قرص رباتیک جایگزینی غیرتهاجمی برای تزریق انسولین

به گزارش نیوزتل، محققان مؤسسه فناوری ماساچوست (MIT) در مطالعه اخیرشان از قرص رباتیکی که انسولین را مستقیما به روده می رساند و جایگزین تزریق برای بیماران دیابتی می شود، اطلاع داده اند.
به گزارش نیوزتل به نقل از ایسنا و به نقل از اس اف، یک قرص رباتیکی که انسولین را مستقیما به روده می رساند، می تواند جایگزین چندین تزریق دردناک برای افراد مبتلا به دیابت شود. محققان مؤسسه فناوری ماساچوست می گویند که این قرص می تواند آنتی بیوتیک ها را هم ارسال نماید که این امر می تواند امیدی برای مبارزه با ابر میکروب ها با داروهای خوراکی ایجاد نماید.
برای بیماران، مصرف داروهای خوراکی مطلوب تر است. بلعیدن قرص نسبت به روش های دیگر ایمن تر، راحتتر و کم تهاجمی تر است. با این وجود، بعضی از داروها اغلب نمی توانند اسید معده را پیش از آزاد کردن محموله خود تحمل کنند و این تخریب سبب می شود آنها اثربخشی کمتری داشته باشند.
این کپسول که ” RoboCap ” نام دارد، می تواند پزشکی مدرن را متحول کند. در آزمایشات بر روی خوک ها، این کپسول نفوذپذیری انسولین را بیشتر از ۱۰ برابر افزایش داد. نتایج مشابهی برای قرص های حاوی “وانکومایسین” (vancomycin) هم مشاهده شد. وانکومایسین آنتی بیوتیکی است که معمولاً به صورت داخل وریدی تزریق می شود.
“سی جیووانی تراورسو” (C. Giovanni Traverso) نویسنده این مطالعه اظهار داشت: پپتیدها و پروتئین ها داروهای مهمی هستند، اما محیط تخریب کننده دستگاه گوارش و جذب ضعیف، توانایی عرضه این داروها به صورت خوراکی را محدود کرده است. حرکات پاک سازی مخاط و تکان دهنده RoboCap برای غلبه بر این موانع و کمک به رساندن داروها به محل مورد نیاز طراحی شده اند. خوک ها شباهت های تشریحی، فیزیولوژیکی و بیوشیمیایی بسیاری با انسان دارند که این مورد آنها را برای تحقیقات ایده آل می کند.
RoboCap چگونه کار می کند؟
این دستگاه ارزانقیمت حدودا به اندازه یک بلوبری، از پلیمرهای زیست تخریب پذیر و قطعات فولادی ضد زنگ ساخته شده است که این مورد آنرا از محیط خشن معده عبور می دهد، در مقابل حملات آنزیم ها مقاوم می کند و سبب نفوذ آن به سد مخاطی روده کوچک و سایر موانع می شود.
هم اکنون، خیلی از داروهای رایج همچون انسولین باید از طریق های دیگری به بدن تحویل داده شوند. نویسندگان مطالعه می گویند زمانی که بیمار قرص جدید را می خورد، پوشش ژلاتینی RoboCap در معده حل می شود. محیط روده کوچک، RoboCap را که با لرزش و چرخش مخاط را پاک می کند، فعال می کند. این امر روند حل شدن را زیاد می کند و محموله دارو را در روده کوچک جایی که بدن دارو را جذب می کند، قرار می دهد.
یافته های این مطالعه در مجله “Science Robotics” منتشر گردید.

منبع: