فضانورد زن رکورددار حضور در فضا به زمین بازمی گردد

به گزارش نیوزتل ناسا اطلاع داد که ˮکریستینا کخˮ( Christina Koch) فضانورد ˮایستگاه فضایی بین المللیˮ بعد از شکستن رکورد حضور یک زن در فضا(با یک پرواز)، به زمین بازمی گردد.
به گزارش نیوزتل به نقل از ایسنا، وی روز پنجشنبه بعد از گذراندن ۳۲۸ روز در فضا، به خانه بازمی گردد.
“کریستینا کخ” با استفاده از چتر نجات فضاپیمای “سایوز “(Soyuz MS-۱۳) در قزاقستان فرود خواهد آمد.
البته “کریستینا کخ” در راه بازگشت به زمین تنها نیست و مقرر است لوکا پارمیتانو”(Luca Parmitano) از آژانس فضایی اروپا و “الکساندر اسکوورتسوف”( Alexander Skvortsov) از آژانس فضایی روسیه هم وی را همراهی کنند.
این سه تن که ماموران مأموریت “اکسپدیشن ۶۱”(Expedition ۶۱) هستند، از سال میلادی گذشته مشغول انجام پروژه های تحقیقاتی مختلف در فضا هستند.
“کریستینا کخ” با حضور طولانی خود در فضا موفق شد رکورد حضور یک فضانورد زن در فضا با یک پرواز را به نام خود ثبت کند.
وی طی حضور موثر خود در فضا چند پیاده روی فضایی انجام داد و برای نخستین بار در تاریخ به همراه دوست و همکار خود “جسیکا میر”(Jessica Meir) نخستین پیاده روی فضایی کاملا زنانه را با موفقیت به سرانجام رساند.

این فضانورد آمریکایی در مصاحبه با شبکه “CBS” گفته بود که ثبت این رکورد یک افتخار بزرگ برای وی است.
با نگاهی به پیشینه علمی و کاری وی می توان دریافت که کریستینا کخ در جکسون ویل، کارولینای شمالی به دنیا آمده است، مدرک کارشناسی ارشد برق و فیزیک و مدرک کارشناسی ارشد برق از دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی را دارد. بعنوان مهندس برق با تمرکز بر طراحی ابزارهای فضایی در مرکز فضایی گادِرد ناسا در گرینبلت، مریلند و آزمایشگاه فیزیک کاربردی دانشگاه جان هاپکینز در لورل، کار می کرد. وی همینطور بعنوان پژوهشگر در چند برنامه تحقیقاتی در قطب جنوب فعالیت داشته است. کریستینا کخ در سال ۲۰۱۳ توسط ناسا بعنوان فضانورد انتخاب گردید.
گفتنی است “کریستینا کخ” از افراد کاندیدی است که شاید در پروژه “آرتمیس” به نخستین زن تاریخ تبدیل گردد که روی ماه قدم می گذارد.