متخصص علم سنجی عنوان کرد؛ استفاده از شبکه های اجتماعی برای عرضه یافته های پژوهشی به مردم

به گزارش نیوزتل، عضو هیئت علمی مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری (RICeST) به تشریح شاخصهای نوین علم سنجی برای ارزیابی پژوهشها و تأثیر اجتماعی پژوهشها پرداخت.
به گزارش نیوزتل به نقل از وزارت بهداشت، دکتر علی گزنی در نشست معاونین تحقیقات و فناوری دانشگاه های علوم پزشکی، در مورد شاخصهای نوین علم سنجی اظهار داشت: این شاخصهای نوین بر بستر شبکه جهانی اینترنت شکل گرفته اند و این شاخص ها می توانند به ما در کسب مرجعیت علمی و همکاریهای علمی بین المللی کمک کنند. وی تصریح کرد: اگر در این بستر حرکت نماییم، می توانیم سطح رؤیت پذیری یا visibility خویش را بالاتر می بریم. گزنی در رابطه با سامانه علم سنجی وزارت بهداشت، اظهار داشت: این سامانه در کشور پیشتاز است و مجموعه ای از شاخص ها در آن مورد سنجش قرار می گیرد که این شاخص ها قابل تکمیل و بهتر شدن هستند. وی با اشاره به اینکه شاخصهای فعلی اثرگذاری علمی ما را در جامعه علمی مورد سنجش قرار می دهد، اظهار داشت: ولی در سه دهه گذشته در دنیا اثرگذاری های دیگری مانند تأثیر اقتصادی، تأثیر اجتماعی و ارتباط با جامعه و صنعت هم مورد سنجش قرار می گیرد. این متخصص علم سنجی با اشاره به اینکه در تأثیرگذاری مقالات مبحث شاخص استناد وجود دارد و شاخص تأثیرگذاری اجتماعی «منشن» (mention) است، اظهار داشت: شبکه های اجتماعی این امکان را فراهم نموده اند که فعالیتهای علمی در دسترس عموم قرار بگیرد. بخش دیگر در تأثیرگذاری اجتماعی اینست که یافته های علمی در سندهای سیاسی کشور استفاده گردد. وی افزود: برخی خبرگزاری ها هم در این حوزه فعالیت می نمایند و با بازنشر یافته های پژوهشی اعتبار و شهرت دانشگاه هایی که پژوهش را انجام داده اند، افزایش خواهد یافت. عضو هیئت علمی مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری با تکیه بر این که اهمیت شاخصهای نوین، کمتر از شاخصهای پیشین نیست، اظهار داشت: مقالات می توانند در مدخل های ویکی پدیا مورد استفاده قرار گیرد. ویکی پدیا ماهیانه حدود ۲۵ میلیارد بازدید دارد و از این طریق مقاله ها می توانند در دسترس عموم قرار گیرند. وی افزود: همینطور مقالات می توانند در توئیتر بازنشر شوند. توئیتر به صورت ماهیانه ۷ میلیارد بازدید دارد و میتوان از این ظرفیت استفاده نمود.

منبع: