معاون علمی مطرح کرد؛ پیشگیری از خروج ۴۰۰ میلیون دلار با تجاری سازی محصولات زیستی

به گزارش نیوزتل معاون علمی و فناوری رئیس جمهور اظهار داشت: تجاری سازی محصولات جدید زیستی برای کشور ۴۰۰ میلیون دلار کاهش ارزبری به همراه دارد.

به گزارش نیوزتل به نقل از معاونت علمی و فناوری، سورنا ستاری در بازدید از محصولات حوزه امنیت غذایی در نمایشگاه فناوری و نواوری i-hit، با اشاره به این که ایران در زمینه زیست فناوری انسانی کشوری صاحب برند است، اظهار داشت: ما شرکتهای داروسازی بزرگی در ایران داریم و در زمینه زیست فناوری بخش انسانی به خوبی پیشرفت کرده ایم.
وی با تاکید بر این که اما در حوزه زیست فناوری دام، طیور و آبزیان و گیاهی هنوز راه های نرفته ای داریم، اشاره کرد: طی ۲ سال گذشته اتفاقات خوبی در زمینه تولید محصولات زیستی دامی، طیور و آبزیان در کشور رخ داده که نتیجه فعالیت فناوران و متخصصان داخلی است.
معاون علمی و فناوری رئیس جمهور گفت: تولید این ۹ محصول و تجاری سازی آنها در نهایت برای کشور ۴۰۰ میلیون دلار کاهش ارزبری به همراه دارد؛ به شرطی که شرایط برای ورود این محصولات به بازار را به خوبی فراهم نماییم.
رئیس ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اعلان اینکه بیشترین ضربه کشور از تحریم ها در صنایعی مشهود است که تعداد شرکتهای دانش بنیان آن حوزه در کشور کم است، اظهار داشت: ایران با کمک شرکتهای دانش بنیان و خلاق می تواند از پس تحریم ها برآید. یکی از صنایعی که با تحریم ها دست به گریبان است صنعت کشاورزی و حوزه امنیت غذایی است.
ستاری، با اعلان اینکه اقدامات فناورانه معاونت علمی در حوزه امنیت غذایی از ۳ سال پیش شروع شده است، عنوان نمود، اظهار داشت: این شرکت ها منشا تغییرات اساسی و بنیادی در این عرصه هستند. در واقع شرکت ها قدرت کشورها را تضمین می کنند.
رئیس بنیاد ملی نخبگان اضافه کرد: ایران در حوزه زیست فناوری انسانی شرایط خوبی دارد و ورود به حوزه دام، طیور و آبزیان هم اخیرا شروع شده است.
معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با اشاره به این که ورود بخش خصوصی به این حوزه ها ضروری می باشد، افزود: حوزه دام، طیور و آبزیان پیش از این در انحصار بخش دولتی بود؛ اما امروز بخش خصوصی هم به این حوزه ورود کرده است.
ستاری همینطور اظهار داشت: همه این کارها با هم افزایی و همکاری نهادهای ذیربط امکانپذیر شده است و باید از توان همه بخش ها برای توسعه فناوری در کشور بهره ببریم. مثلا وزارت جهاد کشاورزی به شبکه گسترده ای از مراکز تحقیقات حوزه کشاورزی دسترسی دارد که باید از ظرفیت این شبکه ها استفاده نمائیم.
ستاری افزود: باید هر کدام از این مراکز تحقیقاتی یک پارک فناوری شوند تا خروجی پژوهشها اثرگذار باشد.
وی اضافه کرد: باید دولت از مجری پژوهش به مشاور پژوهش تبدیل گردد. مادامی که تحقیقات به بخش دولتی سپرده شود نتیجه ای نخواهیم گرفت و تولید محصول نتیجه سرمایه گذاری بخش خصوصی است. ایران از نظر امنیت غذایی بیشترین وابستگی را دارد و تنها راه برون رفت از آن، ورود فناوری و دانش است.
امنیت غذایی به ورود دانش نیازمند است
علی آقامحمدی رئیس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری هم در این مراسم، اظهار داشت: باید از منابع طبیعی موجود در کشور به نحو مناسبی استفاده نمائیم. نباید اجازه دهیم این سرمایه ها از بین برود. این کار احتیاج به ورود دانش دارد.
وی اضافه کرد: توجه به امنیت غذایی در کشور ضروریست چون بی توجهی به آن سبب بروز سرطان ها و بیماری های مختلف در کشور شده است.
به گفته رئیس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری، تکمیل زنجیره علمی حوزه های فناورانه باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد. مثلا در زمینه امنیت غذایی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به تکمیل این زنجیره از بخش محیط زیست تا کشاورزی توجه کرده است. یعنی یک زنجیره کامل از بازیگران زیست بوم.
آقامحمدی با اشاره به این که سند نهایی زنجیره کردن صنایع در کشور مورد توجه قرار گرفته است، اظهار داشت: برای این کار ۱۵ جلسه با وزارت صنعت معدن و تجارت برگزار شده است تا زنجیره همه صنایع را ایجاد نماییم.
رئیس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری در ادامه بیان نمود: برای توسعه صنایع در کشور احتیاج به ورود دانش و فناوری داریم و حرکت امروز یک کار بنیادی و اساسی در حوزه امنیت عذایی و زیست فناوری است. باید شرایط را برای ورود این محصولات به بازار فراهم نماییم.

منبع: