شکست موشک آسترا ۲ ماهواره ناسا را از بین برد

با شکست ماموریت موشک ˮآستراˮ(Astra)، دو مورد از نخستین تاسواره های ˮTROPICSˮ ناسا که برای مطالعه طوفان های شدید پرتاب شده بودند، از بین رفتند.
به گزارش نیوزتل به نقل از ایسنا و به نقل از اسپیس، یک موشک “آسترا” که حامل دو ماهواره کوچک ردیاب طوفان برای ناسا بود بعد از بروز یک نقص بزرگ، مدت کوتاهی بعد از بلند شدن در روز یکشنبه(۱۲ ژوئن) شکست خورده و از رسیدن به مدار زمین بازماند.
مرحله دوم این موشک موسوم بهLaunch Vehicle ۰۰۱۰ (LV۰۰۱۰)، بعد از بلند شدن از سکوی پرتاب در پایگاه فضایی کیپ کاناورال در فلوریدا در ساعت ۱: ۴۳ پس از ظهر به وقت منطقه زمانی شرقی (۲۲: ۱۳ به وقت ایران)، گرفتار مشکل شد و به دنبال آن دو تاسواره ناسا، که نخستین موارد از ناوگان شش ماهواره ای این آژانس برای ردیابی طوفان ها بودند، از بین رفتند.
“آماندا دورک فرای”(Amanda Durk Frye)، مدیر ارشد مرحله اول و تولید موتور آسترا، در حین تفسیر پخش زنده پرتاب اظهار داشت: موتور مرحله بالایی زود خاموش شد و ما محموله های خودرا در مدار قرار ندادیم.
مقامات “آسترا” در توییتر نوشتند: ما حسرت و تاسف خودرا با ناسا و تیم محموله در میان گذاشته ایم. اطلاعات بیشتر بعد از تکمیل بررسی کامل داده ها ارائه خواهد شد.

ماموریت موشک “LV۰۰۱۰” حامل نخستین ماهواره های ناسا از ماموریت “TROPICS” بود. این مورد از سه ماموریت “TROPICS” برنامه ریزی شده امسال توسط “آسترا” بود که هر کدام دو تاسواره ناسا به اندازه یک قرص نان را با خود حمل می کنند. قرارداد “آسترا” با ناسا در مجموع ۷.۹۵ میلیون دلار برای این شرکت ارزش افزوده داشته است.
“اسکات براون”(Scott Braun)، پژوهشگر هواشناسی در مرکز پروازهای فضایی گادرد ناسا در گرین بلت، می گوید: “TROPICS” بطور مداوم نماهایی از طوفان های استوایی برای ما فراهم می کنند و درکی از شکل گیری، تشدید، و تعامل آنها محیط و داده های حیاتی برای پایش و پیش بینی طوفان ارائه می کنند.
ناسا امیدوار بود بتواند با استفاده از سه جفت ماهواره “TROPICS”، که هر یک در مداری متفاوت قرار می گیرند، طوفان ها را هر یک ساعت یک دفعه رصد کند. معین نیست که آیا این آژانس همچنان می تواند تنها با چهار ماهواره این کار را انجام دهد یا این که دو ماهواره از دست رفته در پرتاب امروز جایگزین خواهند شد.
پرتاب ناموفق روز یکشنبه دومین اشتباه امسال برای “آسترا” است. در ماه فوریه، این شرکت مستقر در کالیفرنیا در پرتاب چهار تاسواره ناسا بعنوان قسمتی از ماموریت “ELaNa ۴۱” شکست خورد، پروازی که از سکوی پرتاب فلوریدا انجام شد و نخستین تلاش “آسترا” برای حمل محموله برای مشتری بود.
موشک “LV۰۰۰۹” آسترا یک ماه بعد، از یک سکوی پرتاب در پایگاه بندرگاه فضایی اقیانوس آرام در جزیره کودیاک آلاسکا، با موفقیت به مدار رسید و نخستین پرتاب موفقیت آمیز مداری این شرکت در یکی از این پروازهای آزمایشی در ماه نوامبر سال ۲۰۲۱ رقم خورد.