یک مقام مسول وزارت علوم خبر داد؛ تدوین بخشنامه کانون های دانایی ذیل پارک های علم و فناوری

به گزارش نیوزتل، مدیرکل دفتر سیاست گذاری امور فناوری وزارت علوم از تدوین آئین نامه کانون های دانایی ذیل پارک های علم و فناوری اطلاع داد.

به گزارش نیوزتل به نقل از وزارت علوم، امید رضایی فر در مورد فناورانه اندیشیدن و نیاز به آموزش این مهارت ها از دوران مدرسه و سنین پایین اظهار داشت: یکی از بزرگ ترین چالش های ما این است که داشتن تفکر فناورانه و نوآورانه نیاز به رشد و پرورش جدی دارد که گاهی افراد بنا بر سیر زمانی و تجربی و فضایی که در آن قرار می گیرند می توانند از این منظر هم پرورش پیدا کنند. پس حتما برای فناورانه اندیشیدن، نیاز به محیط کارآمد و فعال ساز هست، ضمن این که آموزش ها و راهبری ها و مسائل ویژه ای از این دست مورد نیاز است.
مدیرکل دفتر سیاست گذاری امور فناوری وزارت علوم اشاره کرد: هم از بعد نوآوری، هم از بعد فناوری و هم از نظر فرآیندهای مشارکتی اساسا نیاز داریم که از سنین از پایین مهارت در دانش آموزان و بعد در دانشجویان شکل بگیرد. یکی از موضوعات جدی مورد نیاز ما تغییرات ساختاری در نظامات تعلیم و تربیت است که در سه گانه نوآوری، فناوری و مشارکت باید رخ دهد.
رضایی فر اظهار داشت: کشورهای توسعه یافته بزرگترین برداشت و سرمایه گذاری خودرا در همین ساختار و در سنین پایین متمرکز کرده اند. انتظارات ما از سنین مختلف متفاوت می باشد، ولی وجود این دیدگاه منتهی به تولد جامعه فناور جوانتر می شود.
وی در مورد بورسیه رشته های فناوری و کارآفرینی عنوان کرد: بورس هایی وجود دارد، ولی آن چه به آن تاکید داریم این است که بورس ها و حمایت ها باید در همه حوزه ها و رشته ها رسوخ کند.. البته شاید در یک رویکرد تخصصی نیاز داشته باشیم، بورس های مشخصی اعطا شود، اما مهم تر این است که فناوری و نوآوری در همه حوزه ها وارد شود که از بورس هم مهم تر است. این نوع نگاه برگ برنده ای برای توسعه فناوری خواهد بود.
مدیرکل دفتر سیاست گذاری امور فناوری وزارت علوم اشاره کرد: قسمتی از شاخه های فناوری وجود دارد که لازم است با اعطای بورس های داخلی و خارجی نسبت به آنها کسب تخصص نماییم. این مجموعه ها از جانب سازمان امور دانشجویان احصا شده و افرادی که علاقمند باشند را بورس می کنند و به خارج از کشور می فرستند.
رضایی فر در مورد فناوری های نرم و سیاست گذاری دراین زمینه ها اظهار داشت: مهم ترین کاری که دراین زمینه داشتیم دبیرخانه علوم انسانی و اجتماعی است که در پارک قم راه اندازی کرده ایم. ضمن این که ما در عرصه فناوری های نرم، پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی را داریم.
وی افزود: بخشنامه ای برای کانون های دانایی ذیل پارک های علم و فناوری آماده و نهایی می نماییم که بتواند سبب زمینه سازی و گفتمان و پیوست هایی شود که برای انواع فناوری های شناختی و نرم مورد نیاز است.
مدیرکل دفتر سیاست گذاری امور فناوری وزارت علوم در ادامه در مورد اتاق های فکر و آخرین کارهای آن اظهار داشت: دور دوم کارکرد اتاق های فکر نیز شروع شده و تقریباً چندماهی است که جلسات دور دوم آن با اعضای جدید برگزار می گردد و خروجی های خوبی هم داشته است.
رضایی فر اشاره کرد: اتاق فکر ساختار غیرموظفی دارد و گاهی برمبنای دستورات یا سفارشات یا کارهایی که از طرف معاونت ها یا مراکز مختلف مطرح می شود، برای نظرسنجی یا احصای نظرات خبرگان این اتاق های فکر وارد عمل می شود به عنوان نمونه در مورد بیشتر بخشنامه هایی که وزارت علوم می خواهد نهایی کند، پیشنهادات جدی از اتاق های فکر مطرح است. همین طور برای ایجاد مسیرهای تسهیل گری یا ظرفیت سازی جدید، از سمت اتاق های فکر پیشنهادات خوبی داشته ایم که سبب تکمیل و چکش کاری موضوع شده و به برنامه های اجرائی تبدیل گشته است. اتاق های فکر شاید رویکرد چندان خبری ندارد، اما کارکرد آنها به عنوان نظرات خبرگانی در بدنه وزارتخانه استفاده می شود.
وی با اعلان اینکه اتاق های فکر آمادگی دارند تا برای سایر دستگاه های اجرائی نیز در صورت اعلام نیاز فعالیت داشته باشند، اظهار داشت: بطورمثال اگر مقرر است بخشنامه ای نوشته شود، اتاق های فکر می توانند پیشنهادات و اصلاحاتی را نسبت به موضوع مطرح شده اعلام کنند.
به گفته مدیرکل دفتر سیاست گذاری امور فناوری وزارت علوم؛ در این اتاق های فکر بطور معمول اساتید و خبرگان حوزه های مختلف کاری از وزارت علوم و سایر دستگاه های اجرائی گرد هم جمع می شوند. حتی بخش خصوصی نیز در این اتاق ها حضور دارند.
او در همین رابطه توضیح داد: در ساختار جدید تعداد اتاق های فکر به حدود ۲۰ اتاق رسیده است. اتاق های فکر پیشنهاداتی پیش دستانه نیز دارند و از آنجا که کارکرد آنها در وزارتخانه است بوسیله معاونت ها و مراکز مرتبط پیشنهادات خودرا منعکس می کنند و گاهی از این پیشنهادات استفاده هم شده است. ماهیت اتاق ها نیازمند زیرساخت های حمایتی بیشتر و اجرائی تکمیلی تر هستند تا قوت و سازمان یافتگی بیشتری پیدا کنند.

منبع: