معاونان جهاد دانشگاهی تاکید کردند؛ ضرورت بهره گیری مناسب ازتوانمندی های دانشی و فناورانه جهاددانشگاهی

به گزارش نیوزتل، در بیانیه پایانی گردهمایی معاونین پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی به ضرورت بهره گیری مناسب از توانمندی های دانشی و فناورانه جهاددانشگاهی در جهت حل مسائل و مشکلات کشور تاکید گردید.

به گزارش نیوزتل به نقل از جهاددانشگاهی، پنجاه و دومین گردهمایی معاونان پژوهش و فناوری واحدهای سازمانی جهاددانشگاهی سراسر کشور با انتشار اطلاعیه ای در شهر اردبیل پایان یافت.
در این بیانیه معاونت پژوهش و فناوری این نهاد تاکید کرده است:
اندیشه ورزی و گفتگو از پیش نیازهای اساسی توسعه فکری و عملی هر جامعه ای است، بنابراین صاحبان خرد و جستجوگران عرصه پژوهش و فناوری با هم اندیشی و تسهیم دانش، تجارب و مهارت های مدیریتی خود، می توانند به تعاطی، تحول و تکامل روشی و مدیریتی دست یابند.
جهد مستمر و روش مند، همراه با انگیزه های معنوی و متکی به باورهای دینی و خدمت رسانی به خلق و مردم عزیز، جهادگران را بر آن می دارد تا نسبت به اصلاح، تعمیق و توسعه روش ها بیاندیشند و با درک شرایط زمانه در جهت هماهنگ سازی توانمندی های موجود با نیازها و مشکلات در جامعه، گامهای اساسی و مؤثر را در برنامه ها و اقدامات خود بردارند.
گردهمایی معاونین پژوهشی سازمان ها، پژوهشگاه ها، پژوهشکده ها و واحدهای سازمانی در این خصوص برگزار شده است و این گردهمایی می تواند دارای اهداف و کار ویژه هایی باشد؛ همچون “هم اندیشی حول سیاست ها، رویکردها و برنامه های آینده”، “انتقال تجارب مدیریتی”، ” عرضه الگوهای موفق کاری در جهاد”، “نقد عالمانه از سیاست، فرآیندها و برنامه های گذشته و حال “، “آشنایی و موانست با یکدیگر در جهت تعمیق فضای دوستی و صمیمیت”، “ایجاد زمینه های تعامل و شکل دهی به شبکه های علمی و کاری”، “بسط فرهنگ سازمانی جهاد در میان مدیران ارشد حوزه پژوهش و فناوری”، “هم اندیشی برای یافتن روش های ارائه خدمات علمی و فناورانه برتر به جامعه ” و…
در راستای تحقق این اهداف معاونین پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی موارد زیر را مورد تاکید قرار داده و همه ی اهتمام خویش را برای تحقق آنها به کار خواهند بست:
۱- مدیران حوزه پژوهش و فناوری مطابق با سنت مألوف خود در سنوات گذشته برای تحقق برنامه ها و اهداف دولت تلاش نموده و زمینه ها و موضوعات انتخابی خویش را بر مبنای اولویت ها و نیازهای علمی و فناورانه دولت تنظیم و اجرایی خواهند کرد.
۲- کنشگران حوزه پژوهش و فناوری جهاد اعتقاد دارند که پیوند در میان نسل های مختلف مدیریتی در این نهاد انقلابی می تواند، امکان حفظ فرهنگ و مدیریت جهادی و استقامت بخشی و تداوم آنرا محقق سازد و نظام ارزش های گذشته را پاسداری کند و در عین حال نسبت به روز آمدی آنها و ایجاد جذابیت و برقراری پیوند با نسل های جوان و نوگرا، توجه و اهتمام نمایند.
۳- تعمیق و مانایی فرهنگ جهادی در حوزه دانش و فناوری، زمانی به منصه ظهور می رسد ارزش های والای حوزه علم، در صدر اولویت های ارزشی قرار گیرد و سیاست ها، روش ها و فرآیندها، مبتنی بر آنها تنظیم و در نظر و عمل مورد صیانت قرار گیرند. ارزش هایی همچون “صداقت علمی”، “عقلانیت و خردورزی”، “دانش دوستی”، “علم باوری”، “پرسشگری و مسأله مندی”، اخلاق حرفه ای”، ” بی طرفی علمی”، “دوری از تعصب در روش ها و انعطاف پذیری”، ” توجه به نیازهای مردم و جامعه”، “خلاقیت و نوآوری”، “تفکر انتقادی و تحلیلی”، “کار گروهی”، “خرد جمعی”، “تسهیم دانش” و….
۴- برنامه ریزی و کوشش برای ایجاد و توسعه شبکه های علمی و کاری به منظور ایجاد هم افزایی بیشتر با استفاده مناسب از توانمندی های دانشی و فناورانه موجود در نزد جهادگران علمی بتواند در جهت حل مسائل و مشکلات کشور و پیشگیری از هدر رفت منابع انسانی و فکری موجود در مراکز علمی جهاد گامهای اساسی بردارد.
۵- تقویت رویکرد آینده نگرانه و آینده پژوهانه نسبت به مسائل کشور و تأمل در شناسایی چالش های آینده جامعه و برنامه ریزی برای حل آنها و پیشگیری از ایجاد بحران ها و چالش های لاینحل و دارای هزینه های بیشتر.
۶- همگراسازی توان های سخت افزاری و نرم افرازی موجود جهاد با امکانات و ظرفیتهای سازمان ها و دستگاههای دولتی به منظور افزایش کارآیی و اثر بخش فعالیت ها و امکان کاربردی سازی یافته های علمی و ارائه خدمات تخصصی برتر به جامعه.
۷- همراستایی برنامه ها و فعالیتهای حوزه پژوهش و فناوری با برنامه توسعه اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی کشور و کمک و تلاش مستمر برای تحقق هر چه بیشتر و مناسب تر اهداف برنامه هفتم توسعه.
ارایه برنامه های کاری دفاتر تخصصی کشاورزی و فنی، مهندسی و علوم پایه، گزارش تجارب مدیریت پروژه طراحی و ساخت سیستم رانش قطارهای مترو، گزارش تجربیات مدیریتی سازمان خواجه نصیرالدین طوسی، بازدید از مراکز پژوهشی و خدمات تخصصی واحد میزبان، کمیسیون های تخصصی «آسیب شناسی ساختارهای پژوهش و فناوری»، «تبیین مدل کسب و کار مناسب حوزه پژوهش و فناوری با عنایت به تحولات محیطی و درون سازمانی»، «شبکه سازی فعالیت ها و تعیین الگوی مناسب ایجاد و توسعه شبکه های داخلی» و «بررسی مشکلات تجاری سازی یافته های پژوهش و فناورانه و ارائه الگوهای مناسب تجاری سازی» از برنامه های روز دوم این گردهمایی بود.

منبع: