پهپاد نظامی آمریکا بعد از ۹۰۸ روز پرواز فرود آمد

به گزارش نیوزتل، پهپاد نظامی ارتش آمریکا معروف به X-۳۷B بعد از گذراندن ۹۰۸ روز در فضا و ثبت یک رکورد جدید به سلامت فرود آمد و الان با احتساب پروازهای گذشته ۳۷۷۴ روز را در فضا گذرانده و بیشتر از دو میلیارد کیلومتر را طی کرده است.
به گزارش نیوزتل به نقل از ایسنا و به نقل از آی ای، پهپاد نظامی X-۳۷B بعد از رکوردشکنی ۹۰۸ روزه در مدار زمین در ششمین ماموریت خود در مرکز فضایی کِنِدی ناسا فرود آمد.
بر اساس گزارش رسانه ها، شاتل فضایی کوچک X-۳۷B با انرژی خورشیدی که آزمایش های علمی انجام می دهد، رکورد ماموریت قبلی خودرا که ۷۸۰ روز طول کشیده بود، شکست.
جیم چیلتون معاون ارشد شرکت بوئینگ که توسعه دهنده این پهپاد است، می گوید: از نخستین پرتاب X-۳۷B در سال ۲۰۱۰، این شاتل فضایی درحال رکوردشکنی بوده و توانایی بی رقیبی را برای آزمایش سریع و ادغام فناوری های فضایی جدید به کشور ما ارائه کرده است.
این هواپیمای بدون سرنشین و قابل استفاده مجدد که دفتر قابلیت های سریع نیروی هوایی و نیروی فضایی ایالات متحده بطور مشترک آنرا اداره می کنند، توسط موشک “اطلس ۵” در تاریخ ۱۷ می ۲۰۲۰ در مدار قرار گرفت.
این فضاپیما برای نخستین بار میزبان یک ماژول خدماتی بود که شامل آزمایشاتی برای لابراتوار تحقیقات دریایی، آکادمی نیروی هوایی ایالات متحده و سایر موسسات بود.

انجام آزمایش ها در فضا
ماهواره FalconSat-۸ که با همکاری لابراتوار تحقیقاتی نیروی هوایی آمریکا تولید شده است، یکی از آزمایش هایی بود که X-۳۷B با خود حمل می کرد. این پروژه برای گرفتن نور خورشید و تبدیل آن به انرژی الکتریکی جریان مستقیم طراحی شده است و بعد از استقرار در مدار در اکتبر ۲۰۲۱ همچنان در مدار زمین فعال است.
همین طور “آزمایش قرار گرفتن در معرض مواد و نوآوری فناوری در فضا”(METIS-۲) یکی از پروژه های ناسا روی این پهپاد بود که دانشمندان از داده های حاصل از آن برای درک چگونگی تأثیر محیط فضا بر انواع مختلف مواد استفاده می کنند.
یکی دیگر از این آزمایش ها هم بررسی تأثیر قرار گرفتن طولانی مدت در معرض فضا بر دانه های خوراکی بود.
راز ۱۰ ساله
پهپاد نظامی X-۳۷B به مدت ۱۰ سال توسط نیروی هوایی آمریکا مخفی نگه داشته شده بود، اما نیروی فضایی حالا با افتخار آنرا به نمایش می گذارد.
این فضاپیما نسخه ای از پهپاد X-۳۷A است که ناسا در اواخر دهه ۱۹۹۰ برای پرتاب از شاتل فضایی ایجاد کرد.
از زمان پرواز افتتاحیه این هواپیما در سال ۲۰۱۰، دو فضاپیمای X-۳۷B تولید شده است که در ابتدا برای ماموریت های ۲۷۰ روزه در نظر گرفته شده بودند.
ژنرال چنس سالتزمن، رئیس عملیات فضایی آمریکا می گوید: این ماموریت تمرکز نیروی فضایی بر همکاری در اکتشاف فضایی و گسترش دسترسی کم هزینه به فضا برای شرکای ما در داخل و خارج از نیروی هوایی را برجسته می کند.
همانطور که اشاره شد پهپاد X-۳۷B تا حالا ۳۷۷۴ روز را در فضا گذرانده و در طول این مدت بیش از دو میلیارد کیلومتر مسیر پیموده است.

منبع: