پارچه ای که گازهای دودکش را به بی کربنات تبدیل می کند

به گزارش نیوزتل یک فیلتر پارچه ای جدید می تواند گازهای کربن دی اکسید انتشار یافته از دودکش ها را حتی بعد از چندین بار شستشو به شکل موثر به بی کربنات که ماده اصلی سازنده جوش شیرین است، تبدیل کند.
به گزارش نیوزتل به نقل از ایسنا و به نقل از نیو اطلس، دانشمندان روش جدید و جالبی را برای حذف کربن دی اکسید(CO۲) خروجی از دودکش ها ابداع نموده اند که می تواند یک ماده قابل استفاده مجدد ایجاد نماید. این اختراع در واقع ورقه ای از پنبه تصفیه شده است که گاز CO۲ را به بی کربنات تبدیل می کند.
نسخه جدید فیلتر گاز دودکش توسط محققان دانشگاه ایالتی “نورث کارولینا” ابداع شده است که با غوطه ور کردن یک ورقه پنبه ای دو لایه در محلول مایع حاوی ماده ای مشتق شده از سخت پوستان به نام “کیتوزان” کار می کند.
کیتوزان بعنوان یک چسب عمل می کند و به آنزیمی طبیعی به نام “کربنیک آنهیدراز” اجازه می دهد که بعنوان یک پوشش به آن اضافه شود. این آنزیم واکنشی را تسریع می کند که در آن CO۲ و آب با یکدیگر ترکیب می شوند و بی کربنات می سازند که ماده اصلی جوش شیرین است.
سپس فیلتر تکمیل شده به شکل یک مارپیچ پیچ خورده و سپس داخل یک لوله پر می شود. بعد از آن یک مخلوط هوا از کربن دی اکسید و نیتروژن(شبیه به گازهای انتشاری از یک دودکش) به همراه یک محلول مبتنی بر آب از آن لوله عبور داده شد که مقدار زیادی از گاز CO۲ در واکنش با آب و کربنیک آنهیدراز، به بی کربنات مایع تبدیل شد که از فیلتر پایین می ریزد و از لوله خارج می شود.
هنگامی که هوا با سرعت چهار لیتر در دقیقه از لوله پمپ شد، ۵۲.۳ درصد از CO۲ موجود در آن با استفاده از یک ورقه از این فیلتر جمع آوری شد و وقتی دو ورق روی هم چیده و به هم پیچانده شد، این رقم به ۸۱.۷ درصد رسید که حتی بعد از پنج بار شستن و خشک شدن، این ماده هنوز عملکرد خیلی خوب خویش را حفظ کرد.
با این وجود، دانشمندان هنوز باید تعیین کنند که یک نسخه کوچک شده از این تکنولوژی تا چه اندازه در یک دودکش واقعی که نرخ انتشار گاز آن می تواند از ۱۰ میلیون لیتر در دقیقه فراتر رود، کار می کند.
این مطالعه که توسط “جیالونگ شن” محقق فوق دکتری از دانشگاه “نورث کارولینا” رهبری می شود، اخیرا در مجله ACS Sustainable Chemistry & Engineering انتشار یافته است.

منبع: