هر آنچه درباره ان اف تی باید بدانید

نیوزتل: در این گزارش با هم به بررسی این مساله خواهیم پرداخت که ان اف تی(NFT) یا توکن غیر قابل معاوضه بعنوان یک روش جدید برای کسب درآمد دقیقا چیست و چه کاربردی دارد؟
به گزارش نیوزتل به نقل از ایسنا، اگر بطور منظم از اینترنت استفاده می کنید، احتمالاً در مورد ان اف تی ها شنیده اید. اما آنها چه هستند و چرا این همه هیاهو در اطراف آنها وجود دارد؟
بیایید از اصول اولیه شروع نماییم. کلمه اختصاری ان اف تی مخفف “توکن غیرقابل معاوضه”(Non-Fungible Token) است. در دنیای دیجیتال که هر فایلی قابل تکرار است، توکن های غیرقابل معاوضه، نوع خاصی از فایل دیجیتالی هستند که یک واحد ارزش را نشان می دهند.
ان اف تی ها بعنوان دارایی های قابل تأیید با شناسه ها و خاصیت های منحصر به فرد هستند که به آنها ارزش می دهد. آنها یک کالای دیجیتالی ویژه و منحصر به فرد هستند که نمی توان آنرا با دارایی دیگری مبادله کرد، بلکه فقط در شبکه ای که به وجود آمده اند قابل مبادله هستند. این چیزی است که خاصیت “غیرقابل تعویض” آنرا توضیح می دهد. اما چرا غیرقابل معاوضه بودن اهمیت دارد؟
بعنوان مثال، “بیت کوین” یک دارایی قابل تعویض است، برای اینکه یک بیتکوین با بیتکوین دیگر قابل تعویض است. اگر شما یک بیتکوین داشته باشید، هیچ کس دلیلی نمی بیند که ارزش بیت کوینِ شما را بیشتر یا کمتر از هر بیتکوین دیگری بداند. اما اگر تنها یک بیتکوین در جهان وجود داشت، وجود آن منحصر به فرد و بسیار ارزشمندتر بود.
به شکل مشابه، یک اثر هنری اصیل(اورجینال) مانند یک نقاشی، غیر قابل تعویض است. اگر یک تابلوی نقاشی را با یک تابلوی دیگر عوض کنید، حتی اگر متعلق به یک هنرمند باشد، تابلوی کاملا متفاوتی خواهید داشت.
این همان چیزی است که در ان اف تی ها اتفاق می افتد. فناوری “بلاک چین”(Blockchain) اساسا یک دفتر کل غیرمتمرکز از تمام تراکنش هایی است که در یک شبکه انجام می شود. با استفاده از فناوری بلاک چین، تراکنش های دیجیتالی را می توان بدون نیاز به یک مرجع تسویه حساب مرکزی، مانند بانک تایید نمود. در عوض، از رمزگذاری برای تأیید تراکنش ها استفاده می شود. اغلب مردم با استفاده از بلاک چین برای تأیید تراکنش های مربوط به ارزهای دیجیتال آشنا هستند.
با این وجود، ارز دیجیتال تنها دارایی نیست که می توان مالکیت آنرا با استفاده از بلاک چین تأیید کرد. اینجاست که ان اف تی ها وارد می شوند. ان اف تی یک دارایی دیجیتالی است که می تواند هر چیزی باشد؛ یک نقاشی، یک طرح، یک قطعه موسیقی، یک متن، اما تا وقتی که دیجیتال باشد. در حقیقت، بیشترین جذابیت در مورد ان اف تی ها مربوط به جمع آوری آثار هنری بصورت ان اف تی است.
بیشترین جذابیت در مورد ان اف تی ها مربوط به جمع آوری آثار هنری بصورت ان اف تی است.
ایجاد ان اف تی و سرمایه گذاری در ان اف تی ها با وجود نگرانی های زیست محیطی در مورد میزان انرژی که ارزهای دیجیتال و ان اف تی ها استفاده می نمایند و نگرانی ها در مورد حجم عظیم کلاهبرداری و دزدی حقوق مالکیت معنوی، درحال تبدیل شدن به یک تجارت بسیار بزرگ است.

چگونه یک ان اف تی بسازیم؟
ان اف تی ها می توانند هرگونه فایل دیجیتالی باشند که حقوق مالکیت معنوی آنرا دارید. بعنوان مثال، یک تصویر مشهور که مدام در شبکه های اجتماعی بعنوان نمادی از یک حس یا رفتار به اشتراک گذاشته می شود(meme)، یک تصویر، یک نقاشی، یک قطعه موسیقی و غیره که توسط شما به وجود آمده باشد، یک دارایی دیجیتال منحصر به فرد است که شما بعنوان صاحب آن دارایی می توانید آنرا به یک ان اف تی تبدیل کنید.
با این وجود، یک مشکل در مورد ان اف تی ها این است که هر کسی می تواند یک فایل دیجیتالی را بعنوان ان اف تی ایجاد نماید، خواه در وهله اول حقوقی برای مالکیت آن داشته باشد یا نداشته باشد و از آنجا که این فرایند، ناشناس انجام می شود، ردیابی سرقت و سارقان می تواند بسیار دشوار باشد.
برای ایجاد ان اف تی، ابتدا باید یک پلت فرم بلاک چین را برای “رمزگذاری” دارایی دیجیتال خود انتخاب کنید. در ارزهای دیجیتال، فناوری بلاک چین برای ذخیره و ثبت اطلاعات مربوط به تراکنش ها در بلوک های رمزگذاری شده استفاده می شود که یک زنجیره غیرقابل تغییر را می سازند که در شبکه های همتا به همتا ایمن شده است. به این ترتیب، اشخاص ثالث مورد اعتماد نیازی به تایید معاملات ندارند.

ان اف تی ها در بلاک چین بعنوان واحدهای منحصر به فردی از داده ذخیره می شوند که آنها را شناسایی می کند. صاحبان ان اف تی می توانند انتخاب کنند که دارایی های دیجیتال خودرا در کدام بلاک چین ذخیره کنند. هم اکنون، “اتریوم”(Ethereum) یکی از محبوب ترین گزینه ها در میان سازندگان ان اف تی است.
اما ساخت ان اف تی رایگان نیست. همانطور که اگر می خواهید اثر خودرا بطور سنتی در جایی ثبت کنید، باید برای ثبت مجوز حق نشر یا کپی رایت آن یا به فروش رساندن آن هزینه بپردازید، باید هزینه های مشخصی را برای ثبت اطلاعات ان اف تی خود در بلاک چین در فرآیندی به نام “ضرب سکه” یا “سکه زدن”(minting) بپردازید که مبنای ارزشگذاری آن خواهد بود. هزینه های این کار نیز به آن پلت فرم ان اف تی که از آن استفاده می کنید، بستگی دارد.
در پرداخت پول برای ضرب ان اف تی، از ارز دیجیتال استفاده می شود، بدین سبب تهیه کیف پول رمزنگاری یک اقدام ضروری برای سازندگان ان اف تی است.
هنگامی که ان اف تی برای فروش ارائه شد، خریداران و سرمایه گذاران ان اف تی می توانند آنرا بعنوان یک دارایی دیجیتالی اصیل خریداری کنند. با این وجود، این بدان معنا نیست که آنها کسانی هستند که مالک آن هستند، بلکه فقط کسانی هستند که بجای یک فایل کپی، مالک فایل اصلی هستند. بنابراین، امتیازات حق نشر در ان اف تی وجود نخواهد داشت. داشتنِ یک ان اف تی به خریدار، مالکیتِ ان اف تی را می دهد، نه کار اصلی که برمبنای آن تولید شده است. علاوه بر این، هر کسی می تواند یک ان اف تی را بصورت رایگان مشاهده کند.
به یک معنا، شما درحال خرید این حق هستید که بگویید صاحب یک ان اف تی هستید. بعنوان مثال، نخستین توییت “جک دورسی” بنیانگذار شبکه اجتماعی توییتر که جمله “هم حالا توییتر خودرا راه اندازی کردم”(just setting up my twttr) به قیمت ۲.۵ میلیون یورو به فروش رسید و خریدار، یک گواهی دیجیتالی از این توییت را خریداری کرد که بصورت دیجیتالی امضا و توسط سازنده تأیید شده بود. با این وجود، خودِ این توییت می تواند توسط هر کسی بصورت رایگان در توییتر مشاهده شود.

هنر ان اف تی
ان اف تی ها برای هنرمندان، راه جدیدی را برای کسب درآمد باز کرده اند. هنر ان اف تی را هنر آینده می نامند. تقریباً مانند هنر به شکل سنتی عمل می کند، به جز این واقعیت که آثار هنری به شکل ان اف تی همیشه دیجیتالی هستند و سیستم ان اف تی جایگزین گواهی های اصالت فعلی می شود.
هنرمندان، گالری داران و مجموعه داران هنری برای خرید و فروش آثار هنری در زندگی واقعی به یکی از این گواهی های تایید اصالت نیاز دارند. اما در دنیای رمزنگاری، تنها کاری که برای اثبات مالکیت و اصالت آثار هنری خود باید انجام دهید، یک ثبت یا رجیستری ان اف تی در بلاک چین است. مخصوصاً برای هنرمندان کمتر شناخته شده، ان اف تی ها ممکنست فرصت جدیدی برای کسب درآمد از آثار خود بدون اتکا به گالری ها یا خانه های حراج باشد که غالبا هزینه های گزافی دریافت می کنند. هنرمندان همین طور می توانند حق امتیاز خودرا برنامه ریزی کنند تا هر زمان که یک ان اف تی به مالک جدید فروخته می شود، بطور خودکار به آنها پرداخت گردد.
برای هنرمندان کمتر شناخته شده، ان اف تی ها ممکنست فرصت جدیدی برای کسب درآمد از آثار خود بدون اتکا به گالری ها یا خانه های حراج باشد که غالبا هزینه های گزافی دریافت می کنند.
یکی از معروف ترین آثار هنری ان اف تی، کلاژی از ۵۰۰۰ تصویر دیجیتال به نام “هر روز: ۵۰۰۰ روز نخست”(Everydays: the First ۵۰۰۰ Days) است که توسط “مایک وینکلمن” هنرمند دیجیتال آمریکایی(مشهور به “بیپل”(Beeple)) به وجود آمده است. این اثر هنری به قیمت ۶۹.۳ میلیون دلار در حراجی بریتانیایی “کریستیز” در سال ۲۰۲۱ به فروش رسید.
با این وجود، جعل اسناد در فضای بلاک چین بسیار آسان تر از دنیای هنر سنتی است و برای آن، هیچ مواد یا دانش فنی مورد نیاز نیست. جاعلان ان اف تی از ربات های خودکار برای گشتن کل گالری های آثار هنرمندان استفاده می نمایند. سپس آثار برای فروش در بازارهای ان اف تی عرضه می شوند. در حالیکه ماهیت ناشناس بلاک چین، ردیابی آثار دزدیده شده و دریافت غرامت را برای هنرمندان بسیار دشوار می کند.

بازی های ان اف تی
در بازی ها، آثار و قطعات کلکسیونی مواردی هستند که برای انجام بازی ضروری نیستند. از آنها برای باز کردن قفل جوایز و پاداش های خاص استفاده می شود و یا به کاربر کمک می کنند تا در بخشی در بازی، به درصد تکامل صد درصدی برسد.
کلکسیونی ها و جمع کنندگان آنها در بازی های ویدیویی مدت هاست که وجود دارند. بعنوان مثال، جمجمه های طلایی در بازی “The Legend of Zelda” محصول سال ۱۹۹۸ یا صدف ها و تصاویر فوری در بازی “GTA San Andreas” محصول سال ۲۰۰۴. کلکسیونی ها حتی در بازی های مدرن مانند “Red Dead Redemption ۲” محصول سال ۲۰۱۸ نیز وجود دارند که در آن می توانید استخوان های کلکسیونی دایناسور، کارت های سیگار، رویاگیرها(dreamcatchers) و غیره را در سراسر نقشه بازی پیدا کنید.
هر بازیکنی که یک نسخه از بازی “Red Dead Redemption ۲” را در اختیار دارد، می تواند این آیتم ها را جمع آوری کند، اما اگر هر یک از آنها منحصربه فرد بود، چه؟ این چیزی است که در بازی های دارای ان اف تی اتفاق می افتد. بازیکنان می توانند اقلام ان اف تی را که باارزش هستند، جمع آوری و معامله کنند، برای اینکه مالکیت آنها قابل ردیابی است.
یکی از محبوب ترین بازی های ان اف تی، یک بازی به نام “CryptoKitties” مبتنی بر “اتریوم” است که شامل جمع آوری، پرورش و فروش گربه های مجازی است. هر گربه یک آیتم ان اف تی با یک توالی منحصر به فرد از اعداد است که به آن “DNA” گفته می شود. این موجب می شود آنها کلکسیون های رمزنگاری بی نظیری باشند.
همین طور برخی بازی های ان اف تی برای کسب درآمد وجود دارند که در آن بازیکن می تواند در صورت غلبه بر چالش ها یا انجام وظایف خاص، پاداش خودرا به شکل توکن و ان اف تی دریافت کند.
اما همه چیز گل و بلبل نیست. از آنجا که ان اف تی ها مبتنی بر ارزهای دیجیتال هستند، بسیار پرنوسان و سوداگرانه هستند و هیچ تضمینی وجود ندارد که در صورت ورود به دنیای سرمایه گذاری ان اف تی، پول و دارایی خودرا از دست ندهید.
علاوه بر این، همانطور که در بالا ذکر شد، یک بحث زیست محیطی جدی در ارتباط با میزان برق مصرفی استخراج رمزارزها وجود دارد. در حالیکه این پروسه برای کارکرد بلاک چین که از ارزهای دیجیتال و ان اف تی ها پشتیبانی می کند، لازم است.
تعدادی از هنرمندان برجسته به علت انتشار گازهای گلخانه ای ساخته شده در ضرب ان اف تی با واکنش های منفی و انتقادات زیادی رو به رو شده اند.
اگرچه برخلاف استخراج ارزهای دیجیتال، هیچ اندازه گیری و سنجش رسمی از انتشار گازهای گلخانه ای ساخته شده توسط ان اف تی ها وجود ندارد، اما تعدادی از آمارها حاکی از آن هستند که یک تراکنش واحد اتریوم می تواند به اندازه یک خانوار آمریکایی در ۹ روز برق مصرف کند که سالانه می تواند تاثیر زیست محیطی معادل با ردپای تولید کربن توسط کشور سنگاپور داشته باشد.
“اتریوم” درحال برنامه ریزی برای جایگزینی الگوریتم فعلی خود با یک جایگزین کم مصرف تر است، اما هیچ تاریخ رسمی برای شروع استفاده از آن ذکر نشده است.

منبع: