هشدار اسپیس ایکس؛ بقایای حاصل از انفجار موشک استارشیپ را دور نیندازید!

نیوزتل: بعد از آنکه بلندترین موشک جهان بعد از برخاستن در هوا منفجر شد، بقایای آن به تعدادی از نواحی پرتاب شد. حالا شرکت اسپیس ایکس اعلام نموده اگر فکر می کنید که تکه ای از زباله ها را شناسایی کرده اید، لطفاً اهتمام نکنید زباله ها را مدیریت یا بازیابی کنید؛ در عوض، لطفاً با خط تلفن ویژه بخش زباله شرکت اسپیس ایکس تماس بگیرید.

به گزارش نیوزتل به نقل از ایسنا و به نقل از اسپیس، موشک استارشیپ شرکت اسپیس ایکس بعد از مدت ها انتظار سرانجام به مدار پرتاب شد، اما تنها بعد از چند دقیقه از برخاستن در هوا منفجر شد.

روز پنجشنبه ۳۱ فروردین موشک استارشیپ از تاسیسات استاربیس در نزدیکی بوکا چیکا در جنوب تگزاس با موفقیت پرتاب شد، اما دو مرحله موشک با موفقیت از یکدیگر جدا نشدند و کمی بعد از آن هر دوی آنها در هوا منفجر شدند. این اولین پرواز برای استارشیپ بود که اسپیس ایکس اهتمام داشت از آن برای ارسال انسان و محموله ها به ماه، مریخ و فراتر از آن استفاده نماید.

موشک استارشیپ از یک پیشران غول پیکر مرحله اول به نام سوپرهوی (Super Heavy) و یک فضاپیمای فوقانی ۱۶۵ فوتی (۵۰ متری) به نام استارشیپ تشکیل شده بود. هر دوی این وسایل نقلیه به شکلی طراحی شده بودند که کاملاً قابل استفاده مجدد باشند و هر دو از موتورهای نسل بعدی رپتور اسپیس ایکس نیرو می گرفتند که ۳۳ مورد از آنها در سوپر هوی و شش مورد در استارشیپ نصب شده بود. قدرت رانش ۳۳ موتور این فضاپیما، تقریباً دو برابر بیش از راکت های فضایی دیگر بود. فضاپیمای استارشیپ حدود ۱۲۰ متر ارتفاع دارد که ۱۰ متر بلندتر از فضاپیمای «سترن ۵» است که انسان را به ماه برد و این استارشیپ را به بلندترین موشک تا کنون تبدیل می کرد.

اسپیس ایکس روز ۱۷ آوریل کوشش کرد این ماموریت را پرتاب کند، اما به سبب بروز مشکلی در سیستم فشار مرحله اول استارشیپ که یک تقویت کننده بزرگ موسوم به «سوپر هوی» است، این آزمایش کنسل شد.

قرار بود سوپر هوی حدود هشت دقیقه بعد از بلند شدن، در خلیج مکزیک فرود بیاید و در همین حال، فضاپیمای مرحله فوقانی استارشیپ حدود ۹۰ دقیقه بعد از پرتاب، در اقیانوس آرام فرود داشته باشد. هر دو قطعه بالابرنده این موشک کمی بعد از برخاستن از زمین در هوا چرخیدند و سپس در ابری از آتش بر فراز اقیانوس فرو رفتند. هزاران نفر در اطراف تأسیسات پرتاب ایستاده بودند و تماشا می کردند که موتور قدرتمند «استارشیپ ۳۳» مشتعل می شود.

اسپیس ایکس در رشته توییتی نوشته است: موفقیت از آن چه که آموخته ایم می آید. آزمایش امروز به ما کمک می نماید تا قابل اطمینان بودن استارشیپ را بهبود بخشیم. تیم استارشیپ به بررسی داده ها می پردازند و برای انجام آزمایش های بعدی آماده می شوند. قبل از انجام آزمایش ایلان ماسک اذعان داشت که اگر لحظه ی پرتاب با موفقیت طی شود این آزمایش موفقیت آمیز خواهد بود.

چند روز بعد از انفجار نیز شرکت اسپیس ایکس ادعا کرد که موشک ۳ میلیارد دلاری استارشیپ را عمدا منفجر کرده است، چونکه در جریان پرتاب ناموفق آن در تگزاس از کنترل خارج شده است. شرکت فضایی اسپیس ایکس ادعا می کند که ماشه انفجار بلندترین موشک جهان را که روز پنجشنبه در دومین تلاش خود برای به مدار زمین رسیدن ناکام ماند، کشیده است.

با این که نتیجه این پرتاب ایده آل نبود، اما ایلان ماسک، ناسا و تیم عملیات اسپیس ایکس درحال جشن گرفتن موفقیتِ جدا شدن استارشیپ از زمین و پرتاب آن بودند، چونکه از ابتدا نیز هدف اصلی این بود که استارشیپ را از سکوی پرتاب بلند کنند.

شرکت اسپیس ایکس از افرادی که بقایای حاصل از انفجار این موشک را پیدا کرده اند، خواسته تا زباله های حاصل از پرواز آزمایشی استارشیپ را گزارش کنند.

در اطلاعیه اسپیس ایکس آمده است: اگر فکر می کنید که تکه ای از زباله ها را شناسایی کرده اید، لطفاً اهتمام نکنید مستقیما زباله ها را مدیریت یا بازیابی کنید. در عوض، لطفاً با خط تلفن ویژه بخش زباله شرکت اسپیس ایکس تماس بگیرید.

مقامات محلی آن ناحیه، دستور بستن موقت جاده ها و سواحل را برای مساعدت با تلاش ها برای پاکسازی آن ناحیه صادر کردند.

جو تگتمایر (Joe Tegtmeyer) حدود ۹ ساعت بعد از پرتاب استارشیپ، عکسهایی از خود که حدودا نیمی از یکی از ۱۸۰۰۰ کاشی محافظ حرارتی شش ضلعی را که یک طرف استارشیپ را پوشانده بود، نگه داشته است، منتشر نمود.

اگر مرحله جداسازی شکست نمی خورد، استارشیپ احیانا از کاشی و سایر موارد مشابه آن برای محافظت در مقابل گرمای شدید ورود مجدد استفاده می کرد، برای اینکه در جو زمین در بالای اقیانوس آرام در سواحل هاوایی سقوط می کرد.
تگتمایر با انتشار این تصویر نوشت: ببینید چه چیزی پیدا کردم.

وی که خودرا به عنوان مشتاق همه چیزهای در رابطه با فضا، توصیف می کند، نوشت: مطمئن نیستم چه زمانی این قطعه از فضاپیما جدا شده است، اما گمان می کنم که در چند روز آینده تعداد بیشتری از این بقایا به ساحل خواهد رفت.

تگتمایر اشاره کرد: به قوانین مربوط به یافته خود احترام می گذارد. من با اسپیس ایکس در تماس هستم و موقعیت جغرافیایی جایی که آنرا پیدا کردم را ارائه کردم. «آن ها پاسخ دادند و از من برای ارائه اطلاعات تشکر کردند.

البته تگتمایر تنها کسی نبود که یک قطعه احتمالی از استارشیپ را پیدا کرد. تصاویر به اشتراک گذاشته شده در رسانه های اجتماعی نشان میدهد که حداقل یک نفر دیگر با قطعه کوچک تری از کاشی های سرامیکی سیاه و سفید روبرو شده است.

اسپیس ایکس در مورد کوشش برای بازیابی مستقیم زباله های استارشیپ هشدار داده و از آنها خواسته است بوسیله تلفن (SpaceX Debris Hotline) یا ایمیل، با این شرکت در تماس باشند. به این ترتیب، تمام زباله های استارشیپ در مالکیت اسپیس ایکس باقی می ماند، حتی اگر در املاک خصوصی یا در خلیج مکزیک پیدا شوند.

منبع: