گندمی که می تواند مبتلا شدن به سرطان را کاهش دهد

به گزارش نیوزتل، پژوهشگران بریتانیایی، نوعی گندم اصلاح شده ژنتیکی پرورش داده اند که هنگام پخت، ماده سرطان زای کمتری را تولید می کند.
به گزارش نیوزتل به نقل از ایسنا و به نقل از نیو ساینتیست، اولین آزمایش های مزرعه ای یک نوع گندم اصلاح شده ژنتیکی نشان داده است که این محصول هنگام پخت، ترکیب سرطان زای «آکریل آمید»(Acrylamide) را کمتر تولید می کند.
باآنکه آکریل آمید موجود در غذا، برای بیشتر مردم نگرانی زیادی ندارد اما خیلی از کشورها محدودیت هایی را برای میزان مجاز آکریل آمید در غذاهای فرآوری شده تعیین کرده اند. بنابراین، بعضی از تولیدکنندگان به کاهش سطح آن در محصولاتی مانند نان، بیسکویت و شیرینی علاقمند هستند.
هنگامی که آمینواسید «آسپاراژین»(Asparagine) که بخصوص در غذاهای نشاسته ای وجود دارد، در دمای بالا حرارت می بیند، آکریل آمید طی یک فرایند شیمیایی به نام «واکنش مایارد»( Maillard reaction) تشکیل می شود.
پژوهش های انجام گرفته روی جوندگان نشان داده اند که آکریل آمید سبب مبتلا شدن به سرطان می شود اما دقیقاً معلوم نیست که چه سطحی از آن برای انسان خطرناک می باشد. غذاهایی با سطوح بالاتر آکریل آمید، به رنگ قهوه ای تیره تر هستند. بنابراین، سفارش رایج بهداشتی اینست که بعنوان مثال، از مصرف نان تست تیره تر یا سیب زمینی سرخ کرده پرهیز شود.
مقدار آسپاراژین موجود در محصولات نشاسته ای مانند گندم و سیب زمینی، بسته به شرایط رشد آنها می تواند متفاوت باشد. «نایجل هالفورد»(Nigel Halford)، پژوهشگر «موسسه تحقیقاتی روتامستد»(Rothamsted Research) که برای توسعه گندم اصلاح شده ژنتیکی تلاش می کند، اظهار داشت: خیلی از محصولات غذایی، دستورالعمل های در ارتباط با کاهش آکریل آمید را نقض می کنند اما سازمان های غذایی احیانا در آینده در مورد این مورد سخت گیری خواهند کرد.
گروه هالفورد در سال ۲۰۲۱، از فناوری ویرایش ژن «کریسپر»(CRISPR) استفاده کردند تا یکی از دو ژن مورد نیاز برای ساخت آسپاراژین را از گیاه «گندم معمولی»(Triticum aestivum) حذف نمایند. وقتی این گندم در لابراتوار پرورش داده می شود، نوعی آرد را با حدود نیمی از سطح متداول آسپاراژین تولید می کند.
این گروه پژوهشی حالا نتایج مشابهی را در مورد زمانی گزارش داده اند که گندم در مزارع فضای باز کشت شد. همان گونه که بنظر می رسید، وقتی آرد تا دمای پخت گرم شد، میزان آکریل آمید آن حدود ۴۵ درصد کمتر بود.

غذاهای اصلاح شده ژنتیکی به صورت گسترده در آمریکا، استرالیا و خیلی از کشورهای دیگر مصرف می شوند اما در اتحادیه اروپا، ترس برخی مردم از مضر بودن آنها، بیشتر بر سیاست ها تاثیر گذاشته است؛ حتی اگر بیشتر دانشمندان بگویند که آنها ایمن هستند. اگر قرار باشد که غذاهای اصلاح شده ژنتیکی در کشورهای اروپایی فروخته شوند، باید برچسب داشته باشند.
در بریتانیا که بعضی از قوانین اتحادیه اروپا بعد از ماجرای «برگزیت»(Brexit) درحال حذف تدریجی هستند، قوانین جدید درحال تصویب امکان می دهند که گندم بدون احتیاج به برچسب گذاری اصلاح شده ژنتیکی روی مواد غذایی حاوی آن فروخته شود.
هالفورد اظهار داشت: ما از پرورش دهندگان گیاهان حمایت می نماییم اما آنها در مورد استفاده از ویرایش ژن، نگران هستند.
«سایمون گریفیث»(Simon Griffiths)، پژوهشگر «مرکز جان اینس»(John Innes Centre) اظهار داشت: مشاوره های عمومی نشان می دهند که بیشتر مردم گیاهانی را که با روش حذف یک ژن ویرایش شده اند، نسبت به نسل اول غذاهای اصلاح شده ژنتیکی که گاهی اوقات ماده ژنتیکی جدید را حفظ می کنند، کم خطر می بینند. این سبب می شود که مردم احساس بهتری نسبت به آن داشته باشند.
این پژوهش، در «Plant Biotechnology Journal» به چاپ رسید.

منبع: