سفیر ایران در کنگو: کنگو بازار خوبی برای دانش بنیان های ایرانی است

به گزارش نیوزتل سفیر ایران در کنگو اظهار داشت: کنگو بازار خوبی برای دانش بنیان های ایرانی است بدین جهت شرکتهای دانش بنیان و خلاق می بایست بازار کنگو را دریابند.

به گزارش نیوزتل به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، شریعتی سفیر ایران در کنگو، اظهار داشت: بعد از رایزنی ایشان با وزیر فناوری اطلاعات این کشور، فعالیت استارت اپ ها و شرکت های خلاق حوزه فناوری اطلاعات ایران در این کشور توسعه یابد.
وی بیان کرد: با توجه به این که دولت منابع مناسبی برای سرمایه گذاری در حوزه های فناورانه در اختیار دارد، موقعیت مناسبی برای ورود به این بازار فراهم گشته است. بیشتر از دو سوم نیروی کار در این کشور به کشاورزی اشتغال دارند و قهوه، چای، کاکائو، کائوچو و محصولات نخلی از این کشور صادر می شود. مواد معدنی نقطه اتکای اقتصاد این کشور است و حدود ۶۰٪ از صادرات را تشکیل می دهد.
به گفته شریعتی، از حوزه های جذاب برای ورود به بازار این کشور، حوزه انرژی است که در همه مناطق این کشور به طور یکنواخت توسعه نیافته است. هر چند در پایتخت کشور شهر کینشازا که بیشتر از ۱۵ میلیون جمعیت را در خود جای داده است، اوضاع رفاهی نسبی فراهم است؛ اما در سایر مناطق این کشور، مردم با فقر و کمبود امکانات دست و پنجه نرم می کنند.
وی اضافه کرد: با وجود پتانسیل بسیار بالا و درخواست وزارت هیدروکربور این کشور برای جذب سرمایه و تکنولوژی در حوزه نفت، گاز، پالایشگاه و پتروشیمی، متاسفانه به سبب شرایط داخلی کشور و عدم تمرکز وزارتخانه های متبوع در ایران بر بحث توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی چندان امیدی به همکاری این وزارتخانه ها و شرکتهای آن حوزه برای ورود به این بازار وجود ندارد.
وی اشاره کرد: از دیگر مباحث بسیار مهم و مورد تقاضای دولت در این کشور، توسعه زیرساخت های آموزشی شامل ساخت مدارس و مراکز فنی و حرفه ای است که بتوان در حوزه نیروی انسانی، افراد متخصص و توانمند تربیت کرد. این مساله نیازمند سرمایه گذاری بخش خصوصی و حضور جدی در این بازار است.
به گفته وی، بحث تهیه آب سالم و بهداشتی و کلیه صنایع در رابطه با آن شامل ایجاد سیستم های نوین پمپاژ و تصفیه آب، خطوط آبرسانی، مدیریت شبکه آب، کنترل سیستم پرداخت و کنتورهای آب هوشمند از موضوعاتی است که شرکت های دانش بنیان ایرانی می توانند در این بخش ها نقش آفرینی جدی داشته باشند.
شرکت های دانش بنیان ایرانی بازار کنگو را دریابند
وی عدم حضور شرکت ها و افراد و شرکت های ایرانی برای حضور در بازارهای خارجی را نقطه ضعف بنگاه های اقتصادی ایرانی برشمرد و اظهار داشت: متاسفانه طی سال های اخیر انگیزه و تعهد ایرانیان برای حضور در عرصه های بین المللی بسیار کاهش یافته است.
بنا بگفته سفیر ایران در کنگو کینشازا، با توجه به این که محصولات ایرانی به لحاظ کیفیت و قیمت قابلیت رقابت بسیار خوبی با همتایان چینی، هندی و ترک خود دارند، ولی عطش تجار و شرکت های تولیدکننده این کشورها بسیار بیشتر از ایرانیان است.
وی افزود: متاسفانه شرکت های ایرانی بجای آنکه در حوزه صادرات دیدگاه سرمایه گذاری داشته باشند، بازاریابی را نوعی هزینه می پندارند و این بزرگترین مانع برای پیشرفت آنها است. در صورتیکه تنها با حضور مستمر و برداشتن موانعی که در راه صادرات وجود دارد، می توانند ارز زیادی از صادرات به دست آورند.
سفیر ایران در کنگو کینشازا ابراز امیدواری کرد: باتوجه به زیرساخت ارتباطاتی که در دولت کنگو به وجود آمده است، بتواند با کمک معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، حضور شرکت های ایرانی در این منطقه را افزایش دهد و مسیر صادرات را برای آنها هموارتر کند.
وی بیان کرد: به زودی صادرات دستگاه های تشخیصی دانش بنیان ایران به کنگو شکل اجرایی به خود می گیرد و کوشش های سفارت برای برطرف ساختن موانع جابجایی پول به نتیجه رسیده است.

منبع: