عقیم کردن ویروس ها با محبوس کردن آنها!

یک تکنولوژی جدید با دستگاه های بسیار کوچک که از مواد ژنتیکی تولید شده اند، سلول های ویروسی را پیش از این که بتوانند سلول های انسانی را آلوده کنند به دام می اندازد.
به گزارش نیوزتل به نقل از ایسنا و به نقل از آی ای، پژوهشگران دانشگاه فنی مونیخ(TUM) یک روش درمانی جدید ابداع نموده اند که عفونت های ویروسی را به دام می اندازد و ویروس ها را بی خطر می کند.
پژوهشگران با بهره گیری از روش “اوریگامی دی ان ای(DNA origami)، نانوکپسول های تولید شده از مواد ژنتیکی ساخته اند که می تواند با در آغوش گرفتن ویروس ها، آنها را خنثی کند.
روش “اوریگامی دی ان ای” اساساً دی ان ای را برای جمع شدن و تا خوردن به شکل صفحات سه بعدی و مثلثی برنامه ریزی می کند.
تیم ابداع کننده این تکنولوژی جدید سال هاست که روی برنامه نویسی دی ان ای کار و آزمایش می کنند. آنها برای تازه ترین کار خود “نانو اشیاء توخالی” ساختند که اساساً ویروس ها را به دام می اندازد و از آلوده شدن سلول های دیگر به آنها جلوگیری می کند.
این تله های کوچک از ۲۰ سطح مثلثی تشکیل شده اند و داخل تله ها با مولکول هایی پوشیده شده است که به ویروس ها متصل می شوند.
“هندریک دیتز” نویسنده این مقاله اظهار داشت: حتی یک نیم پوسته ساده در اندازه مناسب، کاهش قابل توجهی در فعالیت ویروس نشان میدهد. اگر پنج محل اتصال برای ویروس داخل این تله ها قرار دهیم، بعنوان مثال آنتی بادی های مناسب، می توانیم ویروس را تا ۸۰ درصد خنثی نماییم و اگر بیشتر در نظر بگیریم، به انسداد و خنثی سازی کامل دست خواهیم یافت.
پژوهشگران می گویند این تله های ویروسی می توانند برای درمان های هدفمند استفاده شوند.
این تیم تله های خودرا روی سلول های کشت شده موش آزمایشگاهی، سلول های انسانی و ویروس ها آزمایش کرد و مشاهده شد که این ساختارهای کوچک به مدت ۲۴ ساعت پایدار مانده و دو نوع ویروس “هپاتیت B” و ویروس های در رابطه با آدنو(AAV) را گیر انداختند و از آلودگی سلول های انسانی به آنها جلوگیری کردند.
“دیتز” همین طور توضیح داد که می توان از این فنآوری بعنوان وسیله حمل و نقل دارو در بدن نیز بهره برد.
پژوهشگران آلمانی قصد دارند تله های ویروسی خودرا درون بدن موش ها آزمایش نمایند. آنها براین باورند که ساختارهای “اوریگامی دی ان ای” آنها در نهایت به انسان تزریق خواهد شد و بدین سان امکان درمان های ویژه ای وجود خواهد داشت که سلول های ویروس را پیش از آلوده سازی سلول های انسانی به دام می اندازد.