به گزارش نیوزتل، دانشمندان کره ای موفق به ابداع یک نوع بتن جدید شده اند که می تواند هوای آلوده تونل ها را با نور، پاک کند.
به گزارش نیوزتل به نقل از ایسنا و به نقل از نیو اطلس، ترافیک یکی از بزرگترین منابع آلودگی هوا است، اما اگر همان جاده هایی که در آن تردد می شود بتوانند به پاکسازی هوا کمک نماید، عالی خواهد بود.
حالا مهندسان در کره جنوبی نشان داده اند که بتن فوتوکاتالیستی می تواند به کاهش آلودگی در تونل ها کمک نماید.
در حالیکه ما باید هرچه سریعتر به وسایل نقلیه سبزتر روی بیاوریم، هنوز چند دهه طول می کشد تا این اتفاق کاملا به وقوع بپیوندد. دراین میان، یافتن راه های دیگری برای پیشگیری از آلودگی هوا مهم می باشد، پس چرا جهت کمک به سراغ رایج ترین مصالح ساختمانی در جهان نرویم؟
دانشمندان بتنی ساخته اند که می تواند بعضی از مواد مضر موجود در هوای اطراف را به محصولات بی ضرر تبدیل کند.
این بتن ها تصفیه کننده هوا به پوششی از تیتانیوم دی اکسید متکی هستند که به نور خورشید واکنش نشان داده است و مولکول هایی به نام گونه های اکسیژن فعال(ROS) تولید می کند. این مولکول ها دارای قدرت اکسید کنندگی قوی هستند که آلاینده های هوا مانند ترکیبات آلی فرار(VOCs)، اکسیدهای نیتروژن، اکسیدهای گوگرد و آمونیاک را تجزیه می کند و از تشکیل ریزذرات جلوگیری می کند.

پژوهشگران موسسه مهندسی عمران و فناوری ساختمان کره(KICT) در مطالعه جدید خود، این نوع بتن فتوکاتالیستی را توسعه داده اند و آنرا در یک تونل که آلودگی اغلب به علت گردش ضعیف هوا بیشتر است، آزمایش کرده اند. ازاین رو چراغ هایی در امتداد دیوارهای این تونل نصب شدند تا واکنش های قابل فعال شدن با نور در بتن را تقویت نمایند.
این گروه پژوهشی دریافت که با این بتن، سطح اکسیدهای نیتروژن طی ۲۴ ساعت در تونل حدود ۱۸ درصد کاهش پیدا کرد و محصولات نهایی این واکنش ها نمک هایی بودند که تا حدی از محتوای کلسیم در بتن به وجود آمدند. این نمک ها به سرعت توسط باران شسته شدند.
بهتر از آن، این گروه پژوهشی می گوید که این فرایند می تواند به بتن فوتوکاتالیستی اجازه دهد تا به صورت نامحدود و بدون احتیاج به تعمیر و نگهداری اضافی فراتر از بتن معمولی عمل کند.
این گروه می خواهد به پژوهش در مورد این فناوری ادامه دهد تا به تجاری سازی آن کمک نماید و امیدوار است اثربخشی آنرا بهبود بخشد.
نمونه های دیگری از این بتن توانسته اند سطح اکسید نیتروژن را تا ۴۵ درصد یا حتی ۷۰ درصد در صورت همراه شدن با گرافن کاهش دهند.
دکتر جونگ وون کوارک، سرپرست این پروژه اظهار داشت: فناوری ساخت و ساز با استفاده از فوتوکاتالیست ها می تواند تأثیری فوری بر کاهش ریزذرات در محیط زندگی داشته باشد. ما می خواهیم یک سیستم همکاری با دولت های محلی و شرکتهای عمومی ایجاد نماییم تا آزمایش ها را به سایر مناطق گسترش دهیم و در نهایت به تجاری سازی و توزیع آن دست پیدا کنیم.
این مطالعه در مجله KSCE Journal of Civil and Environmental Engineering Research انتشار یافته است.

منبع: