوال عقل را هشت تا ۱۴ درصد می کاهد.
تحقیقات قبلی نشان میدهد کسانی که بطور منظم از روغن زیتون بجای چربی های فرآوری شده یا حیوانی استفاده می نمایند، بطور کلی رژیم های غذایی سالم تری دارند.
با این وجود، دکتر تسیه اشاره نمود که ارتباط بین مصرف روغن زیتون و کاهش خطر مرگ ناشی از زوال عقل در این مطالعه، صرف نظر از کیفیت کلی رژیم غذایی ثابت باقی ماند. این نشان میدهد که روغن زیتون ممکنست خواص منحصر به فردی برای سلامت مغز داشته باشد.
تسیه در بیانیه رسانه ای خود توضیح داد: تعدادی از ترکیبات آنتی اکسیدان موجود در روغن زیتون می توانند از سد خونی مغزی عبور کنند و بطور بالقوه تأثیر مستقیمی بر مغز داشته باشند. همین طور این امکان وجود دارد که روغن زیتون با سودمندی بر سلامت قلب و عروق، تأثیر غیرمستقیم بر سلامت مغز داشته باشد.
مطالعات قبلی مصرف بیشتر روغن زیتون را با خطر کمتر بیماری قلبی مرتبط دانسته بودند و نشان دادند که استفاده از روغن زیتون به عنوان قسمتی از الگوی رژیم غذایی مدیترانه ای به محافظت در مقابل زوال شناختی کمک می نماید.
دکتر تسیه اشاره کرد که بااینکه یافته های این مطالعه قابل توجه است، اما مشاهده ای هستند و بنابراین، رابطه علت و معلولی مستقیمی بین مصرف روغن زیتون و کاهش خطر زوال عقل کشنده را ثابت نمی کنند. وی گفت: تحقیقات بیشتر برای تایید این اثرات و تعیین مقدار بهینه مصرف روغن زیتون برای دستیابی به بیشترین فواید سلامتی باید صورت گیرد.
این یافته ها در نشست سالانه ی انجمن آمریکایی تغذیه به نام Nutrition ۲۰۲۳ در بوستون ارائه شد.