معاون وزیر علوم خبرداد: راه اندازی سامانه جریان اقتصادی نوین برای ثبت دانش بنیان ها

به گزارش نیوزتل، معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم با اشاره به سامانه جان (جریان اقتصادی نوین) اظهار داشت: این سامانه که به زودی راه اندازی می شود، بصورت آزمایشی مشغول ثبت محصولات دانش بنیان شرکتها است.
به گزارش نیوزتل به نقل از مهر در دومین روز از اجلاس سه روزه روسای دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی از دو فناوری با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری رونمایی گردید که توسط محققان مستقر در پارک علم و فناوری خراسان رضوی توسعه یافته است. این فناوری ها شامل ارائه راهکار دسک تاپ ابری دانشگاهی و سیستم محافظت از سرعت و لرزش و کاندیشن مانیتورینگ برای ماشین های دوار با حساسیت بالا در نیروگاه ها بود. همینطور سجاد محمدعلی نژاد معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم در پنل فناوری این اجلاس عنوان کرد: برنامه راهبردی این معاونت شامل سه راهبرد اساسی خلق و توسعه فناوری، توسعه اقتصاد دانش بنیان و ترویج فناوری در جامعه فناوری کشور است. محمدعلی نژاد افزود: با وجود اقدامات زیاد برای توسعه فناوری در کشور، انسجام بین این اقدامات با عنایت به ظرفیت نیروی انسانی و محدودیت منابع وجود ندارد. بیشتر نیروی دانشگاه ها به توسعه فناوری های موجود متمرکز است. وی اظهار داشت: می خواهیم فناوری های پیشران یعنی هوش مصنوعی، کوانتوم و زیست فناوری را هم توسعه دهیم. پارک دانشگاه تربیت مدرس را هم بعنوان پارک علم و فناوری معین
دبیرخانه رویش فناورانه تعیین کردیم. معاون وزیر علوم افزود: برخی کشورها اهداف مشخصی برای خود تعیین کردند و فناوری های در رابطه با آنرا بر مبنای پیچیدگی فناوری توسعه می دهند. وی به تشریح برنامه های این معاونت پرداخت و اظهار داشت: لابراتوار کوچک ساخت دیجیتال یا فب لب ها برای توسعه فناوری مهم هستند، برای نمونه در آمریکا ۹۳ فب لب داریم که ۷۴ درصد در دانشگاه و بقیه در دستگاه ها یا پارک های علم و فناوری است. ورود به حوزه فب لب ها کمک می نماید تک محصول اولیه و ارزیابی صورت گیرد. محمدعلی نژاد در ادامه به سامانه جان (جریان اقتصادی نوین) اشاره نمود و اظهار داشت: این سامانه که بزودی راه اندازی می شود، به صورت آزمایشی مشغول ثبت محصولات دانش بنیان شرکت هاست و تابحال ۵ هزار و ۲ محصول در آن ثبت شده است. او همینطور از ابلاغ آئین نامه ماده ۵ قانون جهش تولید دانش بنیان اطلاع داد و اظهار داشت: بر طبق این آئین نامه ظرفیتهای مالکیت فکری در رابطه با رساله سهم استاد و دانشجو و دانشگاه مشخص شده و قابل انتقال به شرکتهای دانش بنیان است. معاون فناوری وزارت علوم از تشکیل کارگزاری هایی برای تسهیل تجاری سازی محصولات اطلاع داد و اظهار داشت: آئین نامه ای را برای تجاری سازی به همه دانشگاه ها ابلاغ می نماییم که بر مبنای آن کارگزارانی تشکیل می شود که حلقه اتصال دانشگاه ها و پژوهشگاه ها با بازار و خارج از دانشگاه می شوند. وی اظهار داشت: بر یک مبحث مشترک با وزارت کشور، معاونت علمی ریاست جمهوری و وزارت صمت کار می نماییم که هدف آن تکمیل زنجیره های ارزش راهبردی است تا زنجیره ارزش راهبردی فناوری یا صنایع مختلف کامل شود. برای این منظور درحال تدوین نقشه جامع هستیم تا به هر دانشگاه بر مبنای ظرفیت ها، مأموریت زنجیره ارزش یک فناوری را بدهیم مثلاً به دانشگاه یزد زنجیره ارزش راهبردی صنعت نساجی را می دهیم. محمدعلی نژاد تصریح کرد: قصد ما اینست که برای حل مسائل واقعی کشور اقدام نماییم و با مأموریت گرایی مسایل خردشده را به دانشگاه ها ارجاع داده و به وظیفه ملی خود برای حل مسائل کشور عمل نماییم. همینطور در این مراسم از محمدعلی نژاد برای تفاهمنامه با معاونت فرهنگی و کمک به توسعه فعالیت انجمن های علمی دانشجویی و از علیرضا زراسوندی مدیر کل دفتر پشتیبانی معاونت فناوری و نواوری وزارت علوم برای توسعه سامانه جان تقدیر گردید.

منبع: