به گزارش نیوزتل، تحقیقات محققان بریتانیایی نشان داده است تفاله های قهوه مصرف شده، سرشار از روغن ها و مواد مغذی هستند که میتوان از آنها برای رشد ریزجلبک ها برای تولید بیودیزل استفاده نمود.
به گزارش نیوزتل به نقل از ایسنا و به نقل از اس اف، راه های زیادی برای لذت بردن از قهوه وجود دارد و می توانید با نوشیدن اسپرسو، آمریکانو یا ماکیاتو یا انتخابهای بی شمار دیگری از خوردن قهوه لذت ببرید. برای بسیاری تهیه و صرف قهوه یک آیین است اما برای دیگران، فقط یک عادت. فرقی نمی کند کورتادو باشد یا دبل اسپرسو، هر فنجان قهوه تفاله تولید می کند. تفاله قهوه، پسماند قهوه بعد از دم کردن آن در آخرین مرحله آماده سازی قهوه است. باآنکه معمولاً تفاله ها دور ریخته می شوند، اما این نوع تفاله قهوه حاوی عناصر غذایی ارزشمندی هستند. محققان “دانشگاه آستون” در بریتانیا تصمیم گرفتند با دادن تفاله های قهوه به ریزجلبک ها، از آنها برای تولید بیودیزل استفاده نمایند.
زیست دیزل یا بیودیزل یا بیوگازوئیل(Biodiesel)، یک نوع سوخت غیر سمی، ایمن، تجدیدپذیر و تجزیه پذیر است که از منابع طبیعی نظیر روغن های گیاهی، روغن پسماند غذایی، چربی حیوانات و جلبک ها بدست می آید. این سوخت را میتوان با گازوئیل مخلوط و در خودرو های گازوئیل سوز به کار برد.

چرا تفاله قهوه برای تولید بیودیزل مناسب است؟

دکتر ” دکتر وسنا ناجدانوویچ”(Vesna Najdanovic) محقق مطالعه اظهار داشت: تفاله قهوه استفاده شده حاوی مواد مغذی ارزشمندی برای پرورش ریزجلبک ها است. در واقع، آنها سرشار از روغن هایی هستند که ماده مغذی اصلی جلبک ها و همینطور بیودیزل هستند. تفاله های قهوه بین ۱۰ تا ۱۵ درصد روغن دارند. در مطالعه قبلی که به بررسی راه های تولید بیودیزل از آن پرداخته بودیم، پتانسیل آنرا درک کرده بودیم. تفاله قهوه استفاده شده همچنان حاوی آنتی اکسیدان ها و پروتئین ها است و اینها هم مواد مغذی هستند که به شکوفایی ارگانیسم ها کمک می نماید.
ناجدانوویچ و همکارش دکتر”جیاوی وانگ”(Jiawei Wang) که یک مهندس شیمی بود، بعنوان بخشی از یک پروژه بین المللی که توسط صندوق تحقیقات چالش های جهانی که توسط تحقیقات و نوآوری بریتانیا حمایت مالی می شد، در دانشگاه استون بر روی این مورد کار کردند.
این روزها بیودیزل بیشتر از محصولات کشاورزی تأمین می شود. درختان نخل بخصوص برای تولید روغن نخل(که در صنایع غذایی و تولید گازوئیل ارگانیک استفاده می شود) قطع می شوند. منابع دیگر روغن سویا و آفتابگردان هستند. این اقدامات سبب تخریب مناطق وسیعی در جنوب شرقی آسیا می شود و مسئول انتشار هزاران تن گازهای گلخانه ای در سال است. یکی از راهکارهای جایگزین، کشت ریزجلبک ها است.
نمونه ای از ریزجلبک های کشت شده توسط محققان دانشگاه آستون

منبع: