گام بعدی تلسکوپ رمزگشای جهان تاریک چیست؟

به گزارش نیوزتل، تلسکوپ فضایی «اقلیدس» که روز اول ژوئیه بر فراز موشک شرکت «اسپیس ایکس» پرتاب شد، حالا در سرتاسر فضای خالی پرواز می کند اما سفر آن تازه شروع شده است.
به گزارش نیوزتل به نقل از ایسنا و به نقل از اسپیس، تلسکوپ فضایی «اقلیدس»(Euclid) متعلق به «آژانس فضایی اروپا»(ESA)، روز اول ژوئیه ساعت ۱۱: ۱۱ بامداد به وقت منطقه زمانی شرقی با موشک «فالکون ۹»(Falcon ۹) شرکت «اسپیس ایکس»(SpaceX) از مجتمع پرتاب فضایی ۴۰ در «پایگاه نیروی فضایی کیپ کاناورال»(CCSFS) به فضا پرتاب شد و سفر طولانی خویش را شروع کرد.
«جوزف اشباخر»(Josef Aschbacher) مدیرکل آژانس فضایی اروپا، در یک نشست توجیهی بعد از پرتاب اظهار داشت: می توانید تمام تنش و فشاری را که وارد می شود، تصور کنید. هنوز همه تنش ها از بین نرفته اند.
وی ادامه داد: این واقعا یک پرتاب خارق العاده بود؛ از قرار دادن فضاپیما در مدار گرفته تا فرایند جداسازی آن از موشک. با این حال، پژوهشگران تا زمان روشن شدن تجهیزات متعدد نگران هستند. این کار یک یا دو هفته طول می کشد.
تلسکوپ فضایی، ماه آینده را در رفت و آمد به «نقطه لاگرانژ ۲» خواهد گذراند که حدود ۱.۵ میلیون کیلومتر از سیاره ما در طرف مقابل خورشید فاصله دارد.
«جوزپه راکا»(Giuseppe Racca) مدیر پروژه اقلیدس، در مصاحبه با اسپیس اظهار داشت: سپس، یک رشته پیچیده از آزمایش ها و مشاهدات صورت خواهد گرفت تا اطمینان حاصل شود که تجهیزات تلسکوپ برای مأموریت نهایی آن آماده هستند. مأموریت نهایی تلسکوپ اقلیدس، پیدا کردن شواهدی از ماده تاریک نامرئی و انرژی تاریک و چگونگی شکل گیری جهان ما است.
حالا که اقلیدس در فضا است و سیگنال هایی را به خانه می فرستد، نخستین وظیفه اش این خواهد بود که خویش را در راه درست نقطه لاگرانژ ۲ قرار دهد. این هدف حدودا دو روز بعد از پرتاب محقق می شود و مسیر تلسکوپ در طول سفر آن مورد تأیید قرار می گیرد تا اطمینان حاصل شود که در راه درست حرکت می کند.
اقلیدس در ماه اول سفر فضایی خود، به سمت نقطه لاگرانژ ۲ پرواز می کند و به صورت طبیعی تا دمای فضا خنک می شود. این در شرایطی است که همه تجهیزات و سیستم ها برای فضا مورد بررسی قرار می گیرند. سپس مهندسان در ماه های دوم و سوم، عملکرد اقلیدس را در مقابل آن چه ما روی زمین انتظار داریم، ارزیابی می کنند. این احیانا شامل انتشار برخی تصاویر تنظیم شده است اما نمایندگان مأموریت در مورد زمان بندی سخت گیرانه هم صحبت می کنند.
راکا اظهار داشت: بعد از این سه ماه، ما باید برای آغاز مشاهدات علمی آماده باشیم اما هنوز هم باید تنظیمات خاصی را انجام دهیم. با این فرض که هیچ چیز در طول آزمایش خراب نشود، اقلیدس احیانا حدود هشت ماه آینده کاملا آماده خواهد شد.
تنظیمات طولانی اقلیدس، شبیه به آن چیزی بود که «تلسکوپ فضایی جیمز وب»(JWST) ناسا بعد از پرتاب و سفر خود به نقطه لاگرانژ ۲ تجربه نمود. جیمز وب به بخش های کوچک جهان با جزئیات بسیار نگاه می کند؛ در حالیکه اقلیدس مقرر است بخش های بزرگی از آسمان را برای ارزیابی خمش نور به دور ستاره ها یا کهکشان ها مورد بررسی قرار دهد. این نشانه ای از جهان تاریک است.
راکا افزود: اعضای گروه بخصوص در مورد کیفیت عکس نگران هستند چونکه کیفیت عکس ها امکان دارد تحت تأثیر عواملی مانند رطوبت قرار بگیرد. تنها چند نانومتر یخ آب می تواند بر کیفیت عکس ها تاثیر بگذارد.
اگر اقلیدس کمی رطوبت پراکنده داشته باشد، یک طرح پشتیبان وجود دارد اما «رنه لوریج»(René Laureijs) دانشمند پروژه، در مصاحبه با اسپیس اظهار داشت که این کار مشکل خواهد بود و سبب ایجاد شکاف در برنامه خواهد شد.
اقلیدس باید به سرعت حرکت نماید تا نقشه ۱۵ هزار درجه مربع(یک سوم آسمان) را نشان دهد. بنابراین، گروه مأموریت با نگرانی تماشا خواهند کرد تا مطمئن شوند که تلسکوپ آماده حرکت است.
لوریج تصریح کرد: اگر به حذف رطوبت نیاز باشد، انجام دادن این کار برای اتمام بموقع بررسی مشکل خواهد بود اما هنوز جا برای آن وجود دارد.

منبع: