معاونت علمی منتشر کرد؛ فراخوان شناسایی شرکت های دانش بنیان برای تکمیل چرخه تکثیر میگو

نیوزتل: به گزارش نیوزتل، فراخوان شناسایی شرکت ها و مجموعه های دانش بنیان و فناور به منظور تکمیل چرخه تکثیر لارو مورد نیاز مزارع پرورش میگو منتشر گردید.

به گزارش نیوزتل به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، استان گلستان یکی از ۵ پنج استان اصلی فعال کشور در زمینه تولید میگو بوده که بیشتر از ۱۰۰ مزرعه ۲۰ هکتاری در آن فعال است و سالانه حدود ۲۰۰۰ تن میگو در این استان تولید می شود.
در برنامه ریزی های صورت گرفته برای توسعه صنعت میگو در استان گلستان، افزایش سطح زیر کشت به ۱۰ هزار هکتار برنامه ریزی شده است.
سایت گمیشان از جهات مختلفی مورد توجه سرمایه گذاران بخش میگو قرار دارد: با عنایت به خصوصیت های آب منطقه، در شرایط مدیریتی و با نهاده مشابه ضریب تبدیل غذایی تولید در این سایت از سایر سایت ها پایین تر است. این سایت نزدیک ترین سایت کشور به استان تهران می باشد. این سایت یکی از جدید ترین سایت های کشور است که در ساخت آن تجربیات بدست آمده در سایت های قبلی به کار گرفته شده است.
علی رغم ظرفیت هایی که در سایت گمیشان وجود دارد کامل نبودن چرخه تکثیر در این استان یکی از موانع پیش روی توسعه میگوپروری می باشد. عمده لارو مورد نیاز این استان از استانهای جنوبی کشور تأمین می شود که علاوه بر هزینه بالای انتقال لارو سبب بروز تلفات در مسیر، کاهش ایمنی زیستی مزارع و پیچیدگی های اجرایی و مدیریتی می گردد.
خلاصه چالش فنی: برپایه بررسی های انجام شده توسط متخصصین حوزه تکثیر برای تکمیل چرخه تکثیر در این استان لازم است با روشی اقتصادی، آب ورودی به مراکز تکثیر مناسب سازی شود. به این منظور لازم است میزان یون های سدیم، کلسیم، منیزیوم، پتاسیم و سولفات در بازه مجاز جهت تکثیر قرار گیرد.
دفتر برنامه ملی توسعه شهرک های گلخانه ای و شیلاتی در نظر دارد با همکاری و مشارکت بخش خصوصی نسبت به رفع این چالش در استان گلستان اقدام نماید.
از شرکتهای توانمند و دارای سوابق مرتبط دعوت می شود به منظور دریافت RFP، رزومه مرتبط خویش را تا پایان مهر ماه ۱۴۰۲ از راه آدرس الکترونیکی themakoran@gmail.com به شرکت فناوران و آبادگران مکران بعنوان مدیر طرح توسعه زنجیره ارزش میگو، ارسال کنند. تلفن تماس: ۹۱۶۹۱۹۱۸-۰۲۱ آدرس ایمیل: themakoran@gmail.com آدرس پستی: میدان فاطمی، ابتدای خیابان جویبار، پلاک ۳۹، واحد ۱۳.

منبع: