طی پنجمین ماموریت بلو اوریجین ۶ توریست دیگر به فضا رفتند و برگشتند

نیوزتل: شرکت فضایی ˮبلو اوریجینˮ شش توریست فضایی دیگر(Blue Origin) را به فضا فرستاد و بعد از یک ماجراجویی حدودا ۱۱ دقیقه ای به زمین بازگرداند.
به گزارش نیوزتل به نقل از ایسنا، فضاپیمای زیرمداری “نیوشپرد”(New Shepard) شرکت “بلواوریجین” امروز در ساعت ۹: ۲۶ بامداد به وقت منطقه زمانی شرقی(۱۷: ۵۶ به وقت ایران) از پایگاه فضایی این شرکت در غرب تگزاس به فضا پرتاب شد.
“نیوشپرد” متشکل از یک موشک و یک کپسول فضایی است که هر دو آنها چندبار مصرف هستند. موشک آن بعد از پرتاب مشابه موشک های فالکون۹ شرکت اسپیس ایکس بعد از هفت دقیقه و ۲۵ ثانیه فرودی عمودی انجام داد و کپسول حامل فضانوردان با چتر نجات به زمین بازگشت.
مأموریت نیوشپرد به صورت کلی ۱۰ دقیقه و پنج ثانیه به طول انجامید و مسافران طی این پرواز برای چندین دقیقه بی وزنی را تجربه کردند و زمین را در تاریکی فضا مشاهده نمودند.
این مأموریت بیست و یکمین پرواز نیوشپرد تابحال بوده است و نام مأموریت نیز بر همین مبنا NS-۲۱ انتخاب شده است. بااینکه تابحال ۲۱ مأموریت به انجام رسیده اما تنها پنج مورد از آنها سرنشین دار بوده اند و این پرواز که پنجمین پرواز سرنشین دار بلواوریجین است به دنبال مأموریت های ماه ژوئیه، اکتبر و دسامبر سال ۲۰۲۱ و ۳۱ مارس سالجاری انجام شد.

مسافرین این پرواز “ایوان دیک”(Evan Dick)، “کاتیا اچازارتا”(Katya Echazarreta)، “همیش هاردینگ”(Hamish Harding)، “ویکتور کوریا هسپانها”(Victor Correa Hespanha)، “جیسون رابینسون”(Jaison Robinson) و “ویکتور وسکووو ویکتور”(Victor Vescovo Victor) هستند.
چندین نفر از مسافرین این مأموریت برای نخستین بار از فضا بازدید نمودند. بعنوان مثال، “اچازارتا” نخستین فرد مکزیکی تباری است که به فضا رفته است و “دیک” نخستین فردی است که برای بار دوم سوار بر موشک شرکت بلواوریجین به فضا پرواز کرد. او یکی از خدمه مأموریت NS-۱۹ بود که در روز ۱۱ دسامبر سال ۲۰۲۱ پرتاب شد.
بیشتر بخوانید؛
با مسافرین مأموریت بعدی “بلو اوریجین” آشنا شوید مأموریت “NS-۲۱” نخستین ماموریتی است که در آن هیچ فرد مشهوری حضور ندارد. “پیت دیویدسون”(Pete Davidson) کمدین آمریکایی و ستاره برنامه “Saturday Night Live ” قرار بود در آخرین مأموریت بلو اوریجین، به نام NS-۲۰ به فضا برود، اما به علت تغییر تاریخ پرتاب مأموریت، از انجام این سفر عقب نشینی کرد.
اچازارتا تحت حمایت سازمان غیرانتفاعی “فضا برای بشریت”(Space For Humanity) در این سفر حضور پیدا کرده است. “ویکتور کوریا هسپانها” نیز تحت حمایت آژانس فضایی “کریپتو اسپیس”(Crypto Space) در فهرست مسافرین قرار گرفت اما سایرین برای کسب این تجربه پول پرداخت کرده اند.
بلواوریجین در ابتدا قرار بود این مأموریت را در روز ۲۰ مه(۳۰ اردیبهشت) به انجام برساند اما بروز یک مشکل بالقوه در یکی از سیستم های پشتیبان “نیوشپرد” آنرا تا امروز به تعویق انداخت تا در نهایت این شش مسافر در روز ۱۴ خرداد مأموریت کوتاه خود به فضای زیرمداری را به انجام برسانند.

منبع: