ارتقای کیفیت و کارایی نهال های پایه با فناوری بومی

به گزارش نیوزتل، یک شرکت دانش بنیان موفق به تولید پایه های رویشی و نهال های پایه رویشی سالم و اصیل شده و هم اکنون بخشی از نیاز کشور در این عرصه را تأمین می کند.

به گزارش نیوزتل به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، حامد محمودزاده مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان ضمن اشاره به تولید پایه های رویشی درختان میوه به روش کشت بافت و نهال های اصلاح شده اظهار داشت: پایه های رویشی ساخته شده در این شرکت از مزیت هایی همچون سازگاری با خاک های آهکی، خاک های قلیایی، زودباردهی و افزایش عملکرد درختان بوجود آمده بر روی این پایه ها برخوردار می باشند.
این فعال فناور افزود: کاهش عادت سال آوری در درختان، پاکوتاه کنندگی درختان میوه و ارتقای کیفیت محصول ساخته شده از دیگر خصوصیت های این نهال ها به حساب می آید.
مدیر عامل این شرکت دانش بنیان به نهال های تولیدی اشاره نمود و اضافه کرد: هم اکنون تولید پایه هایی همچون پایه های هلو، شلیل، ارقام مختلف بادام، پایه های گیلاس و آلبالوی گزیلا ۶ و ماکسما ۶۰، پایه آلو میروبالان، پایه سیب M۷ و پایه های گلابی و پیرودووارف و پایه پسته بعضی از تولیدان این شرکت دانش بنیان به شمار می روند.
وی اضافه کرد: با عنایت به ضرورت تبدیل باغات سنتی به باغات اقتصادی و عقب ماندگی کشور در این حوزه نسبت به کشورهای پیشرفته، در راه تولید پایه های رویشی و نهال های پایه رویشی سالم و اصیل بعنوان اصلی ترین و مهم ترین نهاده در راه اندازی باغات مدرن و پیشرفته گام گذاشته ایم و هم اکنون بخشی از نیاز کشور در این عرصه را تأمین می نماییم.
محمودزاده ضمن اشاره به اهمیت و کاربرد محصولات تولیدی این شرکت در حوزه کشاورزی و باغداری اظهار داشت: مخاطبان این محصول نهالکاران و باغداران و در کل کسانی هستند که قصد راه اندازی باغ های پایه رویشی و اقتصادی دارند میباشد.
وی با بیان اینکه نهال های پایه بذری که در داخل تولید می شوند از مزایای بسیار زیادی همچون سازگاری با خاک های آهکی و قلیایی برخوردار می باشند، اظهار داشت: از دیگر مزایای این محصولات میتوان به زودباردهی و افزایش عملکرد، کاهش عادت سال آوری، همگن بودن باغ و سهولت در انجام عملیات داشت و برداشت، بهره مندی از میوه های یک دست، باکیفیت بالا و در مقایسه با محصولات مشابه خارجی دارای قیمت بسیار کمتر و مقرون به صرفه اشاره نمود.
به گفته مدیرعامل این شرکت دانش بنیان، تولیدات این شرکت در مقایسه با محصول مشابه خارجی از قیمت مناسب تری برخوردار بوده و برای راه اندازی باغات در داخل و خارج از کشور از لحاظ اقتصادی بسیار قابل توجیه تر هستند.
این فعال فناور در رابطه با اشتغال بوجود آمده در این شرکت دانش بنیان اظهار داشت: هم اکنون در شرکت ۲۶ نفر به صورت ثابت و شش نفر هم به صورت فصلی مشغول به کار هستند.
محمودزاده ضمن اشاره به لزوم حمایت تمامی بخش های مخاطب محصولات دانش بنیان اظهار داشت: معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان نقش بسیار مهمی در پشتیبانی از تولیدات دانش بنیان ایفا کرده است و همچون این حمایت ها میتوان به آگاه سازی مخاطبان این محصولات از کیفیت آنها نسبت به نمونه های مشابه اشاره نمود.

منبع: