آزمایش موفقیت آمیز موتورهای موشک سفر به ماه

ناسا نتیجه آزمایش موتورهای موشک مأموریت ماه را موفقیت آمیز اعلام نمود.
به گزارش نیوزتل به نقل از ایسنا و به نقل از اسپیس، ناسا اعلام نموده است که همه موتورهای مرحله اصلی موشک ماه این آژانس فضایی، در مجموعه آزمایشات اخیر که به دنبال جایگزینی مکانیسم کنترل در یکی از این موتورها انجام شد، مطابق انتظار عمل کردند.
یک کنترل کننده معیوب در “موتور اصلی شاتل فضایی”(RS-۲۵)، این آژانس فضایی را مجبور کرد تا مأموریت بدون سرنشین آینده خویش را به ماه که “آرتمیس۱” (Artemis I) نام دارد و آغاز بازگشت انسان به ماه است، به تاخیر بیاندازد.
موتورهای RS-۲۵ که توسط شرکت آمریکایی “Aerojet Rocketdyne” ساخته شده اند، میراثی از دوران شاتل های فضایی هستند. چهار موتور RS-۲۵، نیروی مورد نیاز مرحله اصلی موشک ماه “سیستم پرتاب فضایی”(SLS) را تأمین می کنند.
طی آخرین دور از تأمین نیروی مرحله اصلی سیستم پرتاب فضایی آرتمیس۱، هر چهار کنترل کننده مطابق انتظار عمل کردند.
این کنترل کننده های موتور با بقیه قسمت های موشک ارتباط برقرار می کنند و کنترل دقیق و تشخیص سلامت داخلی را عرضه می دهند.
ناسا در اطلاعیه ای اعلام نمود که بروز خطا در کنترل کننده موتور چهار به خاطر یک تراشه حافظه معیوب است که طی راه اندازی کنترل کننده استفاده می شود و هیچ تاثیری بر عملکرد کنترل کننده فراتر از آن نقطه ندارد.
ناسا اضافه کرد: مهندسان هیچ نشانه ای از تراشه های حافظه معیوب در سه موتور دیگر پیدا نکردند؛ ازاین رو هیچ محدودیتی برای آزمایش “تمرین لباس مرطوب”(wet dress rehearsal) که باید پیش از پرتاب صورت گیرد، وجود ندارد.
با این حال، بروز این نقص، ناسا را مجبور کرد تا پرتاب آرتمیس۱ را به تعویق بیندازد. بدین ترتیب، این پرتاب زودتر از آوریل انجام نخواهد شد.
گروههای مرکز فضایی کندی در فلوریدا حالا درحال تکمیل آزمایش های تشخیصی پیش از پرواز، همچون آزمایش سیستم خاتمه پرواز و نصب ابزار دقیق روی تقویت کننده های موشک دوقلو هستند.
انتظار می رود که این موشک در ماه مارس برای آزمایش لباس مرطوب در سکوی پرتاب ۳۹B قرار بگیرد که گروههای پژوهشی طی آن، به موشک سوخت می رسانند.
آزمایش تمرین لباس مرطوب، برای تایید عملکرد موشک سیستم پرتاب فضایی، کپسول فضایی “اوریون”(Orion) و سیستم های زمینی در کندی طراحی شده است. ناسا تنها بعد از تمرین لباس مرطوب، یک تاریخ پرتاب را برای مأموریت آرتمیس۱ تعیین خواهد نمود.

منبع: