به گزارش نیوزتل، یک مهندس هوافضا پروژه ای را برای حضور زنان در فضا شروع کرده است که طراحی و تهیه لباس های فضایی ویژه زنان را هم شامل می شود.
به گزارش نیوزتل به نقل از ایسنا و به نقل از اسپیس، آموزگار هنر کلاس دوازدهم “سابرینا تامپسون”(Sabrina Thompson) به او اظهار داشت که یک مهندس عالی خواهد شد اما زمانی که یک آموزگار مرد فیزیک به تامپسون سفارش کرد که به علت جنسیتش به دانشگاه نرود، این نظر کوته فکرانه، او را به سفری سوق داد که در نهایت به ناسا ختم شد.
تامپسون در مصاحبه با اسپیس اظهار داشت: من تصمیم گرفتم که در رشته مهندسی تحصیل کنم تا ثابت کنم این مرد اشتباه می کند. کسی نمی تواند به من بگوید که نمی توانم این کار را انجام دهم چون این من هستم. راستش را بخواهید، این چیزی است که من نمی خواهم دخترهای دیگر تجربه کنند.
پس از گذشت دو دهه و گرفتن سه مدرک دانشگاهی، تامپسون که امروز مهندس هوافضا در “مرکز پروازهای فضایی گادرد”(GSFC) ناسا در مریلند است، پروژه لباس فضایی را شروع کرده است. هدف او، هم الهام بخشیدن به دختران جوان و هم آمیختن علایق دیرینه اش در مد، فیزیک و فضا است.
سرمایه گذاری در مد فضایی که شاخه ای از پروژه او به حساب می آید، “کلوب دختر در فضا”(Girl in Space Club) که هدف آن، ایجاد فضا برای زنان از راه مد و کارگاه ها است و اولین رمان علمی-تخیلی جوانان به نام “دختر در فضا: مسیر”(Girl In Space: The Path) را شامل می شود.

لباس پرواز برای افراد نسل هزاره مانند تامپسون، به لباس های نارنجی برمی گردد که فضانوردان ناسا در شاتل فضایی هنگام پرتاب و فرود استفاده می کردند.
اما یک تفاوت اساسی وجود دارد. برخلاف لباس های فضایی معروف به “Launch Entry Suit” دهه ۱۹۸۰، لباس “Advanced Crew Escape Suit” دهه ۱۹۹۰ یا فناوری نظامی آمریکا در دهه ۱۹۶۰ که این لباس ها برپایه آن ساخته شده بودند، این طراحی جدید، بدن هایی را در نظر می گیرد که مردانه نیستند. لازم به ذکر است که طراحی یک لباس فضایی زنانه، به آناتومی اشاره دارد و لزوما جنسیت مهم نیست.
سابرینا تامپسون در نمونه اولیه لباس فضایی زنانه