دستاورد دانش بنیان ها؛ دستگاه تست چسبندگی یخ ایرانی به بلژیک صادر شد

به گزارش نیوزتل، دستگاه تست چسبندگی یخ به سطح شرکت نانومهندسی سطح ژیکان به کشور بلژیک صادر شد و در دانشگاه لووِن نصب و به راه افتاده است.

به گزارش نیوزتل به نقل از ستاد نانو، فرشید چینی، مدیرعامل شرکت نانومهندسی سطح ژیکان اظهار داشت: ما سال هاست که روی فناوری یخ گریزی کار می نماییم، از سال ۱۳۹۵ به علت تحقیقاتی که انجام می دادیم روی ساخت نمونه اولیه و ستاپ آزمایشگاهی این دستگاه کار کردیم و چند نسخه از آنرا هم برای کارهای پژوهشی ساختیم تا این که ستاد توسعه فناوری نانو در سال ۱۳۹۹ فراخوانی با مبحث ارتقای ستاپ آزمایشگاهی به تجهیز تجاری را منتشر نمود که از راه این فراخوان موفق به دریافت حمایت شدیم و با حمایت ستاد نانو ستاپ اولیه ما تکمیل و تبدیل به یک دستگاه تجاری شد.
دکتر چینی اضافه کرد: این حوزه در ایران خیلی جدید بوده و هنوز کاربردهای این دستگاه در ایران چندان قابل توجه نیست اما بازار خوبی در خارج از ایران وجود دارد. ما سه دستگاه به اتحادیه اروپا صادر کردیم و هم اکنون به دنبال ایجاد مقری در اروپا هستیم تا بتوانیم ساده تر این محصول را صادر نماییم.
به گفته وی این دستگاه در قسمت های مختلفی نظیر مبدل های حرارتی، اگزوزهای برخی کارخانه ها و هر جایی که یخ تشکیل می شود، قابل استفاده می باشد. این دستگاه یخ را با شرایطی که در دنیای واقعی روی محصول ایجاد می شود، تولید کرده و آنرا می شکند و از این طریق اندازه گیری های لازم روی یخ صورت می گیرد.
مدیرعامل شرکت نانومهندسی سطح ژیکان اضافه کرد: ۱۷ فاز مختلف برای تشکیل یخ وجود دارد که هر یک خصوصیت های خاص خویش را دارد، مثلا نوع یخ زدگی در برفک یخچال با قندیل متفاوت است. این دستگاه فاز مورد نظر یخ را شبیه سازی کرده و یخ تحت همان فاز ساخته شده و شکسته می شود. شبیه سازی دقیق یخ در کسب نتیجه درست از آزمایش اهمیت زیادی دارد. همین مبحث سبب منحصر به فرد شدن این دستگاه می شود.
به گفته دکتر چینی هم اکنون چندین ستاپ آزمایشگاهی از این نوع دستگاه در آمریکا وجود دارد اما هیچکدام تجاری سازی نشده است، اما این دستگاه شرکت نانومهندسی سطح ژیکان از تکرارپذیری بالایی برخوردار بوده و تجاری سازی شده است. یکی از تفاوت های این دستگاه ایرانی با نمونه های آزمایشگاهی دیگر که در آمریکا استفاده می شود، زمان کوتاه تر تولید یخ است به صورتی که به جای ۲۴ ساعت، در مدت یک ساعت یخ با فاز مورد نظر روی سطح ایجاد می شود.
لازم به ذکر است که تاییدیه عملکرد این دستگاه از جانب دانشگاه لوون صادر شده که موید عملکرد صحیح این دستگاه است. ژیکان IAT-۴۰ دستگاهی است که به صورت خودکار میزان نیروی چسبندگی یخ به سطح و تنش برشی برای جدا کردن یخ از سطح را اندازه گیری می کند. این دستگاه قادر به تعیین میزان یخ گریزی سطح بوده و برای انواع مختلف سطوح قابل استفاده می باشد. زمان کوتاه تست و دقت بالای اندازه گیری همچون خصوصیت های مثبت این دستگاه بوده که در کنار کاربری ساده و قابلیت سفارشی سازی برای نیازهای مختلف، سبب شده این دستگاه برای صادرات به کشورهای اروپایی مناسب باشد.
سیستم های انتقال قدرت، برج های مخابراتی، آنتن ها و کشتی ها همچون حوزه هایی هستند که قابلیت استفاده از این دستگاه را دارند. همینطور برای ایجاد پوشش های یخ گریز که ماهیت نانویی دارند، از این دستگاه استفاده می شود.
در سالجاری هم دومین فراخوان ارتقای ستاپ آزمایشگاهی به تجهیز تجاری برگزار شده و تیم های منتخب درحال تکمیل ستاپ هستند.