به گزارش نیوزتل، نمایندگان شرکت ژاپنی «آی اسپیس» اعلام نمودند که فرودگر قمری خصوصی این کشور، خویش را به ماه رسانده است.
به گزارش نیوزتل به نقل از ایسنا و به نقل از اسپیس، فرودگر قمری ژاپن موسوم به «هاکوتو-آر»(Hakuto-R)، اواخر شب ۲۰ مارس به مدار ماه وارد شد و نقطه عطف بزرگی را برای شرکت ژاپنی «آی اسپیس»(Ispace) رقم زد که برنامه های بزرگی را برای فضای زمین-ماه دارد.
نمایندگان آی اسپیس نوشتند: قرار دادن موفقیت آمیز فرودگر در مدار ماه، گام مهمی در راستای ایجاد سرویس حمل و نقل محموله محسوب می شود، برای اینکه نشان میدهد که آی اسپیس قادر می باشد محموله های مشتریان را به مدار ماه منتقل کند. ماموریت های فضایی آینده شامل استقرار ماهواره ها در مدار ماه خواهند بود.
هاکوتو-آر در ۱۱ دسامبر ۲۰۲۲ بر فراز موشک «فالکون۹»(Falcon 9) شرکت «اسپیس ایکس»(SpaceX) پرتاب شد و یک پرواز آزمایشی را شروع کرد که آی اسپیس آنرا «ماموریت۱»(Mission 1) می نامد. سپس فرودگر، یک راه طولانی را به سمت ماه طی کرد و سرانجام بعد از روشن شدن موتور خود به آنجا رسید. نمایندگان آی اسپیس در ادامه نوشتند: بعد از روشن شدن کنترل شده موتور فرودگر که چند دقیقه طول کشید، مانور با موفقیت به انتها رسید.
با این وجود، ماموریت هاکوتو-آر هنوز انجام نشده است. اگر همه چیز طبق برنامه جلو برود، فرودگر در اواخر ماه آتی تلاش خواهدنمود تا سطح ماه را لمس کند. آی اسپیس هنوز تاریخ دقیقی را برای این آزمایش برجسته اعلام نکرده است.
این ماموریت در حقیقت یک نقطه عطف خواهد بود، برای اینکه هیچ فضاپیمای خصوصی دیگری تا حالا به نرمی روی ماه فرود نیامده است. تنها کاوشگرهایی که تا به امروز به این شاهکار دست یافته اند، توسط آژانس های فضایی ملی آمریکا، اتحاد جماهیر شوروی و چین پرتاب شده اند. اگر هاکوتو-آر بتواند این فرود را انجام دهد، مریخ نورد کوچکی به نام «راشد»(Rashid) را برای «آژانس فضایی امارات متحده عربی»(UAESA) مستقر خواهدنمود.
اگر همه چیز طبق برنامه جلو برود، ماموریت۱ بصورت متوالی با دو پرواز رباتیک دیگر به سطح ماه دنبال خواهد شد. «ماموریت۲» و «ماموریت۳» به ترتیب در سالهای ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ پرتاب می شوند. نمایندگان آی اسپیس گفته اند که فرودگر ماموریت۳، محموله هایی را به سطح زمین خواهد آورد و همچنین، دو ماهواره ارتباطی را در مدار ماه مستقر خواهدنمود.
با موفقیت هاکوتو-آر، حالا دو فضاپیمای خصوصی وجود دارند که به دور ماه می چرخند. فضاپیمای دیگر که «کپستون»(CAPSTONE) نام دارد، یک مکعب کوچک است که توسط شرکت «ادونسد اسپیس»(Advanced Space) مستقر در کلرادو برای ناسا مدیریت می شود.

منبع: