تحقیقات جدید نشان می دهد کاهش خطر مبتلاشدن به آلزایمر با تزریق واکسن های رایج

نیوزتل: واکسن های معمول خطر آلزایمر را در افراد بالای ۶۵ سال تا ۳۰ درصد کم می کنند.
به گزارش نیوزتل به نقل از ایسنا و به نقل از نیواطلس، تحقیقات جدید نشان داده است که افراد بالای ۶۵ سال که واکسن های روتین دریافت کرده اند به میزان قابل توجهی کمتر به بیماری آلزایمر مبتلا می شوند. این مطالعه بر اهمیت واکسیناسیون نه فقط در محافظت در مقابل بیماریهای عفونی بلکه در ارائه درجه ای از محافظت در مقابل زوال عقل تاکید می کند.
برای بیشتر افراد، واکسیناسیون قسمتی از فرآیندهای بهداشتی دوران کودکی است که برای صیانت از کودکان و جامعه ای که قسمتی از آن هستند در مقابل بیماریهای عفونی جدی به انجام می رسد. برای افرادی که در آخر دیگر طیف حیات قرار دارند، واکسن های دیگر به همین دلیلهای مهم در نظر گرفته می شوند.
واکسن هایی که بطور معمول در دوران کودکی تجویز می شوند شامل واکسن هایی هستند که در مقابل کزاز، دیفتری، سیاه سرفه و عفونت پنوموکوک ایمنی ایجاد می کنند. واکسن های کزاز و دیفتری در یک واکسن قرار می گیرند که ممکنست شامل واکسن سیاه سرفه (Td/Tdap) نیز باشد. واکسن پنوموکوک (PCV) برای کودکان زیر پنج سال و بزرگسالان ۶۵ سال و بالاتر سفارش می شود. به افراد بالای ۵۰ سال در ایالات متحده و بالای ۷۰ سال در استرالیا و بریتانیا سفارش می شود که واکسن زونا یا هرپس زوستر (HZ) را نیز دریافت نمایند.
باتوجه به جمع آوری شواهدی در خصوص این که واکسیناسیون بزرگسالان ممکنست خطر مبتلاشدن به بیماری آلزایمر (AD) و زوال عقل را کم کند، پژوهشگران دانشگاه بهداشت تگزاس در هیوستون مطالعه ای را برای مقایسه خطر مبتلاشدن به آلزایمر در بزرگسالان با واکسیناسیون قبلی و بدون آن انجام دادند.
پژوهشگران بتازگی کشف کرده بودند که افرادی که دستکم یک واکسن آنفلوانزا دریافت کرده بودند در مقایسه با همتایان واکسینه نشده خود، ۴۰ درصد کمتر در معرض خطر مبتلاشدن به آلزایمر بودند.
پاول شولز (Paul Schulz)، نویسنده ی این مقاله می گوید: ما در تعجب بودیم که آیا یافته ی مربوط به واکسن آنفلوانزا مختص همین واکسن است یا خیر. این داده ها نشان داد که چندین واکسن بزرگسالان با کاهش خطر مبتلاشدن به آلزایمر مرتبط می باشد.
این مطالعه در مقیاس بزرگ شامل بیمارانی بود که طی دو سال پیش از شروع بررسی به زوال عقل مبتلا نبودند و در شروع دوره پیگیری هشت ساله دستکم ۶۵ سال داشتند. پژوهشگران دو گروه مشابه از بیماران را مقایسه کردند، یکی از گروه ها با واکسن های سیاه سرفه، پنوموکوک و هرپس زوستر واکسینه شده بود و گروه دیگر واکسینه نشده بود.
آنها با کنترل تعدادی از شرایط اجتماعی و جمعیت شناختی دریافتند که کاهش قابل توجهی در آلزایمر در بیماران ۶۵ ساله و بالاتر که این واکسن ها را دریافت کرده بودند، وجود دارد.
پژوهشگران می گویند که این یافته ها اهمیت واکسیناسیون را نه فقط در محافظت در مقابل بیماریهای عفونی، بلکه در محافظت در مقابل بیماریهای عصبی نشان میدهد. بااینکه این مطالعه رابطه علّی بین واکسن ها و آلزایمر را نشان نمی دهد اما پژوهشگران فرضیه ای دارند که چرا واکسیناسیون ممکنست به محافظت در مقابل این بیماری کمک نماید.
آورام بوخبایندر (Avram Bukhbinder)، یکی از نویسندگان این مطالعه می گوید: ما فرض می نماییم که کاهش خطر مبتلاشدن به بیماری آلزایمر در رابطه با واکسن ها به احتمال زیاد به سبب تلفیقی از مکانیسم ها است. واکسن ها می توانند نحوه ی واکنش سیستم ایمنی بدن به تجمع پروتئین های سمی را که منجر به ایجاد بیماری آلزایمر می شود، تغییر دهند. برای مثال واکسن ها موجب افزایش کارایی سلول های ایمنی در پاکسازی پروتئین های سمی یا تقویت پاسخ ایمنی به این پروتئین ها می شوند. در نتیجه لطمه جانبی به سلول های مغز سالم مجاور کاهش پیدا می کند. البته، این واکسن ها در مقابل عفونت هایی مانند زونا که می تواند منجر به التهاب عصبی شود نیز محافظت ایجاد می کنند.
این مطالعه در مجله Alzheimer’s Disease انتشار یافته است.

منبع: