رییس سازمان فضایی ایران خبر داد: برآورد سطح زیرکشت برنج با داده های فضایی برای اولین بار

به گزارش نیوزتل، رئیس سازمان فضایی ایران اظهار داشت: برآوردها نشان میدهد که در سال قبل نزدیک به ۴۷۰ هزار هکتار از سطح سه استان گیلان، مازندران و گلستان به کشت برنج اختصاص پیدا کرده بود.

به گزارش نیوزتل به نقل از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، حسن سالاریه، رییس سازمان و سرپرست پژوهشگاه فضایی ایران از برآورد سطح زیرکشت برنج به عنوان یکی از محصولات راهبردی کشاورزی به کمک داده های فضایی برای اولین بار آگاهی داد و اظهار داشت: باتوجه به تأکیدات مقام معظم رهبری پیرامون لزوم مستدل بودن آمار برآورد تولید محصولات کشاورزی در نمایشگاه دستاوردهای دولت در سال گذشته، پژوهشگاه فضایی ایران با همکاری وزارت جهاد کشاورزی مبادرت به برآورد سطح زیرکشت برنج در استانهای قطب این محصول کرد.
وی با اشاره به این که در این برآورد از داده های فضایی بهره گرفته شده است، اضافه کرد: استفاده از داده های فضایی در عرصه های مختلف به ارتقای کیفیت زندگی مردم می انجامد و تأثیر مشخصی بر اقتصاد کشور و رفع ایرادات و معایب دارد.
سالاریه با اعلان اینکه در برآورد انجام شده استانهای گیلان، مازندران و گلستان بیشترین سطح زیرکشت برنج را در سال قبل به خود اختصاص داده اند، اشاره کرد: این برآورد برمبنای پردازش های انجام شده بر روی تصاویر ماهواره ای با بهره گیری از فناوری سنجش از دور و بکارگیری هوش مصنوعی در کنار جلسات مشترک و ارزیابی های میدانی در سطح استانهای گیلان، مازندران و گلستان به عنوان استانهای قطب، در سال قبل صورت گرفت.
رئیس سازمان فضایی ایران در مورد نتایج برآوردهای انجام شده اشاره کرد: برمبنای تخمین که اکنون مورد تأیید پژوهشگاه فضایی و وزارت جهاد کشاورزی نیز قرار گرفته در سطح این سه استان به عنوان استانهای قطب، در مجموع حدود ۴۷۰ هزار هکتار از مساحت زیرکشت برنج (کشت اول) رفته است.
وی با اشاره به این که بیشترین سطح زیرکشت مختص استان گیلان محسوب می شود، اضافه کرد: برآوردهای انجام شده نشان میدهد که در سال قبل نزدیک به ۲۰۸ هکتار از سطح استان گیلان زیر کشت برنج بوده است.
سالاریه با اشاره به این که پس از استان گیلان، استانهای مازندران و گلستان بیشترین سطح زیرکشت برنج را در سال گذشت داشتند، اظهار داشت: برآوردها نشان میدهد که بیش از ۲۶۰ هزار هکتار از مساحت این دو استان نیز در سال قبل زیرکشت برنج بوده است.

منبع: