توسط چین بزرگترین سیستم اخطار زلزله در جهان تا آخر سال فعال می شود

به گزارش نیوزتل، گزارش ها از آن حکایت می کند که تا آخر سال جاری میلادی، بزرگترین سیستم اخطار اولیه زلزله جهان معروف به EEWS در چین به صورت کامل فعال خواهد شد.
به گزارش نیوزتل به نقل از ایسنا و به نقل از CGTN، چین درحال ساخت بزرگترین سیستم هشدار سریع زلزله(EEWS) است که بیش از ۱۵ هزار ایستگاه نظارتی، سه مرکز ملی، ۳۱ مرکز استانی و ۱۷۳ مرکز انتشار اطلاعات استانی و شهری را پوشش می دهد.
مین ییرن، رییس اداره زلزله چین(CEA) اعلام نموده است که کار ساخت و ساز اصلی این سیستم به انتها رسیده و تا انتهای سال جاری بطور کامل عملیاتی می شود.
البته EEWS زمین لرزه ها را پیش بینی نمی نماید. در هنگام وقوع زلزله، انواع مختلفی از کارهای امواج لرزه ای در مرکز زمین لرزه شکل می گیرد. این امواج در ابتدا بطور معمول ضعیف تر هستند، اما امواجی که سریع تر حرکت می کنند، سیستم هایی مانند EEWS را تحریک می کنند.
بدین سبب سیستم EEWS حرکت ناشی از زمین لرزه را بمحض شروع آن تشخیص می دهد و سیگنالی را به مراکز پردازش داده ارسال می کند.
مکان زمین لرزه کجاست؟ شدت زلزله چقدر است؟ در کجا احساس می شود؟
الگوریتم های EEWS به سرعت مکان و بزرگی زمین لرزه را پیدا می کنند. مراکز پردازش داده به نوبه خود به سرعت هشدارهایی را در سراسر شهرها و روستاها ارسال می کنند در خصوص این که زلزله فرا می رسد. این هشدار، ثانیه های حیاتی را به مردم برای آماده شدن می دهد، برای اینکه در هنگام زلزله هر ثانیه اهمیت دارد.
بااینکه افرادی که در نزدیکی مرکز زمین لرزه زندگی می کنند، زمان کمی خواهند داشت، اما کسانی که از مرکز زمین لرزه فاصله دارند، زمان بسیار مهمی برای آماده شدن بمنظور صیانت از خود خواهند داشت.
بدین سبب سیستم EEWS می تواند به جلوگیری از مرگ، صدمات و لطمه های زیرساختی که به طور معمول با زلزله های بزرگ تر مرتبط می باشد، کمک نماید.
اگر زلزله های اخیر سوریه و ترکیه چیزی به ما آموخته باشد، این است که ما به یک EEWS جهانی نیاز داریم. مجموع تلفات این فاجعه حدود ۶۰ هزار نفر قربانی و بیش از ۱۲۰ هزار مجروح بود.
وانگ تون، رییس لابراتوار هشدار اولیه زلزله در استان سیچوان چین به گلوبال تایمز اظهار داشت که فاجعه سوریه-ترکیه یادآور اهمیت راه اندازی شبکه جهانی هشدار اولیه برای همه دولت ها در جهان بود.
وی ادامه داد: چین با تجربه خود در ساخت EEWS پیشرو در جهان می تواند تجربه و فناوری خودرا با جامعه بین المللی به اشتراک بگذارد.
وانگ که به توسعه EEWS در چین کمک کرده است، می گوید: با یک هشدار اولیه از چند ثانیه تا ۶۰ ثانیه، می توان تعداد تلفات در زلزله را تا ۳۰ درصد کم کرد.
بعد از وقوع زلزله ویرانگر سوریه-ترکیه، چین آغاز به استقرار سریع ماهواره ها برای مساعدت با تحلیل وضعیت این فاجعه و اختصاص منابع امدادی کرد.
چین، از دهه ۱۹۹۰، ساخت EEWSهای مختلف را انجام داده و یک سیستم گزارش فوری شدت لرزه ای را در سال ۲۰۱۸ در چندین منطقه پر خطر مستقر کرده است. این سیستم می تواند اندکی پیش از رسیدن موج های لرزه ای به یک منطقه، آنرا شناسایی کند و در حقیقت زلزله را در عرض یک دقیقه بعد از وقوع آن در مرکز زمین لرزه تشخیص دهد.
ییرن در کنفرانس مطبوعاتی خود همین طور اعلام نمود که عملیات آزمایشی برای EEWS جدید در بعضی از مناطق زلزله خیز چین مانند سیچوان، یونان، پکن، تیانجین، هبی و فوجیان دردسترس است.