در یک تفاهم نامه مشترک صورت می گیرد؛ اجرای طرح های کلان در حوزه انرژی های تجدیدپذیر

به گزارش نیوزتل، تفاهمنامه همکاری در زمینه قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی، قانون مانع زدایی از توسعه صنعت برق و اجرای طرح های کلان در حوزه انرژی تجدید پذیر بین سازمان پژوهش های علمی ایران و ساتبا منعقد گردید.

به گزارش نیوزتل به نقل از وزارت علوم، تفاهمنامه همکاری و مشارکت آموزشی، پژوهشی، عرضه خدمات علمی، مهندسی و مشاوره ای و استفاده از امکانات، ظرفیت ها بین دکتر حسن زمانیان معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و رئیس سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران و دکتر محمود کمانی معاون وزیر نیرو و رئیس سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق (ساتبا)، به امضا رسید.
دکتر زمانیان در این مراسم، ضمن تسلیت ایام شهادت سید و سالار شهیدان و خوشامدگویی به دکتر کمانی و مدیران و معاونین وی بیان داشت: سازمان پژوهشها از بدو تاسیس دو مأموریت رفع مشکلات و موانع و تولید محصولات صنعتی مورد نیاز کشور را به عهده داشته است. این سازمان هم اکنون دارای دو رکن اساسی است که سازمان پژوهشها را از سایر نهادهای پژوهشی و آموزشی کشور متمایز می کند.
وی اضافه کرد: ما یک رکن اساسی به اسم پژوهشکده ها داریم با ۹ پژوهشکده و از سویی دیگر دارای ۱۵۰ واحد فناور که تعداد۷۰ واحد از آنها بین المللی هستند.
وی از طریق انداری دو مرکز ملی در سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران خبرداد و اظهار داشت: مرکز ملی گرافین و مرکز سوخت پاک هیدروژن در سازمان پژوهشها درحال راه اندازی است و از آنجاییکه گرافین آینده صنعت دنیا و سوخت پاک هیدروژن آینده انرژی دنیا را در بردارد، برای ما حائز اهمیت می باشد و ۱۳۰ کشور و۱۷۰ نهاد پژوهشی در دنیا درحال فعالیت دراین زمینه هستند.

دکتر محمود کمانی ضمن تشکر جهت راه اندازی لابراتوار سیستم های تهویه مطبوع کشور در سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران اظهار داشت: کار بزرگی در کشور انجام گرفته است چونکه اگر ما حدودا ۳۰ هزار مگاوات توان مصرفی در حوزه سرمایش را در نظر بگیریم حدود ۵ تا ۷ هزار مگاوات آن مصرف چیلر است که اگر استاندارد گذاری شود پیشبینی می نماییم حدود ۳۰ مگاوات سالانه از افزایش مصرف برق جلوگیری می شود.
کمانی اظهار داشت: مبحث اصلی مورد بررسی در این نشست مبحث بهینه سازی انرژی است ما مسأله ناترازی انرژی را در کشور داریم که این ناترازی در قسمت خانگی به صورت محسوس مشهود نیست اما در قسمت های دیگر مقداری احتیاج به برنامه ریزی دارد. در سال قبل پیک مصرف شبکه برق حدود ۶۹۵۰۰ مگاوات بوده است که این مقدار در سال ۱۴۰۲ تابحال به ۷۲۵۰۰ مگاوات در چندروز اخیر بالا رفته است.
وی اضافه کرد: یکی از راهکارهای این مساله مبحث استفاده از انرژی های تجدیدپذیر و راه اندازی نیروگاه های جدید است اما راهکار مفیدتر که سرمایه گذاری کمتری را می طلبد پرداختن به مبحث بهینه سازی است. ما سالانه حدود ۱۰۰ میلیارد دلار مصرف انرژی داریم که عدد قابل توجهی است و این در حالیست که حدود ۳۰ میلیارد دلار امکان بهینه سازی در مصرف انرژی داریم که این مساله از دید فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران دور بوده است.
معاون وزیر نیرو بیان نمود: حقیقت اینست که از لحاظ استاندارد سازی برای مصرف انرژی راهکارهای زیادی داریم که سال هاست مورد غفلت واقع شده است. به صورت مثال در زمینه وسایل سرمایشی میتوانستیم ارتقای بهره وری در حوزه کولرهای آبی را که ۵۰ سال رها شده بود، در مدت زمان کمتری حل نماییم. همینطور در حوزه روشنایی در سال قبل ۱۶ میلیون لامپ رشته ای با کمترین راندمان و بهره وری در کشور ساخته شده است که متاسفانه این یک فاجعه است.
دکتر مجید جوانمرد معاون ارتباط با صنعت و تجاری سازی سازمان گزارشی از حوزه های مختلف پژوهشکده های سازمان که در رابطه با انرژی بوده و دراین زمینه طرح و فعالیت داشته اند عرضه نمود.
در پایان این نشست تخصصی تفاهمنامه همکاری و مشارکت آموزشی، پژوهشی، عرضه خدمات علمی، مهندسی و مشاوره ای و استفاده از امکانات، ظرفیت ها و توانایی های طرفین، فی ما بین سازمان پژوهشها و ساتبا توسط حسن زمانیان و محمود کمانی به امضا رسید.

شایان ذکر است؛ این انعقاد تفاهمنامه به منظور تحقق مفاد در رابطه با ارتقاء بهره، وری انرژی برق در خط مشی، های مصوب همچون سیاست های کلی اصلاح الگوی مصرف، قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی، قانون مانع زدایی از توسعه صنعت برق، و برنامه های وزارت نیرو برای کاهش تقاضای مصرف برق کشور طی چهار سال آتی به میزان ۳ هزار مگاوات از راه ارتقای استانداردهای انرژی صورت گرفت.
از موضوعات این تفاهمنامه میتوان به موارد ذیل اشاره نمود:
– همکاری در ایجاد و توسعه لابراتوار های آزمون تجهیزات انرژی برقی در کشور به ترتیب با اولویت
دستگاه های تهویه مطبوع، فن های خانگی و صنعتی، کولر گازی، کولر آبی (براساس استاندارد اشری ۱۳۳)، برج خنک کن
– اجرای پروژه های تحقیقاتی مشترک در مورد بکارگیری روش های نوین کاهش مصرف انرژی در تجهیزات انرژی بر برقی با اولویت دستگاههای تهویه مطبوع و سیستم های سرمایشی
– همکاری در اجرای پروژه های کلان ملی در حوزه سوخت پاک هیدروژن
– همکاری و مشاوره در تدوین، بازبینی و اجرای استانداردهای تعیین معیار مصرف انرژی در تجهیزات انرژی بر برقی شامل: چیلر تراکمی آب خنک و هواخنک، پکیج تهویه مطبوع یکپارچه هوا خنک، هواساز، فن کویل، فن های خانگی و صنعتی، کولر گازی، کولر آبی، برج خنک کن
-برگزاری نشست های علمی، دوره ها، همایش ها وکارگاه های آموزشی در مورد آشنایی با استانداردهای تعیین معیار مصرف انرژی و آزمایشگاههای آزمون دستگاههای تهویه مطبوع و فنها و روشهای نوین کاهش مصرف انرژی
– همکاری متقابل در بهرهمندی از امکانات و توانمندیهای طرفین نظیر خدمات مشاورهای و پژوهشی، کتابخانه ای، تجهیزات آزمایشگاهی و غیره در قالب همکاریهای مشترک
– همکاری و بهره مندی از ظرفیتهای اطلاع رسانی و تبلیغاتی یکدیگر در جهت ارتقاء سطح فرهنگی جامعه
– تهیه مقالات علمی و تخصصی برای عرضه در کنفرانسهای معتبر ملی و بین المللی
– همکاری جهت الزامی شدن استانداردهای تعیین معیار مصرف انرژی و برچسب انرژی فن های صنعتی برای نخستین بار در دنیا