نیوزتل: پیشرفت های فناوری، درک ما از واقعیت را تغییر می دهند. در حقیقت، مرزهای توانایی های انسان تقریباً بصورت روزانه درحال بازتعریف است و قابلیت های انسانی دائماً بوسیله فناوری های نوآورانه توسعه یافته توسط استارتاپ های مختلف درحال گسترش است که در این مورد، مربوط به آرزوی دیرینه بشر و تجربه فعلی وی یعنی ˮپروازˮ است.
به گزارش نیوزتل به نقل از ایسنا، تجربه پرواز همیشه در سالیان اخیر درحال توسعه و دگرگونی است. پرواز در چند دهه اخیر از پرواز با هواپیماهای تک موتوره و دو موتوره و بالگردها تا هواپیماهای غول پیکر تجاری، اغلب تنها با هواپیماها ممکن بوده است، اما در سالهای اخیر شاهد نوآوری های مختلفی در این عرصه شامل تاکسی های پرنده و پهپادهای سرنشین دار بوده ایم.
اما یکی از روش های خلاقانه برای پرواز، پرواز به تنهایی با ابزاری نظیر لباس های مخصوص و سُر خوردن روی هوا است. در این روش، فرد با یک هواپیما یا بالگرد به ارتفاع می رود و سپس با لباس مخصوص خود پایین می پرد و روی هوا سُر می خورد و در نهایت بعد از طی مسافتی نسبتا زیاد، با چتر فرود می آید.
بعد از این بود که نوآوران به فکر ساخت یک وسیله مخصوص به نام “جت پک” یا “کوله جت” افتادند که با بهره گیری از موتورهای تعبیه شده در قسمت دست یا پشت کاربر، وی را در هوا معلق و اصطلاحا قادر به پرواز عمودی می کند.

کوله جت
جت پک یا کوله جت(Jet pack) که سابقه ایده آن به جنگ جهانی دوم بر می گردد، وسیله ای است که به طور معمول به پشت کاربر بسته می شود و توسط فشار گاز به پرواز در می آید.
نخستین جت پک که نوعی جت پک آزمایشی بود، بین سالهای ۱۹۵۰ تا ۱۹۶۰ ساخته شد، اما به سبب هزینه های بالا به مراحل بعدی توسعه نرسید و در مراحل آزمایشی ماند. این کوله جت می توانست خلبان را ۱۰ متر از سطح زمین بلند کند. این کوله جت در نخستین پرواز خود با سرعت ۱۰ کیلومتر بر ساعت حرکت کرد و توانست مسیری ۳۳ متری را بپیماید.
کوله جت مفهومی است که تقریباً یک قرن قدمت دارد و از آن در داستان های علمی-تخیلی استفاده شده و در دهه ۱۹۶۰ رایج شد. کوله جت های واقعی با بهره گیری از مکانیسم های مختلفی ساخته می شوند، اما کاربرد آنها به سبب چالش های جو زمین، گرانش، چگالی انرژی پایین سوخت های قابل استفاده و چالش های مربوط به بدن انسان بسیار محدود است.
استفاده عملی از کوله جت ها در کارهای خارج از جو زمین برای فضانوردان به سبب شرایط بی وزنی و عدم وجود جو و اصطکاک، بیشتر متصور است.

استارتاپ های پیشگام
شرکتی به نام “جت پک اویشن”(JetPack Aviation) در ۳ نوامبر ۲۰۱۵ میلادی پرواز رسمی این دستگاه را در نیویورک رقم زد و یک مربی پرواز با مجوز اداره فدرال هواپیمایی آمریکا توانست با این دستگاه پرواز کند. مدل بعدی این شرکت دارای دو موتور است که قادر می باشد کاربر را تا ارتفاع ۳۰۰ متری از سطح زمین بالا ببرد و قبل از این که سوخت آن تمام شود، برای ۱۰ دقیقه وی را همانجا نگه دارد.
شرکت “جت پک اویشن”(JetPack Aviation) قیمت کوله جت جدید یعنی “JB-۱۰ ” را حدود ۲۵۰ هزار دلار اعلام نموده که نشان میدهد هر فردی قادر به خرید آن نخواهد بود. همین طور کاربر قبل از استفاده باید آموزش های لازم را طی چندین جلسه ببیند، چونکه در غیر این صورت ابتدا جان خود و سپس جان دیگران را به خطر خواهد انداخت.
اما یکی از استارتاپ های خلاق و پیشگام دراین زمینه، شرکت “گرویتی اینداستریز”(Gravity Industries) است که توفیقات زیادی طی سالهای اخیر در این عرصه به دست آورده است.
این شرکت که در سال ۲۰۱۷ توسط “ریچارد براونینگ” تأسیس شد، از زمان شروع خود راهی طولانی را پیموده است. این استارتاپ انگلیسی به سرعت درحال پیشرفت است و ماموریت خودرا « تصور مجدد آینده پرواز انسان و پیشگامی در نوآوری های هوانوردی و ساختن یک شرکت فناوری الهام بخش» می داند.
این کوله جت از پنج توربین استفاده می نماید که می توانند ۱۴۴ کیلوگرم نیروی رانش ایجاد کنند. این نیرو به خلبان اجازه می دهد تا از بازوهای خود برای کنترل جهت و سرعت پرواز استفاده نماید.
همین طور یک نمایشگر “هاد” در پیش چشمان خلبان داخل کلاه ایمنی، درصد سوخت و سایر داده ها را نمایش می دهد.
“براونینگ” درباره چگونگی الهام گرفتن برای ساخت این کوله جت گفته که از پدر فقیدش که یک مهندس هوانوردی بوده الهام گرفته است.
تیم “ریچارد براونینگ” از زمان تأسیس و معرفی اولین کوله جت خود موسوم به “گرویتی جت” در تبلیغ آن در سراسر جهان بسیار فعال بوده اند. این شرکت که حالا ارزشی چند میلیون دلاری دارد، اعلام نموده است که تنها طی ۱۸ ماه بعد از تاسیس خود، بیش از ۶۰ رویداد در ۲۰ کشور جهان برگزار کرده است. ضمن این که “گرویتی جت” تا حالا در برنامه ها و نشریات معروف معرفی شده و حتی در کتاب رکوردهای جهانی گینس نیز به ثبت رسیده است.
این شرکت در چند سال گذشته، در کوشش برای طراحی یک مفهوم جدید بمنظور تعامل بیشتر با مشتریان و راه اندازی مسابقات “کوله جت” بوده است. این شرکت می گوید مسابقه با کوله جت می تواند به یک ورزش جهانی تبدیل گردد و در ماه مارس ۲۰۲۰ نیز میزبان نخستین مسابقات کوله جت در تاریخ بود.

ویژگی های کوله جت
کوله جت ها قیمتی بین ۲۵۰ تا ۴۵۰ هزار دلار دارند. “گرویتی اینداستریز” نخستین کوله جت خودرا در سال ۲۰۱۹ به مبلغ ۲۵۰ هزار دلار به یک میلیاردر ژاپنی فروخت.
تازه ترین نسخه “گرویتی جت” ۱۰۵۰ اسب بخار قدرت دارد و پنج توربین آن که با سرعت ۱۲۰ هزار دور در دقیقه کار می کنند، نیروی رانش ۳۱۸ پوندی(۱۴۴ کیلوگرمی) تولید می کنند.
این کوله جت از سوخت جت از نوع “A۱”، نفت سفید یا سوخت دیزلی استفاده می نماید و وزن خشک یا بدون سوخت آن ۲۷ کیلوگرم است.
مدت زمان پرواز با این کوله جت، پنج تا ۱۰ دقیقه است.
رکورد سرعت فعلی آن ۱۳۶.۸۹ کیلومتر در ساعت است. “ریچارد براونینگ” در نوامبر ۲۰۱۹ رکورد جدیدی در گینس ثبت نمود و به سریع ترین انسان در یک کوله جت با هدایت باد با سرعت ۱۳۶.۸۹۱ کیلومتر در ساعت تبدیل شد. وی تنها در دو سال، توانست رکورد قبلی خود با سرعت ۵۱.۵۳ کیلومتر در ساعت را که آن هم در گینس ثبت شده بود، بیش از دو برابر نماید.
از مزایای این کوله جت می توان به سرعت مناسب آن و توانایی آن برای بلند کردن خلبان بصورت عمودی تا ارتفاع تعجب آور ۳۶۵۸ متر و فرودی ایمن حتی بر روی یک سکوی کوچک اشاره نمود.
۱۵ ماه طول کشید تا “ریچارد براونینگ” و تیمش نخستین “گرویتی جت” را طراحی و با موفقیت آزمایش نمایند.

آمبولانس کوله جتی
امدادگران و مهندسان اورژانس در بریتانیا اواخر سال قبل میلادی “اولین امداد کوله جتی در جهان” را با موفقیت به انجام رساندند. چیزی که به نظر آنها می تواند نحوه دسترسی امدادگران را به مکان های شلوغ یا صعب العبور تغییر دهد.
سرویس آمبولانس هوایی شمال برتانیا که عملیات نجات هوایی اضطراری را در سراسر مناطق شمالی انگلستان ارائه می دهد، این عملیات را انجام داد.
در این آزمایش نیز “ریچارد براونینگ” نقش خلبان را ایفا کرد و از ته یک دره به سمت محل حادثه شبیه سازی شده پرواز کرد و ظرف ۹۰ ثانیه به محل حادثه رسید. این در حالیست که زمان رسیدن امدادگران با روش های رایج، ۲۵ دقیقه به طول می انجامید.
“اندی ماوسون” مدیر این عملیات اظهار داشت که تصور روشنی از عملکرد این فناوری در دنیای واقعی نداشته است و الان آنرا کارآمد دیده است. وی اظهار داشت: ما حالا آنرا دیدیم و صادقانه بگویم که فوق العاده است.
وی ادامه داد: ما فکر می نماییم این فناوری می تواند تیم های عملیاتی ما را قادر سازد تا سریع تر از همیشه به تعدادی از بیماران دسترسی پیدا کنند. در خیلی از موارد، این کار موجب کاهش رنج بیماران می شود و در بعضی موارد حتی جان آنها را نجات می دهد.

کاربرد کوله جت در جنگ و عملیات های نجات
کارشناسان معتقدند کوله جت ها علاوه بر کاربردهای نظامی، پتانسیل لازم برای بکارگیری در ماموریت های جستجو و نجات را در مناطق صعب العبور دارند.
“ریچارد براونینگ” با کوله جت خود مدتی پیش در ماه ژانویه در یکی از مانورهای نظامی نیروهای ناتو شرکت کرد و موفق شد در کمترین زمان ممکن از ارتفاعات و میان درختان و راه های صعب العبور عبور کند و پلاسمای خون را به یک سرباز مجروح برساند.
این مانور در کوه های کشور اسلوونی بعنوان قسمتی از تمرین نجات کوهستانی ناتو انجام شد که طی آن، “ریچارد براونینگ” بنیانگذار و خلبان آزمایشی ارشد “گرویتی اینداستریز”، کوله جت را پوشید و پلاسمای خون را به یک سرباز مجروح تحویل داد.
بااینکه “براونینگ” خودش در این عملیات شرکت کرد تا خطرات احتمالی به حداقل برسد، اما جهت استفاده گسترده از کوله جت ها نیاز است که نحوه خلبانی و استفاده از آن به امدادگران آموزش داده شود یا برعکس، به خلبانان ماهر، آموزش پزشکی داده شود.
شرکت “گرویتی اینداستریز” تا حالا پروازهای نمایشی کوله جت خودرا در مانورهای نظامی و امدادی بصورت جداگانه انجام داده است و در این مانور، این دو را بعنوان قسمتی از یک تمرین علمیات نجات جنگ کوهستانی ترکیب کرد.

پتانسیل استفاده از کوله جت ها در جنگ رو در رو
سال قبل بود که از کوله جت “گرویتی اینداستریز” در یک مانور نظامی از نیروهای ویژه و کماندوی نیروی دریایی بریتانیا استفاده شد تا پتانسیل این فناوری در میادین جنگ نیز نشان داده شود.
از آنجا که نیروهای نظامی همیشه در خط مقدم بهره گیری از تازه ترین پیشرفت های علمی و فناوری هستند، کوله جت نیز احیانا خیلی زود به وسیله ای رایج بین نیروهای نظامی تبدیل خواهد شد و چشم انداز جنگ رو در رو را دگرگون خواهدنمود.