کشف شواهد جدیدی از آب مایع زیر کلاهک یخی قطب جنوب مریخ

به گزارش نیوزتل، دانشمندان شواهد جدیدی از آب مایع در زیر کلاهک یخی قطب جنوب مریخ یافته اند که موفقیت بزرگی در جستجوی مداوم حیات در کره سرخ است.

به گزارش نیوزتل به نقل از ایسنا و به نقل از دیلی میل، دانشمندان شواهد جدیدی را کشف کرده اند که نشان داده است امکان دارد آب مایع در مریخ وجود داشته باشد و نشان دهنده پیشرفتی در تلاشهای طولانی مدت بشر برای فهمیدن اینست که آیا سیاره سرخ زمانی میزبان حیات بوده است یا نه.

پژوهش دانشگاه کمبریج، اولین شواهد مستقلی را عرضه می دهد که از داده هایی غیر از رادار در خصوص وجود آب مایع در زیر کلاهک یخی قطب جنوب مریخ استفاده می نماید.

دکتر فرانسیس بوچر، نویسنده ارشد این مطالعه از دانشگاه شفیلد در اطلاعیه ای اظهار داشت: این پژوهش، بهترین نشانه را عرضه می دهد در خصوص اینکه امروزه آب مایع در مریخ وجود دارد؛ چونکه دو مورد از شواهد کلیدی که ما در جستجوی دریاچه های زیر یخبندان روی زمین به دنبال آنها می گشتیم، حالا در مریخ پیدا شده اند.

وی اضافه کرد: آب مایع یک عنصر ضروری برای تشکیل حیات است، باآنکه لزوماً به این مفهوم نیست که حیات در مریخ وجود دارد.

بوچر می گوید: به جهت اینکه آب موجود زیر قطب جنوب مریخ در چنین دمای سردی مایع باشد، امکان دارد واقعاً شور باشد که همین موضوع، زندگی میکروبی را در آن دشوار می کند. با این وجود، این امیدواری را بوجود می آورد که در گذشته، محیط های قابل سکونت بیشتری در مریخ وجود داشته است، چون که در گذشته آب و هوای مریخ کمتر خشن بوده است.

تیم پژوهشی بین المللی که شامل دانشمندانی از دانشگاه نانت و کالج دانشگاه دوبلین هم می شد، از اندازه گیری ارتفاع سنج لیزری، شکل سطح بالایی کلاهک یخی برای شناسایی الگوهای ظریف در ارتفاعات قطب جنوب مریخ استفاده نمود. آنها سپس نشان دادند که این الگوها، با پیشبینی های مدل کامپیوتری برای چگونگی تاثیر آب موجود زیر کلاهک یخی بر سطح مطابقت دارند.

مریخ مانند زمین دارای کلاهک های یخی ضخیم آب (یخسار) در هر دو قطب شمالی و جنوبی خود است که تقریبا از نظر حجمی معادل ورقه یخی گرینلند هستند.

با این حال، بر خلاف یخسارهای زمین که دریاچه های زیر یخی بزرگ و کانال های آب در زیر خود دارند، تصور می شود که کلاهک های یخی قطبی مریخ به علت آب و هوای سرد سیاره سرخ، تا اعماق بستر خود منجمد باشند.

دمای مریخ به صورت متوسط منفی ​​۸۱ درجه فارنهایت(منفی ۲۷ درجه سانتیگراد) است که استخوان سوز است، اما در زمستان مریخ دمای قطب های آن تا منفی ۲۲۰ درجه فارنهایت(منفی ۱۰۴ درجه سانتیگراد) کاسته می شود.

نتایج این پژوهش در مجله Nature Astronomy انتشار یافته است.

منبع: