تشخیص اختلال خونریزی کشنده در سگ ها با یک آزمایش

نیوزتل: پژوهشگران دانشگاه ایالتی واشنگتن در مطالعه اخیرشان اظهار نمودند آزمایش ژنتیک می تواند اختلال خونریزی کشنده را در سگ ها تشخیص دهد.
به گزارش نیوزتل به نقل از ایسنا و به نقل از تی ان، یک آزمایش ژنتیکی جدید می تواند سگ هایی که در معرض خطر مبتلاشدن به یک اختلال بالقوه کشنده هستند و این اختلال منجر به خونریزی و کبودی بیش از اندازه در ساعات و روزهای پس از عمل جراحی می شود، را شناسایی کند.
تیمی به سرپرستی پژوهشگران دانشگاه ایالتی واشنگتن آزمایش DEPOHGEN (TM) را بعد از مطالعه ای که در آن سگ های تازی اسکاتلندی را مورد بررسی قرار دادند و ژن در رابطه با این بیماری که خونریزی تاخیری بعد از عمل یا DEPOH نام دارد را بررسی کردند، شناسایی نمودند. حیواناتی که دارای جهش در ژن DEPOH هستند بطور قابل توجهی بیشتر احتمال دارد این بیماری را تجربه کنند.
دکتر مایکل کورت، نویسنده مسئول این مطالعه، اظهار داشت: سگ های دارای جهش DEPOH نسبت به سگ های دیگر خطر مبتلاشدن به این جهش بعد از عمل جراحی را دارند. آزمایش DEPOHGEN به ما این امکان را می دهد تا با تجویز داروهای آنتی فیبرینولیتیک به سگ هایی که پیش از هر عمل جراحی آزمایش آنها مثبت است، از خونریزی تاخیری بعد از عمل جلوگیری نماییم.
خونریزی تاخیری بعد از عمل برای نخستین بار در گری هوند ثبت گردید، اما در سایر نژادهای سگ شکاری مانند سگ تازی اسکاتلندی و سگ تازی ایرلندی نیز مشاهده شده است. بعد از شناسایی ژن DEPOH، این تیم نمونه هایی را از بانک DNA حیوانات خانگی دانشگاه ایالتی واشنگتن مورد بررسی قرار دادند و جهش را در سگ های دیگر مانند تازی های ایتالیایی و سالوکی و همین طور در بعضی از نژادهای محبوب دیگر مانند سگ یابنده طلایی یا گُلدِن رِتریوِر و بُردِر کولی کشف کردند.
کورت، دامپزشک و استاد فارماکولوژی و ژنومیک اظهار داشت که خونریزی تاخیری بعد از عمل به طور معمول یک تا چهار روز بعد از جراحی بزرگ اتفاق می افتد، زمانی که لخته های خون در فرآیندی به نام هیپرفیبرینولیز خیلی زود آغاز به شکستن می کنند. شدت آن می تواند از کبودی جزئی تا خونریزی تهدید کننده زندگی متغیر باشد. شاخصهای انعقادی، خونریزی را هنگام انجام عمل جراحی متوقف می کنند، اما نباید این لخته خون برای همیشه باقی بماند. بطور معمول، بدن با بهبود بافت، لخته را می شکند.
بااینکه می توان با تجویز داروها پیش از جراحی از خونریزی تاخیری بعد از عمل پیشگیری کرد، اما درمان بی رویه می تواند پرهزینه باشد و منجر به واکنش های نامطلوب به داروها شود.
آزمایش جدید که بوسیله دانشگاه ایالتی واشنگتن در دسترس می باشد، تشخیص این ژن را در حیوانات خانگی پیش از جراحی های غیر اورژانسی و انجام درمان پیشگیرانه در صورت لزوم امکان پذیر می کند.
یافته های این مطالعه در مجله« Veterinary Internal Medicine » منتشر گردید.

منبع: