تشکیل شفق قطبی در عرض های جغرافیایی پایین تر طوفان خورشیدی شفق های قطبی را تا آسمان آمریکا می رساند

به گزارش نیوزتل، وقوع یک طوفان خورشیدی عظیم فردا شفق های قطبی خیره کننده ای را به آسمان ایالات متحده می برد.
به گزارش نیوزتل به نقل از ایسنا و به نقل از اینسایدر، شفق قطبی می تواند روز پنجشنبه در ۱۷ ایالت ایالات متحده، همچون مناطق جنوبی مریلند، قابل مشاهده باشد.
این نورهای درخشان رنگارنگ آسمان که با عنوان شفق قطبی هم شناخته می شوند، اغلب در مکان هایی مانند کانادا و اسکاندیناوی دیده می شوند اما طوفان خورشیدی پیش رو سبب می شوند که بخشی از آنها در عرض های جغرافیایی پایین تر شکل گرفته و در قسمتهایی از ایالات متحده قابل مشاهده باشند.
موسسه ژئوفیزیک در دانشگاه آلاسکا در انتظار «فعالیت شفق قطبی» در آلاسکا، اورگان، واشنگتن، آیداهو، مونتانا، وایومینگ، داکوتای شمالی، داکوتای جنوبی، مینه سوتا، ویسکانسین، میشیگان، نیویورک، نیوهمپشایر، ورمونت، ایندیانا، مین و مریلند است.
این گزارش می افزاید که مردم قسمتهایی از کشور همچون آناپولیس، مریلند و بویز، آیداهو هم باید بتوانند نورهای افق را ببینند.
برای دیدن شفق قطبی، وجود «آسمانی تاریک و صاف» حیاتی می باشد. برپایه گفته ی موسسه ژئوفیزیک، بهترین زمان برای تماشای شفق قطبی، سه یا چهار صبح است، اما شفق در طول شب رخ می دهد.
شفق قطبی زمانی اتفاق می افتد که جریانی از ذرات آبستن که توسط طوفان های خورشیدی ایجاد می شود با میدان مغناطیسی زمین برخورد می کند و سبب درخشش اتم ها می شود.
نورهای روز پنجشنبه مقرر است بیشتر قابل مشاهده باشند چونکه طوفان خورشیدی پیشبینی شده منجر به افزایش فعالیت شفق قطبی خواهد شد.
اوج فعالیت خورشیدی یعنی زمانیکه فعالیت خورشیدی در بالاترین حد خود است حدودا هر ۱۱ سال یک مرتبه اتفاق می افتد. انتظار می رود چرخه ی کنونی در سال ۲۰۲۴ به اوج خود برسد که منجر به طوفان های خورشیدی و فعالیت شفق های قطبی تا جنوب کالیفرنیا و آریزونا خواهد شد.
به قول موسسه ژئوفیزیک، در یک رویداد نادر در سال ۱۹۵۸، شفق شمالی حتی از مکزیکو سیتی قابل مشاهده بوده است.

منبع: