ماه نورد هند، وجود گوگرد در قطب جنوب ماه را تایید کرد

به گزارش نیوزتل، ماه نورد هند، وجود گوگرد را قطب جنوب ماه تأیید کرده و چندین عنصر دیگر را هم در این منطقه شناسایی کرده است.
به گزارش نیوزتل به نقل از ایسنا و به نقل از یاهو نیوز، «سازمان تحقیقات فضایی هند»(ISRO) اعلام نمود ماه نورد این کشور حدود یک هفته بعد از فرود تاریخ ساز خود روی ماه و در حالیکه به دنبال نشانه هایی از آب یخ زده بوده، وجود گوگرد را در نزدیکی قطب جنوب ماه تأیید کرده و چندین عنصر دیگر را هم در این منطقه یافته است.
سازمان تحقیقات فضایی هند در وبسایت خود نوشت: تجهیزات طیف سنجی لیزری ماه نورد، آلومینیوم، آهن، کلسیم، کروم، تیتانیوم، منگنز، اکسیژن و سیلیکون را هم در سطح ماه شناسایی نمودند.
ماه نورد «پراگیان»(Pragyan) بعد از فرود آمدن کاوشگر «چاندرایان-۳»(Chandrayaan-۳) در نزدیکی قطب جنوب ماه، از سطح شیب دار فضاپیمای هندی پایین آمد. سازمان تحقیقات فضایی هند اظهار داشت که انتظار می رود ماه نورد در مدت ۱۴ روز آزمایش هایی را انجام دهد.
سازمان تحقیقات فضایی هند در ادامه نوشت: ماه نورد وجود گوگرد را بدون ابهام تایید می کند. همچنین، در جستجوی نشانه هایی از آب یخ زده است که می تواند به مأموریت های آینده فضانوردان، بعنوان منبع بالقوه آب شرب یا سوخت موشک کمک نماید.
«سریدهارا سومانات»(Sreedhara Somanath) رئیس سازمان تحقیقات فضایی هند اظهار داشت که ماه نورد مقرر است جو ماه و فعالیت لرزه ای آنرا هم مطالعه کند.
روز دوشنبه، زمانیکه ماه نورد به دهانه ای با عرض چهار متر نزدیک شد، مسیر آن باردیگر تحت برنامه ریزی قرار گرفت. سازمان تحقیقات فضایی هند اظهار داشت: حالا ماه نورد به آسودگی در راه جدیدی حرکت می کند.
ماه نورد با سرعت آهسته حدود ۱۰ سانتی متر در ثانیه حرکت می کند تا امکان ضربه خوردن و صدمه رسیدن به وسیله نقلیه از جانب زمین ناهموار ماه به حداقل برسد.
بعد از تلاش ناموفق برای فرود آمدن روی ماه در سال ۲۰۱۹، هند هفته گذشته به آمریکا، اتحاد جماهیر شوروی و چین پیوست و به چهارمین کشوری تبدیل شد که به این نقطه عطف دست می یابد.
بیشتر بخوانید:
فرود تاریخ ساز کاوشگر هندی روی قطب جنوب ماه
این مأموریت موفقیت آمیز، جایگاه رو به رشد هند را بعنوان یک نیروگاه فناوری و فضایی به نمایش می گذارد و تصویری را که «نارندرا مودی»(Narendra Modi) نخست وزیر این کشور تلاش دارد عرضه نماید، به نمایش می گذارد. این تصویر، یک کشور درحال رشد است که جایگاه خویش را در بین نخبگان جهان تثبیت می کند.

منبع: