پیش دیابت یک عامل خطر جدی برای حمله قلبی

به گزارش نیوزتل مطالعه جدیدی که اخیرا در یک نشست سالانه عرضه شده نشان از ارتباط قوی میان مبتلا شدن به پیش دیابت و افزایش احتمال بروز حمله قلبی دارد.
به گزارش نیوزتل به نقل از ایسنا و به نقل از مدیکال اکسپرس، بر اساس مطالعه جدیدی که در روز شنبه، ۱۱ ژوئن در کنفرانس سالانه “ENDO ۲۰۲۲”، که نشست سالانه انجمن غدد درون ریز در آتلانتا است ارائه شد، بنظر می رسد پیش دیابت یک عامل خطر قوی و مستقل برای بروز حملات قلبی باشد.
پیش دیابت وضعیتی است که در آن سطح گلوکز خون بالاتر از حد طبیعی است، اما آنقدر بالا نیست که بتوان آنرا بعنوان دیابت در نظر گرفت. افراد مبتلا به پیش دیابت بیشتر مستعد مبتلاشدن به دیابت هستند. بگفته “کاوین راج”(Kavin Raj) نویسنده ارشد این مطالعه، در صورتیکه دیابت بعنوان عاملی برای افزایش ریسک مبتلاشدن به بیماریهای جدی مانند حملات قلبی، سکته مغزی و مشکلات کلیوی شناخته شده اما ارتباط بین پیش دیابت و مشکلات قلبی به خوبی اثبات نشده است.
“راج” می گوید: مطالعه ما یک روشنگری برای همه است تا تمرکزمان را بر مدیریت پیش دیابت و نه فقط دیابت، معطوف نماییم. بر طبق این یافته ها، ما همه را تشویق می نماییم تا در سبک زندگی خود تغییراتی ایجاد کنند و از یک رژیم غذایی سالم پیروی کنند. مبتلایان به پیش دیابت نیز باید بطور منظم حداقل ۱۵۰ دقیقه در هفته ورزش کنند تا خطر حملات قلبی کم شود.
پژوهشگران داده های مربوط به ۱.۷۹ میلیون فرد بستری شده در بیمارستان به سبب حمله قلبی را تحلیل و بررسی کردند. از بین این بیماران یک درصد مبتلا به پیش دیابت بودند. بعد از تنظیم سایر عوامل خطر، همچون سن، جنسیت، نژاد، سابقه خانوادگی، فشار خون بالا، کلسترول بالا، دیابت، استعمال دخانیات و چاقی، مشخص شد که پیش دیابت با ۲۵ درصد افزایش احتمال خطر بروز حمله قلبی ارتباط دارد. علاوه بر این افرادی که گرفتار پیش دیابت بودند به میزان ۴۵ درصد بعد از حمله قلبی بیشتر از سایرین مورد مداخلات پزشکی بوسیله پوست که درمانی برای باز کردن رگ های مسدود شده است، قرار گرفتند و احتمال جراحی بای پس سرخرگ کرونری نیز در آنها دو برابر بود.
“راج” می گوید: یافته های ما اهمیت تشخیص سریع با غربالگری و مداخله سریع با تغییر در سبک زندگی یا مصرف دارو برای کاهش خطر حملات قلبی عروقی را نشان میدهد.