دبیر ستاد انرژی مطرح کرد؛ تحقق بومی سازی تجهیزات صنعت برق

به گزارش نیوزتل، دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان انرژی از تحقق بومی سازی تجهیزات صنعت برق همچون الکتروموتورهای بهینه و کم مصرف در کشور اطلاع داد.

به گزارش نیوزتل به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، زمانیان در همایش تخصصی سرمایه گذاری در انرژی های تجدیدپذیر که به میزبان شرکت برق منطقه ای تهران برگزار شد، در رابطه با نحوه اجرایی سازی ماده ۱۶ قانون جهش تولید دانش بنیان تصریح کرد: منابع حاصل از اجرایی سازی ماده ۱۶ قانون جهش تولید دانش بنیان شامل حمایت ساتبا (سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق) با خرید تضمینی برق تجدیدپذیر، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با پشتیبانی از شرکتهای دانش بنیان و شرکتهای دانش پایه مستقر در واحدهای رشد و صندوق نوآوری و شکوفایی با اعطای تسهیلات کم بهره جهت راه اندازی نیروگاه های کوچک با اولویت نیروگاه های با تجهیزات بومی است.
دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان انرژی اضافه کرد: آیین نامه اجرایی ماده ۱۶ قانون جهش تولید دانش بنیان در تاریخ دوم شهریور سال ۱۴۰۱ به پیشنهاد معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور و با همکاری وزارت نیرو و صنعت و معدن و تجارت و به استناد ماده ۱۶ قانون به تصویب رسید.
زمانیان از تحقق بومی سازی تجهیزات صنعت برق همچون الکتروموتورهای بهینه و کم مصرف در کشور اطلاع داد و اظهار داشت: الان شرایط صنعت برق بگونه ای است که صنایع کوچک با ناترازی گاز و برق گرفتار ضرر می شوند و در همین راستا، تمرکز بر توسعه تولید تجدیدپذیر خورشیدی است.
حبیب قره گوزلو، مدیرعامل شرکت برق منطقه ای تهران هم در این همایش اظهار داشت: صنایع بزرگ و شهرک های صنعتی در سه استان تهران، البرز و قم کمک کردند تا از پیک برق سال جاری به سلامت عبور نماییم و مدیریت بار صورت گیرد؛ صنایع تهران به ۳۵۰۰ مگاوات نیاز دارند و تأمین بار آنها برعهده شرکت برق منطقه ای است.
وی با تکیه بر این که برق منطقه ای برای تأمین انرژی های تجدیدپذیر حمایت های لازم را خواهد کرد، افزود: در همین راستا با کمک ساتبا و انجمن ساتکا، سرمایه گذاران را برای سرمایه گذاری در تولید انرژی های تجدیدپذیر راهنمایی خواهیم کرد و اطلاعات خوبی در اختیار آنها خواهیم گذاشت.
مدیر عامل برق منطقه ای تهران اظهار داشت: با تصویب قوانین در مجلس تا سال آینده جهش خوبی در توسعه تولید انرژی های تجدیدپذیر خواهیم داشت بگونه ای که تا سال آینده ۱۱۰۰ مگاوات انرژی تجدیدپذیر در حوزه برق منطقه ای تهران اضافه خواهد شد.
حمیدرضا صالحی، رئیس هیئت مدیره انجمن سازندگان و تأمین کنندگان کالا و خدمات انرژی های تجدیدپذیر (ساتکا) هم در این همایش اظهار نمود: ساتکا، مجموعه ای از سازندگان و مشاوران صنعت برق هستند که در اتاق بازرگانی گرد هم آمده اند تا بهترین ها را به جامعه کارفرمایی معرفی کنند.
وی تصریح کرد: پروژه تولید ۴۵۰۰ مگاوات انرژی تجدیدپذیر توسط صنایع و تولیدکنندگان داخلی شروع شده که در نتیجه آن جهش شگرفی در توسعه تولید انرژی تجدیدپذیر رقم خواهد خورد.
صالحی خاطرنشان کرد: یکی شاخصهای اصلی کسب و کار، دسترسی به برق است که عملکرد وزارت نیرو در این حوزه مثبت است؛ دراین میان ساتبا می تواند به رفع ناترازی در صنعت برق کمک نماید و هم سبب کاهش الایندگی در کشور شود.
حمید رضا بهمن آبادی، مدیر گروه مطالعات استراتژیک اقتصادی هم در این همایش در رابطه با اقدامات صورت گرفته در ساتبا برای توسعه نیروگاه های تجدیدپذیر با مشارکت صنایع اظهار نمود: ساخت نیروگاه های تجدیدپذیر مقرون به صرفه شده چون که نیازی به سوخت ندارند و سازگار با محیط زیست هستند و از همه مهمتر به رفع ناترازی در صنعت برق کمک می کنند.
وی ضمن اشاره به مدلها و پیشران های توسعه انرژی های تجدیدپذیر در ساتبا، اظهار داشت: ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید، ماده ۱۶ قانون جهش تولید دانش بنیان، تهاتر انرژی با صنایع، تابلوی برق سبز بورس انرژی، راه اندازی نیروگاه خورشیدی در شهرک های صنعتی، راه اندازی سامانه خورشیدی حمایتی، خرید تضمینی برق انرژی تجدیدپذیر (ماده ۶۱)، توسعه شهرک های تخصصی خورشیدی همچون این موارد است.

منبع: