تحویل ۶۴ اثر هنری به ایستگاه فضایی اثر هنرمند ایرانی در ایستگاه فضایی بین المللی

به گزارش نیوزتل نمونه اولیه ˮگالری ماهˮ حاوی ۶۴ اثر هنری به ایستگاه فضایی رسید و در بین این آثار، اثر ˮهادی میلانیˮ پژوهشگر فضا، مدیر برنامه کارآفرینی فضایی در موسسه نوآوری و پایداری اروپا، یکی از چهره های برتر و اثرگذار زیر ۳۰ سال دنیا به انتخاب مجله ˮفوربزˮ و کاندیدای فضانوردی هم دیده می شود.
به گزارش نیوزتل به نقل از ایسنا و به نقل از اسپیس، فضاپیمای باری “سیگنوس” متعلق به شرکت هوافضا و صنایع دفاعی آمریکایی “نورثروپ گرومن” در ساعت ۷: ۰۲ بامداد روز گذشته به وقت منطقه زمانی شرقی(۱۵: ۳۲ به وقت ایران) به ماژول “یونیتی” ایستگاه فضایی بین المللی متصل شد.
شرکت “نورثروپ گرومن” و “ناسا” روز شنبه فضاپیمای باری “سیگنوس” را سوار بر موشک “آنتارس” طی هفدهمین مأموریت خدماتی تجاری تأمین مجدد ایستگاه فضایی از مرکز پرواز “ولوپس” به مقصد ایستگاه فضایی بین المللی پرتاب کردند و این فضاپیما دوشنبه به ایستگاه فضایی بین المللی رسید. با تکمیل این مأموریت بیشتر از ۳۷۰۰ کیلوگرم تجهیزات و آزمایش های علمی در اختیار خدمه ایستگاه فضایی قرار گرفت.
هم اکنون پنج فضاپیما همچون “کرودراگون” متعلق به شرکت “اسپیس ایکس”، فضاپیمای باری “سیگنوس” متعلق به شرکت “نورثروپ گرومن” و فضاپیمای “سایوز MS-۱۹” متعلق به روسیه و فضاپیماهای “پروگرس ۷۹ ” و “پروگرس ۸۰” در ایستگاه فضایی بین المللی پهلو گرفته اند.
تجهیزات و آزمایش های ارسالی جدید به ایستگاه فضایی بین المللی عبارت است از: تجهیزات یک مطالعه که طی آن اثرات یک دارو بر سلول های سرطان سینه و پروستات مورد بررسی قرار می گیرد، بررسی تجهیزات احتراق جدید، بررسی آزمایش شرکت مراقبت های شخصی آمریکایی “کولگیت-پالمولیو”(Colgate-Palmolive) که طی آن روند تسریع پیری پوست در شرایط ریزگرانش مورد بررسی قرار خواهد گرفت، آزمایش باتری ثانویه لیتیوم-یونی که قادر به عملکرد ایمن و پایدار در دمای بسیار بالا و در محیط خلا است، سنسورهای هیدروژنی جدیدی که برای سیستم تولید اکسیژن ایستگاه فضایی بین المللی آزمایش خواهند شد، سیستمی که روش های کشت هیدروپونیک و آیروپونیک را برای رشد گیاهان آزمایش خواهد نمود و به دانشمندان اجازه خواهد داد رشد ریشه را از راه ویدئو و تصاویر ثابت مشاهده کنند و یک سخت افزار که فضانوردان باید آنرا در طول پیاده روی فضایی که در آینده صورت خواهد گرفت، نصب کنند.

اما در بین همه این تحقیقات علمی و تدارکات جدید ارسالی به ایستگاه فضایی بین المللی، یک جعبه کوچک ارغوانی حاوی اولین بسته فرهنگی میان سیاره ای هم قرار داشت.
این بسته ملقب به “گالری ماه”، مجموعه ای ۶۴تایی از آثار هنری مینیاتوری است که هر کدام حدود یک سانتی متر مکعب هستند.
این بسته، نمونه اولیه یک محموله آزمایشی است که راه را برای ارسال یک گالری مشابه به سطح ماه هموار می کند.
“آنا سیتنیکووا” متصدی این محموله و یکی از بنیانگذاران “بنیاد گالری ماه” در اطلاعیه ای اظهار داشت: ما از این که “گالری ماه” نخستین سفر خویش را به کیهان انجام می دهد، بسیار هیجان زده هستیم. ما امیدواریم که این مأموریت چیزهای زیادی در مورد شرایط فضا به ما بیاموزد و الهام بخش هنرمندان برای مأموریت بعدی ما به کره ماه باشد، چونکه ما به دنبال گسترش گفتگوهای فرهنگی خود به دورترین نقاط اکتشاف انسانی هستیم.
این آثار هنری که در یک شبکه هشت در هشت چیده شده اند، از نظر ماده تشکیل دهنده و شکل و قالب متفاوت هستند. از آثار چاپ دو بعدی شده گرفته تا اشیاء شناور و آزاد سه بعدی و همینطور یک حکاکی حقیقت افزوده، همگی همچون آثار موجود در این گالری در ایستگاه فضایی هستند که بعضی از بارزترین آنها شامل “المنتو” یک اثر هنری مفهومی ساخته “هادی میلانی”، یک گوی سنگی آبی که نماد سیاره زمین است و یک گوی سنگی خاکستری ساخته شده با خاک ماه است.

“المنتو”(ELEMENTO) ساخته “هادی میلانی” سازه ای چاپ سه بعدی شده از آلیاژ رودیومپلاتین با درجه فضایی است که همان آلیاژی است که برای ساخت نازل موشک و جرقه زن جت استفاده می شود.
“میلانی” می گوید: این سازه دارای ۱۲۰ قسمت مساوی است که در آنها نمونه هایی از تمام عناصری که به صورت طبیعی روی زمین یافت می شوند، قرار داده شده و همه مملو از اطلاعاتی هستند که به خود زمین شبیه است.

“هادی میلانی” برنامه کارآفرینی فضایی را در موسسه اروپایی نوآوری و پایداری هدایت می کند. “میلانی” در پروژه های فضایی گوناگونی با آژانس فضایی آلمان، ناسا و آژانس فضایی اروپا همکاری کرده است. وی بعنوان کاندیدای دانشمند-فضانورد برای پرواز به مدار نزدیک زمین انتخاب شده است و در سال ۲۰۱۷ توسط آژانس فضایی اروپا بعنوان “برترین محقق جوان” انتخاب گردید. “میلانی” یک هنرمند هم هست و همانطور که شاهد آن هستیم، یکی از آثار هنری او الان به ایستگاه فضایی بین المللی رفته است.
“میلانی” در صفحه اینستاگرام خود با یک پست و استوری، اشتیاق خود به قرار گرفتن اثرش در ایستگاه فضایی را ابراز کرده است. وی در حاشیه پستی که از “گالری ماه” به اشتراک گذاشته، نوشته است: بدون شرح. این هنوز هم برای من غیر قابل باور(سوررئال) است.

همینطور همراه آنها یک آلبوم موسیقی به سبک راک از یک گروه هلندی روی یک میکروتراشه قرار گرفته است.

اثری به نام “آب روی ماه” اثر “لورنزو ویسیدی بلوئر” شامل قطرات آبی که در یک مکعب به صورت معلق قرار گرفته اند هم در این گالری دیده می شود.
یک اثر دیگر به نام “نامه ای به ماهواره سامباندیلا” اثر “مارکوس نیوستتر” یک کاغذ زیگزاگی تا شده با نقاشی جوهر است که نمایانگر بخشی از یک زمین خیالی در یک طرف و یک پیام کد مورس که با دست نوشته شده در طرف دیگر است.
“ماهواره سامباندیلا” یک تاسواره رصدی زمین متعلق به آفریقای جنوبی است که در سال ۲۰۱۱ از ادامه فعالیت بازماند. این نامه در حالیکه میتوان این تاسواره را ردیابی کرد، اما نمی توان با آن ارتباط برقرار کرد و تصاویرش را دریافت کرد، تلاشی سنتی برای برقراری ارتباط با آن است.
فهرست کاملی از هنرمندان و آثار هنری “گالری ماه” در وبسایت www.moongallery.eu قابل مشاهده می باشد.

“گالری ماه” در یک ماژول تحقیقاتی قرار دارد که توسط شرکتی به نام “نانورکس”(Nanoracks) که یک شرکت خدمات فضایی مستقر در تگزاس است، ساخته شده است. این آثار هنری که به صورت آزادانه درون این ماژول شناور هستند، بعنوان اهداف متحرک برای تست های عملکرد دوربین این شرکت عمل خواهند کرد.
این گالری طیف وسیعی از مواد و رفتارها را برای ارزیابی توانایی دوربین فراهم می آورد و در ازای آن، هنرمندان این آثار این فرصت را خواهند داشت تا عملکرد خلاقیت های خویش را در شرایط ریزگرانش فضا مشاهده کنند.
“اسکات رودریگز” معاون برنامه ریزی این شرکت می گوید: اشتیاق دست اندرکاران پروژه “گالری ماه” و اوج تلاشهای آنها نشان داده است که هنر و علم در فضا نباید متقابل یکدیگر باشند.
وی ادامه داد: درس هایی که ما از این تلاش در مورد مهار، پویایی مواد و تصویرسازی پیشرفته می آموزیم به طراحی آزمایش های آینده و اجرای هدف نهایی ایجاد نخستین گالری هنری در کره ماه کمک خواهد نمود.
برنامه ریزی شده است که نسخه نهایی “گالری ماه” حاوی ۱۰۰ اثر هنری در سال ۲۰۲۵ به کره ماه ارسال شود.
همینطور گالری کنونی تا ۱۰ ماه آینده در مدار زمین و درون ایستگاه فضایی بین المللی باقی خواهد ماند.
در کتیبه روی این گالری آمده است: هر قطعه در این گالری کوچک با یک مأموریت بزرگ، معنای فرهنگ مشترک بشری را تداعی می کند. این که ما به دور از سطح سیاره خود، مرزها و تفاوت های غنی آن، فرهنگ انسانی را چطور تعریف می کنیم؟ چه ایده هایی را می خواهیم در آینده ترویج نماییم و چه ایده هایی را می خواهیم پشت سر بگذاریم؟

منبع: