تلسکوپ جیمزوب توسط همتای خود در فضا رصد شد

نیوزتل: رصدخانه فضایی ˮگایاˮ (Gaia)متعلق به آژانس فضایی اروپا تصویری خیره کننده از تلسکوپ فضایی جیمزوب به اشتراک گذاشته است.
به گزارش نیوزتل به نقل از ایسنا و به نقل از دیلی میل، این دو تلسکوپ هر دو در نقطه لاگرانژ ۲ و در فاصله حدود یک میلیون کیلومتری از زمین قرار دارند.
در روز ۱۸ فوریه ۲۰۲۲، “گایا” که یک میلیون کیلومتر از همتای خود فاصله دارد تصویری از آن ثبت نمود. نور خورشید منعکس شده به سمت “گایا” خیلی کم بود بدین سبب “وب” به شکل یک نور کوچک و ضعیف قابل رصد است.
تلسکوپ فضایی جیمزوب در ماه ژانویه به مدار مورد نظر در نقطه لاگرانژ ۲ رسید و دانشمندان آژانس فضایی اروپا متوجه شدند که این تلسکوپ گاهی از مسیر دید تلسکوپ “گایا” عبور می کند.
لاگرانژ ۲ نقطه ای متعادل از نظر گرانشی است که در فاصله ۱.۵ میلیون کیلومتری از سیاره ما قرار دارد.
“گایا” برای ثبت تصاویر واقعی از اجرام آسمانی ساخته نشده است و این رصدخانه گردان به نقشه برداری از آسمان می پردازد. این تلسکوپ هر شش ساعت یکبار نواری ۳۶۰ درجه از آسمان را اسکن و طی چندماه نقشه ای از کل آسمان ترسیم می کند.
تیم “گایا” این تصویر را در روز ۱۸ فوریه ثبت کردند اما باید چند ماه منتظر می ماندند تا مسئول کالیبراسیون “گایا” حضور “جیمزوب” را در تصویر تایید کند.
“گایا” یک تلسکوپ فضایی است که در سال ۲۰۱۳ توسط آژانس فضایی اروپا پرتاب شده و انتظار می رود ماموریت آن در سال ۲۰۲۲ ادامه یابد. این تلسکوپ فضایی برای اخترسنجی با دقت بی سابقه ای از موقعیت ها، فاصله ها و حرکت ها طراحی شده است. این ماموریت با هدف ترسیم نقشه ای سه بعدی از کهکشان ما به انجام می رسد. انتظار می رود ده ها هزار جرم قبلاً کشف نشده همچون سیارک هایی که ممکنست روزی تبدیل به تهدیدی برای زمین شوند، ستاره ها و سیاراتی که به دور آنها می چرخند و همین طور ابرنواخترها توسط “گایا” کشف شوند.
تلسکوپ “جیمزوب” نیز که با عنوان “ماشین زمان” توصیف می شود مقرر است انسان را به اولین سالهای تشکیل جهان ببرد و اسرار کیهان را فاش کند. تلسکوپ فضایی “جیمز وب” بگونه ای طراحی شده که قادر به رصد اجرام در نور مادون قرمز است. ما این پرتوها را بصورت گرما حس می نماییم بدین سبب تمامی تجهیزات بگونه ای طراحی شده اند که در دمای بسیار پایین کار کنند. این تلسکوپ درحال آماده سازی خود برای ارسال نخستین تصاویر رسمی است و بااینکه تا کنون تصویری آزمایشی از یک ستاره ثبت کرده اما برای مشاهده نخستین تصاویر اصلی آن باید تا ماه تابستان منتظر بمانیم.

منبع: