با کمک این نقشه می توانید روی مریخ پیاده روی کنید!

نیوزتل: پژوهشگران آلمانی، یک نقشه تعاملی را از مریخ به وجود آورده اند که به کاربران کمک می نماید تا به پیاده روی روی مریخ بپردازند.
به گزارش نیوزتل به نقل از ایسنا و به نقل از دیجیتال ترندز، اگر تابحال می خواستید به مریخ سفر کنید و همراه با مریخ نورد “استقامت”(Perseverance) به پیاده روی روی مریخ بپردازید، حالا فرصت آنرا دارید. پژوهشگران “دانشگاه آزاد برلین”(FU Berlin)، یک نقشه تعاملی از دهانه “جیزرو”(Jezero) مریخ به وجود آورده اند که به شما امکان می دهد تا بطور مجازی در سطح سیاره سرخ بچرخید و مسیر مریخ نورد استقامت را دنبال کنید.
این نقشه تعاملی، داده هایی مانند توپوگرافی، خطوط تراز، مسیر مریخ نورد و موقعیت فعلی آنرا در دهانه جیزرو نشان میدهد. همچنین، مناظر پانوراما در این نقشه مشخص شده اند تا بتوانید آنرا بزرگ نمایی کنید و از مناظر ۳۶۰ درجه ای مریخ لذت ببرید.

“سباستین والتر”(Sebastian Walter)، از پژوهشگران این پروژه اظهار داشت: این نقشه، روشی عالی برای برنامه ریزی بازدید آینده از مریخ است. این یک رابط تعاملی است که در آن می توانید از میان مجموعه داده های پایه موجود انتخاب کنید. تعدادی از شیب ها بسیار تند هستند. بدین سبب اگر می خواهید از مصرف بیش از حد اکسیژن اجتناب کنید، باید مراقب آنها باشید. برای دریافت احساس واقعی از آن چه در مسافرت آینده خود به مریخ انتظار دارید، می توانید روی یکی از نمادهای نشانگر راه کلیک کنید تا وارد نمای سه بعدی تمام صفحه شوید یا اگر تنظیمات واقعیت مجازی را دارید، به یک محیط کاملا سه بعدی وارد شوید. حتی اگر نزدیک آن بایستید، می توانید به صداهای مریخ نورد گوش دهید.
داده های نقشه، تلفیقی از داده های ثبت شده توسط مریخ نورد استقامت هستند؛ مانند تصاویر دوربین “Mastcam-Z”، صداهای دستگاه موسوم به “سوپرکم”(SuperCam) آن و داده های به دست آمده از مدارگردها که لایه اساسی نقشه را می سازند. این داده های مداری، از مدارگرد “مارس اکسپرس”(Mars Express) متعلق به “آژانس فضایی اروپا”(ESA) و “مدارگرد شناسایی مریخ” (MRO) ناسا به دست آمده اند که هر دو برای ثبت تصاویر با وضوح بالا از سطح مریخ استفاده می شوند.

بگفته والتر، این نقشه در ابتدا برای دانشمندان حرفه ای طراحی شده بود اما با اضافه کردن داده های بیشتر، این گروه پژوهشی متوجه شدند که دسترسی به آن برای عموم نیز سرگرم کننده خواهد بود.
وی ادامه داد: ما در ابتدا نقشه دهانه جیزرو را به عنوان یک برنامه کاربردی برای تکمیل سیستم موسوم به “HRSC Mapserver” ایجاد کردیم که از دانشمندان حرفه ای برای کاوش در سطح مریخ پشتیبانی می کند اما از آنجائیکه مریخ نورد، داده های تصویری با وضوح بالا و حتی داده های صوتی بیشتری را ارائه می دهد، به خودی خود یک سیستم عالی برای تجسم همه جانبه آن داده ها در یک زمینه علمی است.
این نقشه، در “کنگره علوم سیاره ای اروپا ۲۰۲۲”(Europlanet Science Congress ۲۰۲۲) ارائه شد.