طوفان پرتاب آرتمیس۱ را باردیگر لغو کرد

نیوزتل: ناسا به خاطر وقوع طوفان مجبور شد پرتاب ˮآرتمیس۱ˮ را باردیگر لغو کند.
به گزارش نیوزتل به نقل از ایسنا و به نقل از اسپیس، ناسا روز سه شنبه ۲۷ سپتامبر را برای پرتاب “آرتمیس۱”(Artemis ۱) از “مرکز فضایی کندی”(KSC) در فلوریدا مورد نظر داشت. این طرح تا روز ۲۳ سپتامبر باقی مانده بود؛ بااینکه مقامات ناسا تاکید نمودند که احتمال وقوع یک طوفان به نام “Tropical Depression ۹” در دریای کارائیب وجود دارد.
طوفان Tropical Depression ۹ در اواخر روز جمعه اوج گرفت و انتظار می رود که قدرت بیشتری پیدا کند. بگفته “مرکز ملی طوفان آمریکا”(NHC)، این طوفان درحال حرکت به سمت شمال است و بیشتر مدلها پیش بینی می کنند که تا اواسط هفته آتی به عنوان یک طوفان واقعی به فلوریدا خواهد رسید.

ناسا مطمئنا نمی خواست که پروژه چند میلیارد دلاری آرتمیس۱ شامل “سیستم پرتاب فضایی”(SLS) که در بالای آن یک کپسول فضایی “اوریون”(Orion) قرار دارد، هنگام وزش بادهای طوفانی روی سکوی پرتاب قرار بگیرد. بنابراین، ماموریت را باردیگر به عقب انداخت.
مقامات ناسا در بیانیه جدیدی گفتند: طی جلسه بامداد شنبه، گروه تصمیم گرفت از آماده سازی برای تاریخ پرتاب سه شنبه خودداری کند تا بتواند سیستم هایی را برای بازگرداندن سیستم پرتاب فضایی و فضاپیمای اوریون به ساختمان مونتاژ وسایل نقلیه تنظیم کند. مهندسان، تصمیم گیری نهایی را به تعویق انداختند تا امکان جمع آوری و تحلیل و بررسی داده های بیشتر فراهم گردد.
اگر گروه تصمیم بگیرد که آرتمیس۱ را روی سکوی پرتاب نگه دارد، ماموریت هنوز هم می تواند به تاریخ پرتاب پشتیبان در دوم اکتبر برسد. با این وجود، بازگشت به ساختمان مونتاژ تقریباً بطور قطع آن روز را نیز از برنامه خارج می کند.
آرتمیس۱، اولین ماموریت در برنامه آرتمیس ناسا است که هدف حضور دائمی انسان در ماه و اطراف آن تا اختتام دهه ۲۰۲۰ را دنبال می کند. آرتمیس۱، کپسول اوریون را به یک سفر بدون سرنشین به مدار ماه خواهد فرستاد. اگر همه چیز در مورد این پرواز خوب جلو برود، آرتمیس۲، فضانوردان را در سال ۲۰۲۴ به دور ماه خواهد فرستاد و آرتمیس۳ در سال ۲۰۲۵ یا ۲۰۲۶، انسان را در نزدیکی قطب جنوب ماه فرود خواهد آورد.
موشک ماه از اواسط ماه آگوست در سکوی پرتاب ۳۹B مرکز فضایی کندی قرار دارد. ناسا ابتدا کوشش کرد این ماموریت را در ۲۹ اوت و سوم سپتامبر انجام دهد اما هر دو بار به خاطر نقص فنی خنثی شد.
مشکل سوم سپتامبر، نشت سوخت هیدروژن مایع در سامانه پرتاب فضایی بود. گروه ماموریت، این مشکل را با جایگزینی دو مولفه در قسمت لطمه دیده برطرف کرد. اثربخشی این تعمیر در روز چهارشنبه ۲۱ سپتامبر طی یک آزمایش بلندمدت سوخت گیری نشان داده شد.

منبع: