ماموریت اولین ماه نورد رباتیک ناسا لغو شد

نیوزتل: ناسا در اقدامی عجیب، ماموریت تنها ماه نورد رباتیک خود که به منظور بررسی به سطح آن فرستاده شده بود، لغو نمود.
به گزارش نیوزتل به نقل از ایسنا و به نقل از فیز، در دسامبر سال ۲۰۱۷، ترامپ، رسما به ناسا اعلام نمود که بر تلاش های خود برای بازگرداندن انسان به ماه تمرکز کند تا پایه ای برای مأموریت احتمالی به مریخ باشد.
دانشمندان حاضر در ماموریت “اکتشاف منابع” (RP)، ماه نورد رباتیکی که به مدت یک دهه، برای کشف یک منطقه قطبی از ماه، در حال توسعه بود، حیرت خویش را از این تصمیم بیان نمودند.
در نامه ای که در تاریخ ۲۶ آوریل سال جاری توسط “گروه تجزیه و تحلیل اکتشاف قمری” (LEAG) انتشار یافت، آمده است: ما اکنون می دانیم که ماموریت RP در تاریخ ۲۳ آوریل سال ۲۰۱۸ لغو شد و خواسته شده که این پروژه، تا آخر ماه مه متوقف شود. جامعه ما، به این اقدام، با دیده شک و ناامیدی نگاه می کند. به خصوص که سیاست فضایی ترامپ، ناظر رفتن ناسا به سطح ماه است.
این ماه نورد، تنها وسیله ای است که با هدف اکتشاف منطقه قطبی ماه در حال ساخت بود و انتظار می رفت که بررسی های طراحی آن در سال آینده پیش از طریق اندازی در سال ۲۰۲۲ صورت گیرد.
این ماموریت، اولین فرود قمری آمریکا از زمان ماموریت “آپولو ۱۷” (Apollo 17) در سال ۱۹۷۲ و اولین ماه نورد رباتیک آمریکا در سطح ماه بوده است.
قرار بود این ماموریت، اولین ماموریت کاوش سطح ماه برای جستجوی ترکیبات سبک مانند هیدروژن، اکسیژن و آب باشد.
ناسا در بیانیه آنلاین خود اظهار داشت: بعضی از ابزار RP، در ماموریت های آینده به کار خواهند رفت و ناسا، راهبردی برای تحقق اهداف اکتشافی قمری این آژانس ابداع خواهد نمود و همچنین، مطابق با این راهبرد، مجموعه ای از ماموریت های رباتیک را در سطح ماه، برنامه ریزی می کند.
این بیانیه، به صورت خاص به هیچ برنامه ای برای لغو ماموریت اشاره نکرد اما ادعا کرد که ناسا، به دنبال یافتن راهبردی برای تکامل فضاپیماهای بزرگتر خود برای قابلیت فرود احتمالی انسان است تا افراد را برای اکتشافات طولانی مدت به ماه بازگرداند. برپایه این بیانیه، ابزار انتخاب شده از این ماموریت، در ماه فرود خواهند آمد.
“جیم بریدنستاین”(Jim Bridenstine) که این هفته بعنوان مسئول جدید ناسا انتخاب شد، اصرار دارد که آژانس فضایی آمریکا، به انجام اکتشاف قمری متعهد است.

او در توئیتر خود بیان کرد: ابزارهای استفاده شده در این ماموریت، در ماموریت های گسترده سطح ماه به کار خواهند رفت و در این ماموریت ها، فضاپیماها، علم، اکتشاف، کاشفان و شرکای تجاری بیشتری حضور خواهند داشت.