سنسوری که فاسد بودن غذا را به تلفن همراه پیغام می دهد!

به گزارش نیوزتل، پژوهشگران «دانشگاه کوچ» ترکیه، سنسور کوچکی ابداع نموده اند که فاسد شدن غذاهای پروتئینی را تشخیص می دهد و با ارسال پیام به تلفن همراه کاربر، او را از این مورد آگاه می کند.
به گزارش نیوزتل به نقل از ایسنا و به نقل از نیو اطلس، انسان ها مواد غذایی زیادی را هدر می دهند که بخشی از آن به علت فاسد شدن مواد غذایی است. پژوهشگران ترکیه ای، سنسور کوچکی ابداع نموده اند که تازگی غذاهای پروتئینی مانند گوشت، مرغ و ماهی را در لحظه کنترل می کند و داده ها را به تلفن همراه هوشمند کاربر می فرستد. شاید این سنسور بتواند ایمنی و امنیت غذایی را در سراسر دنیا تغییر دهد.
این سنسور که در «دانشگاه کوچ»(Koç University) ابداع شده است، می تواند طراوت غذا را در لحظه، به صورت بی سیم و بدون باتری کنترل کند و نتایج را به تلفن همراه هوشمند بفرستد.
این فناوری از نوعی پلیمر ساخته شده که روند تولید آسانی دارد و روی الکترودهایی لمینت شده است که از سنسور خازنی برای تشخیص دادن آمین های بیوژنیک تولیدشده توسط غذاهای پروتئینی استفاده می نمایند. وزن سنسور حدود دو گرم است و اندازه آن به دو سانتی متر مربع می رسد. این سنسور که از فناوری «ارتباط میدان نزدیک»(NFC) استفاده می نماید، با تراشه ای همراه می باشد که با تلفن همراه هوشمند جفت می شود و بررسی ها را به صورت بی سیم و در لحظه از راه آنتن ارسال می کند. تراشه زمانی انرژی دریافت می کند که یک تلفن همراه هوشمند سازگار با فناوری ارتباط میدان نزدیک، در نزدیکی سنسور قرار بگیرد.
پژوهشگران، سنسور خویش را روی سینه مرغ و استیک بسته بندی شده آزمایش کردند تا کاربرد واقعی دستگاه را نشان دهند. نمونه های گوشت در شرایط متفاوت مانند فریزر، یخچال و دمای اتاق نگهداری شدند.
ظرف سه روز، ظرفیت سنسور برای نظارت بر نمونه های دمای اتاق بالا رفت و نشان داد که آمین های بیوژنیک هنگام فاسد شدن گوشت از آن منتشر می شوند. به قول پژوهشگران، این امر نشان داده است که سنسور می تواند فاسد شدن مواد غذایی را به صورت موثر تشخیص دهد.
پژوهشگران در توضیح این آزمایش نوشتند: ما سنسور را با استفاده از نمونه های مرغ و گوشت گاو که در شرایط ذخیره سازی متفاوتی ذخیره شده بودند، آزمایش کردیم تا کاربرد واقعی سنسور را نشان دهیم. این سنسور، عملکرد قابل اعتمادی را عرضه کرد؛ به صورتی که فاسد شدن غذاها در طول آزمایش سه روزه، با ارزیابی های آنی سنسور و با استفاده از تلفن همراه پیشبینی شد. این نتیجه، توانایی سنسور را برای تشخیص دادن فساد مواد غذایی ثابت می کند.
پژوهشگران خاطرنشان کردند که استفاده از سنسور آنها آسان است، ساخت آن هزینه کمی دارد و امکان نظارت مداوم بر غذاهای پروتئینی موجود در قفسه های سوپرمارکت یا خانه را فراهم می آورد.
این پژوهش، در مجله «Nature Food» به چاپ رسید.