کنترل سلول های منتخب مغز با میکروذرات مغناطیسی

به گزارش نیوزتل محققان می گویند برای نخستین بار توانسته اند با استفاده از ذرات بسیار ریز مغناطیسی سلول های منتخب مغز را کنترل کنند تا برای درمان برخی ناهنجاری ها اقدام گردد.

به گزارش نیوزتل به نقل از نیواطلس، تحریک یا کنترل سلول های مغز می تواند راه های جدید قدرتمندی برای درک و درمان اختلالات عصبی در اختیار ما قرار دهد. از همین رو دانشمندان دانشگاه کالج لندن نوع جدیدی از ریزذرات مغناطیسی را در جوندگان به کار گفته اند که می توانند بعنوان یک کلید مکانیکی کوچک برای فعال کردن سلول های حساس به لمس کار کند و متد جدیدی برای کنترل مناطق خاصی از مغز عرضه نماید
شباهت هایی بین این روش پیشرفته علمی و شاخه هیجان انگیز دیگری از تحقیقات متمرکز بر کنترل دقیق سلول های بدن، به نام اپتوژنتیک وجود دارد. این تکنیک شامل قرار دادن ژن ها در روند تماسهای معمولی است تا آنها نسبت به نور حساس شده و برای درمان فلج، تسکین درد و بازیابی بینایی تحریک شوند.
البته موفقیت هایی در این حوزه وجود داشته و مثلا سال قبل برای نخستین بار از این روش برای ترمیم نسبی بینایی در انسان استفاده شد، اما ارتقای این روش جهت استفاده بالینی به علت احتیاج به اصلاح ژنتیکی سلول ها دشوار است. حال محققان روش دیگری برای کنترل فعالیت مغز عرضه کرده اند که شامل چنین اقداماتی نمی گردد.
در این تکنولوژی جدید از ذرات مغناطیسی و آهنرباها برای کنترل از راه دور و دقیق فعالیت سلول های مغزی استفاده شده و این کار بدون ورود دستگاه یا ژن خارجی به مغز انجام می شود. رویکرد مغناطیسی محور این تیم شامل هدف قرار دادن سلول های مغزی به نام آستروسیت ها است که بین رگ های خونی مغز و سلول های عصبی قرار داشته و از سلول های عصبی پشتیبانی کرده و در عین حال فعالیت مدارهای عصبی را هم تنظیم می کنند.
از آنجاییکه آستروسیت ها به لمس و هدایت حساس هستند، کنترل آنها با ذرات مغناطیسی به این مفهوم است که ابزار جدیدی برای درک عملکرد آنها فراهم شده و امکان دارد پتانسیل درمان اختلالات مغزی و خلقی همچون افسردگی از این طریق در آینده ممکن شود. ریز ذرات مغناطیسی که با یک آنتی بادی پوشانده شده اند به صورت انتخابی به آستروسیت ها متصل شده و سپس با قرار دادن یک دستگاه مغناطیسی در نزدیکی سر و در خارج از بدن فعال می شوند. این به نوبه خود طیفی از مسیرهای انتقال علایم را فعال کرده و در نهایت طیف گسترده ای از عملکردهای مغز تنظیم می شوند.