توسعه تولید آبزیان و رشد گیاهان در مناطق شور و بیابانی

نیوزتل: معاونت علمی و فناوری اعلام نمود که پروژه های در رابطه با تولید آبزیان و رشد گیاهان در مناطق شور در حال اجراست.

به گزارش نیوزتل به نقل از معاونت علمی و فناوری، بیابان زدایی به روشی اقتصادی و تبدیل این مناطق به محلی برای تولید آبزیان و تکثیر گیاهان همچون برنامه های معاونت علمی و فناوری است.
تولید آبزیان و تکثیر گیاهان و درختان مقاوم به آب وخاک شور برنامه ای است که کارگروه تخصصی آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای مناطق بیابانی در نظر گرفته است. طرحی که کمک می نماید تا از ظرفیت ناشناخته این مناطق برای توسعه کشور و رونق اقتصادی این مناطق بهره ببریم.
توسعه فناوری های شورورزی طرحی است که مقرر است به اجرائی شدن این هدف کمک نماید. هم اکنون پایلوت تثبیت کانون های فوق بحرانی تولید گرد و غبار با بهره گیری از منابع زه آب دشت آزادگان در پایین دست حوزه کرخه در سطح ۵۰ هکتار در حال بهره برداری و توسعه انواع فناوری ها است.
در این پایلوت از زه آب های شور و بسیار شور پروژه های آبیاری و زهکشی دشت آزادگان علاوه بر تثبیت قسمتی از اراضی یکی از کانون های فوق بحرانی تولید گردوغبار، برای بیابان زدایی اقتصادی با مشارکت مردمی بوسیله تولید چوب، علوفه، مواد پروتئینی و آبزی پروری و سایر محصولات نیز دنبال می شود.
اجرای این طرح دستاوردهایی چون «تثبیت کانون های گردوغبار بعنوان معضل اصلی زیست محیطی منطقه»، «بهره گیری از آب های غیرمتعارف و زه آب های کشاورزی رهاشده در منطقه»، «بیابان زدایی اقتصادی با تولید آبزیان، درختان و گیاهان مقاوم به آب وخاک شور»، «ایجاد عرصه تحت کشت گیاهان و درختان شورزی» و «احداث استخر برای پرورش انواع آبزیان مقاوم به شوری» را به دنبال دارد.

منبع: