با تولید جنین گاوهای ممتاز؛ تکثیر گاوهای شیرده با گوشت باکیفیت

نیوزتل: پژوهشگران کشور در صدد هستند با تولید جنین گاوهای ممتاز شیرده با وزن بالا و گوشت باکیفیت، نیاز کشور را به واردات گاو برطرف کنند.

دکتر محمدمهدی نادری، عضو هیئت علمی پژوهشگاه ابن سینا و مدیر مرکز تولید جنین (بایوفارم) این پژوهشگاه در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار نمود: هم اکنون گاوهای ممتاز با خاصیت های تولیدی و تولید مثلی خوب همچون شیر پرچرب، وزن گیری مناسب، شیردهی بالا و… در کشور وجود دارند و یا تعداد آنها محدود است.
وی با اشاره به اینکه هر دامداری آرزو دارد که کل گله آن از گاوهای ممتاز بوده تا ارزش افزوده و سود بیشتری کسب کند، اضافه کرد: در همین راستا در صدد آمدیم که این گاوها را تکثیر نماییم.
به گفته نادری، از ۱۰ سال قبل تحقیقات خودرا در زمینه تولید آزمایشگاهی جنین گاو آغاز کردیم و ۵ سال قبل توانستیم جنین های این گاوهای ممتاز را به تولید برسانیم و به دامداران بفروشیم.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه ابن سینا با اشاره به فرآیند تولید جنین گاوهای ممتاز اظهار داشت: از گاوهای ممتاز تخمک می گیریم و پس از لقاح آزمایشگاهی، به تولید جنین می رسیم و آنرا فریز می نماییم. این جنین ها که از گاوهای ممتاز تولید شده اند را در رحم گاوهای غیر ممتاز و معمولی می کاریم که نتیجه آن، به دنیا آمدن گوساله تاپ و ممتاز از آنهاست.
به گفته وی، این گاوهای ممتاز و از نژادهای کمیاب در کشور را از کشورهای آلمان، فرانسه و دانمارک وارد می نماییم.
ویژگی های گاوهای ممتاز
وی با اشاره به خاصیت های این گاوهای ممتاز اظهار داشت: این گاوها به لحاظ خاصیت های زیادی که دارند بررسی و انتخاب شده اند که مهمترین آنها عبارتند از کمیت و کیفیت شیر، سرعت وزن گیری، باروری، ماندگاری در گله، مقاومت نسبت به بیماری ها و …؛ معمولاً گاوها به سه گروه شیری، گوشتی و دومنظوره تقسیم می شوند که خاصیت های هر گروه جهت انتخاب دام اصلح می بایست مد نظر قرار گیرد.
نادری با اشاره به چرایی استفاده از گاوهایی با نژاد خارجی اضافه کرد: زمان زیادی جهت ارتقای ژنتیکی این نژادها در خارج از کشور صرف شده و در کشور ما نیز باتوجه به اقلیم های مختلف و اهداف نگهداری گاو (اعم از محصولات لبنی، گوشت و …) می بایست جمعیت مناسبی از هر نژاد وجود داشته باشد؛ مثلاً گاوهای هلشتاین داخلی وزن گیری خوبی دارند، لیکن برخی نژادهای فرانسوی با همان میزان تغذیه گاوهای ایرانی، گوشت بیشتری در همان بازه زمانی تولید می کنند.
رفع نیاز کشور به واردات گوشت دام
عضو هیئت علمی پژوهشگاه ابن سینا با اشاره به اینکه نیاز سالانه ایران به این گاوهای خارجی بالاست، اظهار داشت: بعنوان مثال، نیاز کشور سالانه به چند هزار گاو از این نژادها است که باتوجه به مسئله عدم تخصیص ارز دولتی جهت واردات از سالهای آینده، واردات این نژادها متوقف خواهد شد.
وی افزود: ما می توانیم با واردات ۵۰ راس از این گاوهای ممتاز، حدود ۲۰۰۰ جنین از آنها در سال تولید و نیاز کشور را به واردات این گاوها را مرتفع نماییم.
نادری اشاره کرد: در واقع با این کار تعداد محدودی گاو وارد کشور می شود و ارز کمتری از کشور خارج می شود ولی تعداد بیشتری گاو ممتاز در کشور تولید خواهد شد.
راه اندازی مزارع تولید نژادهای ممتاز گاو و گوساله در کشور
وی با اشاره به تفاهم نامه ای که با سازمان اوقاف و امور خیریه در امتداد راه اندازی مزارع تولید نژادهای گاو ممتاز منعقد شده است، اظهار داشت: بدین ترتیب بجای فروش جنین به دامداران، این جنین ها در گاوداری های خودمان کاشته شده و بعد از مدتی گوساله های ممتاز حاصله، محصول نهایی ما خواهند بود.
راه اندازی ۳گاوداری تکثیر گاوهای ممتاز در کشور

نادری افزود: مقرر است از امسال ۳ مزرعه که زیرساخت آنها در سازمان اوقاف آماده است برای تولید این گوساله های ممتاز راه اندازی شود؛ ملارد، شهریار و گرگان همچون گاوداری هایی است که قرار شده در آنجا به تولید این گوساله ها بپردازیم.
وی با اشاره به اینکه البته گام های ابتدایی در گاوداری ملارد انجام گرفته است، اشاره کرد: انشاا… در یک ماه آتی نخستین انتقال جنین ها به گاوهای گیرنده در گاوداری ملارد صورت خواهد گرفت.
وی با تاکید بر اینکه توافق شده که ۵ گاوداری در کشور برای تولید گاو و گوساله های ممتاز ایجاد شود ولی در ابتدای کار در سه مزرعه این کار آغاز می شود.
وی افزود: این پروژه علاوه بر افزایش رونق اقتصادی گاوداری هایی که از این گوساله های ممتاز استفاده می نمایند، در کمک به خودکفایی در زمینه واردات کره (با تکثیر نژادهایی مثل گاو “جرزی”) و واردات گوشت (با تکثیر نژادهایی مثل شاروله، لیموزین، آکیتن و …) نیز موثر خواهد بود.
پیشتازی ایران در تولید جنین های گاوی ممتاز
نادری با اشاره به اینکه برخی کشورهای خارجی در زمینه تولید جنین گاوهای ممتاز فعالیت می نمایند، اظهار داشت: در خاورمیانه، ایران تنها کشوری است که به این مساله ورود پیدا کرده، لیکن در کشورهای امریکا، برزیل، کانادا و اروپا از فناوری تولید آزمایشگاهی جنین به وفور جهت اصلاح نژاد استفاده می شود.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه ابن سینا افزود: ما توانسته ایم دانش فنی تولید این جنین های گاوی ممتاز را بدست آوریم.
نیاز به واردات گاو قطع می شود
وی با اشاره به اینکه تنها امسال ارز دولتی به واردات گاو تعلق می گیرد، بدین جهت مجبور هستیم که در زمینه تولید گوساله های ممتاز خودکفا شویم، اظهار داشت: ما در صدد هستیم که با راه اندازی چنین مزرعه هایی برای تولید گوساله های ممتاز، از واردات این گاوها بی نیاز شویم و حتی به مرحله صادرات آنها نیز برسیم.
ورود به مرحله صادرات گاوهای ممتاز
نادری اشاره کرد: هم اکنون هم در مسیری هستیم که می توانیم طی مدت یک تا دو ساله نیاز کشور را برطرف نماییم ولی ما به این مساله بسنده نمی نماییم و در صدد هستیم که صادرات هم داشته باشیم.
امکان پیاده سازی این روش در تولید گوسفندهای ممتاز
نادری عنوان کرد: این روندی که برای تکثیر نژاد گاوهای ممتاز اجرایی شده قابل پیاده سازی روی گوسفند نیز هست، لیکن هنوز برنامه ای دراین زمینه نداریم.

منبع: