توسط یک شرکت دانش بنیان؛ نقشه شاخصهای سلامتی گیاه با استفاده از تصاویر ماهواره ای تهیه شد

به گزارش نیوزتل یک شرکت دانش بنیان موفق به تهیه نقشه شاخصهای سلامتی گیاه با استفاده از تصاویر ماهواره ای جهت بررسی وقایع و دعاوی در پهنه وسیع ایران شد.

یاسر ابراهیمیان قاجاری رئیس گروه ژئوماتیک ستاد توسعه فناوری های حوزه فضایی، حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد عرضه نقشه شاخصهای سلامتی گیاه با استفاده از تصاویر ماهواره ای که بوسیله ی یک شرکت دانش بنیان انجام گرفته است، اظهار داشت: استفاده از تصاویر پردازش شده ماهواره ای یکی از روش های به صرفه و سریع جهت بررسی وقایع و دعاوی در پهنه وسیع ایران به حساب می آید.
وی با اشاره به اینکه یکی از شرکتهای دانش بنیان درصدد بر آمده تا با عرضه نقشه شاخصهای سلامتی گیاه با استفاده از تصاویر ماهواره ای، دسترسی به نقشه های پردازش شده ماهواره از پروژه کوپرنیکوس سازمان فضایی اروپا را در دسترس قرار دهد، اظهار داشت: با استفاده از این نقشه ها، کنترل روی کشاورزان خصوصاً برای پایش اتفاقاتی که در گذشته رخ داده است، فراهم می آید.
به گفته ابراهیمیان، این شرکت با استفاده از تصاویر ماهواره ای تحلیل با روش های سنجش از دور و هوش مصنوعی، نقشه ها و سفارش هایی را برای کشاورزان عرضه می دهد که می تواند مدیریت و تخصیص بهینه نهاده ها و محل وقوع صدمه ها را در اسرع وقت به بهره بردار اطلاع دهد؛ این اقدام سبب کاهش هزینه ها و افزایش تولید می شود.
وی اظهار داشت: تعیین کاربری اراضی، تعیین نوع کشت به صورت محلی (با استفاده از داده های زمینی)، مکان یابی تغییرات اراضی کشاورزی به مسکونی، قطعه بندی مزارع، تعیین پهنه مرطوب (کنترل آبیاری) از کاربردهای این سامانه طراحی شده در شرکت دانش بنیان است.
وی با اشاره به اینکه این شرکت از جانب معاونت علمی حمایت شده است، اظهار داشت: محققان این شرکت با سه شرکت برتر فعال در زمینه اینترنت اشیا و کشاورزی، برای عرضه خدمات مشترک دارای زیرساخت یکپارچه همکاری می کند تا خدمات ماهواره ای و حسگرهای زمینی همکاران خویش را به صورت مشترک به کاربران ارائه نماید.
وی با اشاره به اینکه این شرکت با شرکای تصویر بردار پهپادی، خدمات برداشت داده و پردازش تصویر مشترکی را حسب نیاز کارفرمایان عرضه می کند، اظهار داشت: عرضه تخمین میزان تبخیر و تعرق با اطلاعات ماهواره ای و تخمین میزان رطوبت موجود در خاک همچون اقداماتی است که توسط سامانه این شرکت دانش بنیان انجام می گیرد.
ابراهیمیان قاجاری افزود: بهره برداران می توانند با این داده ها زمین خویش را هوشمندتر مدیریت کنند.
همینطور مدیران مزارع می توانند صحت عملکرد خود و میزان تاثیر اقلیم و مدیریت را به صاحبان زمین ها اطلاع دهند و صاحبان زمین ها هم از عملکرد مدیران مزارع آگاه شوند.
به گفته رئیس گروه ژئوماتیک ستاد توسعه فناوری های حوزه فضایی، حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری، کارخانه های تولیدکننده مواد غذایی می توانند دشت هایی که محصولات خویش را از آن تأمین می کنند را پایش کنند و زودتر از میزان تاثیر اقلیم و میزان ترمیم گیاهان بعد از وقوع رخدادها آگاه شوند.
وی اظهار داشت: به واسطه سامانه این شرکت دانش بنیان، امکان بررسی داده های ماهواره ای به صورت منظم که در طول سالیان گذشته درحال برداشت بوده اند و به صورت مجانی در دسترس عموم هستند وجود دارد.
وی با اشاره به اینکه امکان عرضه این خدمات در سرتاسر دنیا وجود دارد، اظهار داشت: جهت استفاده از این سامانه احتیاج به حسگرهای زمینی برای تولید نقشه های شاخصهای نسبی نیست.
به گفته رئیس گروه ژئوماتیک ستاد توسعه فناوری های حوزه فضایی، حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری، این سامانه عرضه خدمات ارزان صرفا برای هزینه تحلیل تصاویر را فراهم می آورد.
ابراهیمیان قاجاری تصریح کرد: در این طرح، تلاش بر آن است تا با فراهم آوری دسترسی نقشه های متعدد به کارگزاران بیمه و آموزش آنها، میزان کارایی این نقشه ها در عمل به دست آید.
وی با اشاره به اینکه تصاویر ماهواره ای حدود هر شش روز یکبار یک تصویر از هر نقطه در ایران را در دسترس قرار می دهد، اظهار داشت: نقشه های مختلفی از این تصاویر چند طیفی جهت بررسی مزارع و مدیریت کشاورزان بر روی آنها بوسیله ی یک شرکت دانش بنیان دانلود و پردازش می شود.
به گفته وی با عنایت به سطح وسیع مزارع در ایران و سطح پوشش بیمه ای نسبتاً مناسب، نظارت بر بیمه شدگان و صحت دعاوی آنها امر حیاتی برای بیمه گزاران به حساب می آید، این پایش ماهواره ای توسط شرکت دانش بنیان انجام می شود.
وی با اشاره به اینکه این طرح با حمایت معاونت علمی به مرحله انعقاد قرارداد پژوهشی رسیده است، اظهار داشت: در همین راستا، استفاده از تکنولوژی های جدید برای نظارت بر بیمه شدگان قراردادی بین این شرکت دانش بنیان و صندوق بیمه کشاورزی از پیشروترین سازمان های دولتی بخش کشاورزی منعقد شد.